Inlägg från: Jemp |Visa alla inlägg
  • Jemp

Gjort "egen" ideologi

Den är nog lätt för många att hålla med om, men säger väldigt lite.

Klimat och miljö verkar inte vara huvudfråga direkt. 

• Jemp
    beritolsson skrev 2024-07-03 14:35:11 följande:
    Jag menar mer att vad jag kallart spelar ingen roll.

Tål kritik och diskussion så länge man är trevlig. Men sättet du skrev på uppfattade jag lite som att du ville sätta dit mig och det anser jag inte riktigt som trevligt. 

Ja de är inte helt nytänkande direkt, men en blandning av höger och vänster med en lutning liite mer mot vänster skulle jag säga. 

Om jag skulle suttit i riksdagen skulle väl mina beslut se ut ungefär som jag skrivit, så jag får väl ändå hålla med andra partier. 
    Anledningen till att jag ens gjorde detta var för att jag inte känner att jag står till 100% med något parti i riksdagen. Vet bara att jag står så långt ifrån SD det bara går.

Jag gjorde de som en kul grej men bemötandet jag får är lite bittert om du fattar vad jag menar och då blir ju man själv lite bitter.
    Nyfiken. Vad gör att du tänker att det lutar över till vänster?
  • Jemp
    beritolsson skrev 2024-07-03 16:18:31 följande:
    Högsta prioritering är välfärden, vilket traditionellt sett inte brukar ligga i högern prioritet. Samt med klasskillnader, jämställdhet osv.
    Ok. Några av de få konkreta sakerna du skrivit är ju dock sådant som går i motsatt riktning, hur tänker du där?
    Särskilt vad gäller klasskillnader, att sänka skatten för de som tjänar 50-70 000/mån och att öka inkomstskillnaderna mellan arbete och bidrag (även om jag ur annat perspektiv förstår det sistnämnda). 
  • Jemp
    beritolsson skrev 2024-07-03 16:39:34 följande:
    Ja precis, det är där jag har lite svårt att få ihop det. För jag tycker att om man verkligen kämpat och gjort rätt för sig "förtjänar" att få dom pengar du kämpat för och att man egentligen inte ska behöva betala mer i skatt för att man har ju kämpat otroligt mycket mer än en som ligger på 20 000 i bruttolön. 

Sedan är det ju inte heller rättvist om kanske pappa mohammed kämpar med tre jobb och ändå inte har så det räcker med mat på bordet till barnen, då förtjänar han ju egentligen att ha mat på bordet, så som han sliter.

Insatserna är på ett sätt likvärdiga mellan mohammed och höginkomsttagaren, bara att lönerna skiljer.

Ni förstår kanske, eller så inte. Försökte förklara så gott som jag kan.

Det är ju verkligen inte så att lönen speglar hur mycket man kämpat dock. Sen får man ju alltid ut mer med högre lön oavsett. 

När det gäller bidrag vs jobb blir ju diskussionen intressant, även om en del grundar sig på högerretorik snarare än faktiskt problem. Det lönar sig ju inte att gå på bidrag. 

• Jemp
    beritolsson skrev 2024-07-03 16:41:48 följande:
    precis, alla är så hetsiga. Kan man inte bara diskutera men samtidigt ha förståelse. Finns ju egentligen inte så mycket att vara upprörd över, utöver att man kanske tycker annorlunda än någon annan. Vi alla har olika uppväxt och sätt att vara, då tycker vi ofta också olika och det är inget fel med det. Snarare bra för att man då kan analysera och reflektera över olika tankar och ideer.
    Jag tycker det är intressant som diskussionsmaterial och egentligen något som är väldigt nyttigt att göra för alla.
    Hade dock varit lättare diskussioner om du blivit mer konkret. 
  • Jemp
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 17:29:51 följande:

Vi skiljer oss åt gällande åsikter. Anledningen till att jag anser att vården ska privatiseras är för att de som jobbar inom vården ska få marknadsmässiga löner (incitamentsskapande via kapitalismen) finns en attityd i samhället idag att de som jobbar där gör det av altruistiska skäl. Nej, jag vill inte heller ha det som i usa. Därför tror jag ett statligt inflytande via regelverk kan sätta stopp för det.

tror också främlingsfientligheten upphaussats. Samhället behöver göra en attitydförändring.

gällande brottslighet förresten så anser jag att dömda brottslingar ska fråntas sin rösträtt. 

Jag har svårt att se hur vinstuttag skulle gynna lönerna? Anser inte att våra skattepengar ska gå till vinster till enskilda. 
  • Jemp
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 17:50:37 följande:
    Marknadsmässig kapitalism gynnar marknadsmässiga löner. Privatisering av vården med idén att vårdapparaten ska bestå av privata företag. Staten agera som en paraplyorganisation och skapa regelverk för upphandling av exempelvis mediciner. I usa idag så samverkar försäkringsbolagen med medicinförsäljningen vilket leder till helt oskäliga kostnader. Skattetrycket kommer därför att minska, gå till läkarvården öka. Fördelarna med detta är att de som arbetar inom vården får löner som motsvarar deras relativt långa utbildning. De får därför bättre konsumtionskraft och kan i sin tur anlita exv städhjälp.

Det är en del av min personliga politiska ståndpunkt. Jag är inte lagd åt vänster utan ser fördelar med "klass"killnader.
    På vilket sätt minskad skattetrycket, kan du utveckla?
  • Jemp
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 17:50:37 följande:
    Marknadsmässig kapitalism gynnar marknadsmässiga löner. Privatisering av vården med idén att vårdapparaten ska bestå av privata företag. Staten agera som en paraplyorganisation och skapa regelverk för upphandling av exempelvis mediciner. I usa idag så samverkar försäkringsbolagen med medicinförsäljningen vilket leder till helt oskäliga kostnader. Skattetrycket kommer därför att minska, gå till läkarvården öka. Fördelarna med detta är att de som arbetar inom vården får löner som motsvarar deras relativt långa utbildning. De får därför bättre konsumtionskraft och kan i sin tur anlita exv städhjälp.

Det är en del av min personliga politiska ståndpunkt. Jag är inte lagd åt vänster utan ser fördelar med "klass"killnader.
    Vilka fördelar ser du med klasskillnader?
  • Jemp
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 18:06:13 följande:
    Den korta förklaringen: Alla får betala för sin egen vård.
    Jaha. Det är ju verkligen en utveckling som skulle vara förödande, i mina ögon. 
  • Jemp
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 18:07:28 följande:
    Den korta förklaringen: De mer förmögna kan sätta de mindre förmögna i arbete.
    Vi kommer alltid sätta varandra i arbete i samhället. 
  • Jemp
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 19:26:33 följande:
    Idag så behövs det till viss del bidrag (exv rot och Rut) vilket indikerar att något är fel på algoritmen
    Jemp skrev 2024-07-03 18:49:43 följande:
    Jaha. Det är ju verkligen en utveckling som skulle vara förödande, i mina ögon. 
    Det är inte en klassiskt svensk uppfattning. Samtidigt som hela vårdapparaten behöver konstgjord andning. Jag tror inte skattefinansierad vård fungerar för samhället idag. Hela spektrat befinner sig i nödläge.

Fast rot och Rut går ju främst till höginkomsttagare, med argumentet just att skapa arbetstillfällen. 

Gällande vården får vi nog enas om att ha helt olika uppfattningar.Vården är det sista jag tycker ska göras till en klassfråga.

• Jemp

Jag syftar mer på att alla bidrar till arbetstillfällen genom barn på förskola, handla mat (och nöjen/tjänster), andra Tjänster som behövs på en arbetsplats (städ, löner osv), vård osv. Oavsett inkomst. 

• Jemp
    Anonym (M) skrev 2024-07-07 12:31:27 följande:
    Det är en vanlig missuppfattning att ROT och RUT främst används av höginkomsttagare. Har arbetat med att sälja ett flertal sådana tjänster och det är mycket vanligt att låginkomsttagare också använder sig av det. Framförallt RUT. Skulle säga att kanske 80% av våra kunder tillhörde den kategorin. 
    Rut kanske, men för rot finns det gott om statistik att det går främst till höginkomsttagare.

Det ligger ju till viss del i sakens natur: man behöver äga sitt boende och ha råd att renovera (även om det såklart går fint även med medelinkomst).
Svar på tråden Gjort "egen" ideologi