• beritolsson

Gjort "egen" ideologi

Som rubriken lyder, gjorde en "egen" ideologi och undrar om det finns andra som sympatiserar med vad jag tycker. Vad jag skulle kalla lite av en blandning mellan höger och vänster politk. 

Min ideologi:

Kärnfrågor:

Klasskillnader: Strävar efter att minska socioekonomiska klyftor genom rättvis beskattning och förbättrade möjligheter för alla.

Kriminalitet: Fokuserar på att öka tryggheten genom fler poliser, skärpta straff för våldsbrott, och preventiva insatser.

Jämställdhet: Främjar lika rättigheter och möjligheter för alla, oavsett kön, genom lönetransparens och delad föräldraledighet.

Abort ? kvinnans egen kropp: Stödjer kvinnors rätt att fatta beslut om sin egen kropp och vill grundlagsskydda rätten till abort.

Sysselsättning till det rätta värdet: Vill säkerställa att arbete alltid lönar sig mer än bidrag och förbättra arbetsvillkoren, särskilt inom offentlig sektor.

Välfärden:

Demokratisk kontroll: Stoppa vinstjakt och utförsäljningar inom välfärden. Förbättra insynen genom att tillämpa offentlighetsprincipen även på privata aktörer inom vård och omsorg.

Investeringar: Öka antalet anställda inom vård och utbildning. Förbättra utbildningarna för vårdpersonal och lärare.

Vård efter behov: Kortare vårdköer, förbättrad tillgänglighet och kvalitet på vården.

Öppenhet: Inför offentlighetsprincipen för att öka transparensen i välfärdssektorn.

Vården:

Tillgänglighet och kvalitet: Minska väntetider, säkerställa jämställd vård, och stärka barn- och ungdomspsykiatrin.

Specifik vård: Fokusera på cancervård, och minst en barnmorska per sjukhus.

Resurser och utbildning: Öka antalet utbildade vårdpersonal, förbättra journalsystem, och genomföra hälsoundersökningar för äldre.

Skola:

Faktakunskaper: Tydliga kurs- och ämnesplaner för att förbättra elevens kunskapsnivå.

Tidiga insatser: Inför nivågrupperingar och tidigt stöd till elever i behov.

Lärarrollen: Stärk lärarauktoriteten, höj kraven på lärarutbildningen, och minska den administrativa bördan.

Ordningsregler: Skärpta ordningsregler och fokus på mätbara kunskaper. Inför läxhjälpsgaranti.

Resursfördelning: Omfördela skolpengen för att ge mer resurser till skolor med större behov. Förbud mot vinstuttag och religiösa friskolor.

Klasskillnader:

Sysselsättning: Säkra hög sysselsättning och skapa incitament för arbete över bidrag. Justera skattepolitiken för att minska ekonomiska klyftor.

Kriminalitet:

Polisnärvaro: Fler poliser och fler kameror för ökad trygghet.

Våld mot kvinnor: Höj minimistraffet för våldtäkt, förbättra stöd och skydd för brottsoffer.

Ungdomskriminalitet: Inrätta särskilda nämnder, införa vistelseförbud, och erbjuda sociala insatser för unga.

Brottsförebyggande: Stärk samarbetet mellan myndigheter, skärp straffen, och sätt fokus på brottsoffrets rättigheter.

Jämställdhet:

Lika lön: Inför lönetransparens och säkerställ samma lön för samma arbete.

Föräldraledighet: Delad föräldraledighet för att främja jämställdhet.

Mensskydd: Erbjuda gratis mensskydd.

Abort:

Rättighet: Kvinnan har rätt att bestämma över sin egen kropp. Grundlagsskydda rätten till abort.

Sysselsättning till det rätta värdet:

Lönsamhet i arbete: Gör arbete mer lönsamt än att leva på bidrag. Förbättra arbetsvillkoren och höj lönerna inom offentlig sektor.

Integration/invandring:

Arbetsmarknad: Kortare vägen till jobb genom språkutbildning och yrkesutbildning. Förbättrad bostadsförsörjning.

Socialt stöd: Stöd till kommuner för att hantera invandring. Avveckla EBO-lagen.

Bidragstak: Inför bidragstak för att minska incitamenten att leva på bidrag.

Miljö:

Klimatmål: Sätt specifika mål för att minska koldioxidutsläpp och implementera åtgärder för att nå dem.

Grön energi: Utveckla och investera i förnybar energi och fasa ut kärnkraften.

Kommunikation och transparens:

Öppenhet: Vi kommunicera med medborgarna om framsteg och utmaningar i politiska program. Öka transparensen i beslutsprocesser.
  • Svar på tråden Gjort "egen" ideologi
  • beritolsson
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 16:19:38 följande:

Det är intressant, tror inte det finns något parti som egentligen matchar ens åsikter till 100% dina åsikter låter förvisso som ett parti åt vänster.

Själv så vill jag att klyftorna ökar och kapitalismen styr och sätter människor i jobb, sänka arbetsgivaravgifterna, sänka föräldraledighetsdagarna och göra dessa jämställda.

Låta kriminalvården faktiskt syssla med vård, och i stället för auktoritära polisinsatser syssla med förebyggande.

privatisera vården men med ett statligt inflytande så alla får tillgång och att inköp av mediciner kan skötas via en paraplyorganisation. 

ställa krav på språk/ kulturkunskaper och arbeta för en infasning av invandrare i det svenska samhället, öppna dörren för fler invandrare med kompetens.

göra byggande billigare och mindre komplicerat, skippa allt vad rot eller Rut heter, 

Minska polariseringen och misstänksamheten i samhället. Göra skolan mer auktoritär men ffa stärka föräldrar i sin roll som uppfostrare. (ej via skolorganet)

Stärka klimatpolitiken och även göra det möjligt/ lagligt att bedriva industriverksamheter som tar tillvara på Sveriges resurser. Fasa ut oljeberoendet, stärk inhemsk industri.

Göra hemmaarbete som en standard snarare än undantag.

jag kanske skulle gjort en punktlista.

Intressant, bra förslag. Håller ändå med till viss del men inte på allt.
  • Anonym (Derp)
    Mentat skrev 2024-07-03 08:52:37 följande:

Som jag påpekade i den förra tråden: Det här är litet allt-till-alla-ideologi som dessutom saknar specificering kring HUR det skall uppnås, t.ex. hur man definierar "rättvisa" och en hel del mer i samma stil. Verkligheten är mer komplicerad så det du för fram är därmed bara populism.

Jag tycker trådstarten är intressant och betraktar det som konversationsmaterial. Förstår inte varför så många är upprörda egentligen?
  • beritolsson
    Jemp skrev 2024-07-03 16:30:23 följande:
    Ok. Några av de få konkreta sakerna du skrivit är ju dock sådant som går i motsatt riktning, hur tänker du där?
    Särskilt vad gäller klasskillnader, att sänka skatten för de som tjänar 50-70 000/mån och att öka inkomstskillnaderna mellan arbete och bidrag (även om jag ur annat perspektiv förstår det sistnämnda). 
    Ja precis, det är där jag har lite svårt att få ihop det. För jag tycker att om man verkligen kämpat och gjort rätt för sig "förtjänar" att få dom pengar du kämpat för och att man egentligen inte ska behöva betala mer i skatt för att man har ju kämpat otroligt mycket mer än en som ligger på 20 000 i bruttolön. 

Sedan är det ju inte heller rättvist om kanske pappa mohammed kämpar med tre jobb och ändå inte har så det räcker med mat på bordet till barnen, då förtjänar han ju egentligen att ha mat på bordet, så som han sliter.

Insatserna är på ett sätt likvärdiga mellan mohammed och höginkomsttagaren, bara att lönerna skiljer.

Ni förstår kanske, eller så inte. Försökte förklara så gott som jag kan.
  • beritolsson
    Anonym (Derp) skrev 2024-07-03 16:35:47 följande:
    Jag tycker trådstarten är intressant och betraktar det som konversationsmaterial. Förstår inte varför så många är upprörda egentligen?
    precis, alla är så hetsiga. Kan man inte bara diskutera men samtidigt ha förståelse. Finns ju egentligen inte så mycket att vara upprörd över, utöver att man kanske tycker annorlunda än någon annan. Vi alla har olika uppväxt och sätt att vara, då tycker vi ofta också olika och det är inget fel med det. Snarare bra för att man då kan analysera och reflektera över olika tankar och ideer.
  • beritolsson
    Anonym (?) skrev 2024-07-03 15:54:32 följande:

"Lika lön: Inför lönetransparens och säkerställ samma lön för samma arbete"

Vad menar du med detta? Ska inte lönesättning vara en avtalsfråga för fack och arbetsgivare?

Ska en nyanställd ha samma lön som en erfaren på samma jobb, t ex lärare
    Ska en duktig och omtyckt lärare inte kunna belönas och uppmuntras med högre lön?

Mellan könen och bakgrund. Alltså det ska inte spela roll vem du är i form av etnicitet eller kön, utan det är arbetet du utför som definierar. 

En duktig lärare och omtyckt lärare får belönas och uppmuntras med högre lön. Oavsett om det är gunilla 35, bertil, 35 eller mohammed, 35. 
  • Jemp
    beritolsson skrev 2024-07-03 16:39:34 följande:
    Ja precis, det är där jag har lite svårt att få ihop det. För jag tycker att om man verkligen kämpat och gjort rätt för sig "förtjänar" att få dom pengar du kämpat för och att man egentligen inte ska behöva betala mer i skatt för att man har ju kämpat otroligt mycket mer än en som ligger på 20 000 i bruttolön. 

Sedan är det ju inte heller rättvist om kanske pappa mohammed kämpar med tre jobb och ändå inte har så det räcker med mat på bordet till barnen, då förtjänar han ju egentligen att ha mat på bordet, så som han sliter.

Insatserna är på ett sätt likvärdiga mellan mohammed och höginkomsttagaren, bara att lönerna skiljer.

Ni förstår kanske, eller så inte. Försökte förklara så gott som jag kan.

Det är ju verkligen inte så att lönen speglar hur mycket man kämpat dock. Sen får man ju alltid ut mer med högre lön oavsett. 

När det gäller bidrag vs jobb blir ju diskussionen intressant, även om en del grundar sig på högerretorik snarare än faktiskt problem. Det lönar sig ju inte att gå på bidrag. 

• beritolsson
    Anonym (?) skrev 2024-07-03 15:57:11 följande:

"Strävar efter att minska socioekonomiska klyftor genom rättvis beskattning och förbättrade möjligheter för alla."

Uppnår du detta genom att sänka skatten för högavlönade?

Svarade på en liknande om du vill bläddra upp lite. Jag har lite svårt att få ihop just den delen. 

Bidragen oså ska gå till de som behöver, alltså att man har en anledning till att du inte kan arbeta. Inte att jag kan gå runt och strosa och leva på bidrag, då hade jag velat minska på mängden bidrag och på så sätt behöver de som kämpar och arbetar betala lika hög skatt.
  • Jemp
    beritolsson skrev 2024-07-03 16:41:48 följande:
    precis, alla är så hetsiga. Kan man inte bara diskutera men samtidigt ha förståelse. Finns ju egentligen inte så mycket att vara upprörd över, utöver att man kanske tycker annorlunda än någon annan. Vi alla har olika uppväxt och sätt att vara, då tycker vi ofta också olika och det är inget fel med det. Snarare bra för att man då kan analysera och reflektera över olika tankar och ideer.
    Jag tycker det är intressant som diskussionsmaterial och egentligen något som är väldigt nyttigt att göra för alla.
    Hade dock varit lättare diskussioner om du blivit mer konkret. 
  • beritolsson
    EnAnonumius skrev 2024-07-03 15:40:53 följande:
    Tål du verkligen kritik? Jag tittade på de andra och jag anser att jag knappast var värre än de andra i grunden som svarade dig. Och om du inte kan acceptera olika sätt att "bli bemött på", så kan du ju knappast lasta motparten för detta.

Har du kunskaper om hur det funkar i en riksdag över huvud taget? Det borde du ju har lärt dig i grundskolan redan om hur det går till i riksdagen, ingår i SO att lära sig det.

Om du skulle sitta i riksdagen så skulle du inte kunna ta enskilda beslut. Finns inget som heter "mina/dina beslut". 
    I riksdagen lägger man fram förslag, och så blir det omröstning bland ledamoten som sitter från de olika partierna genom "Ja" eller "Nej". Men du kan aldrig ta enskilda beslut.

Framgår ju knappast alls i din TS att du "gjorde det som en kul grej".
    Så därför får du det bemötandet av oss andra som du får.
    Sen finns det en viss skillnad på kritik och hat. Kritik tål jag, hat tål jag inte. #nohate
  • Anonym (Wie)
    beritolsson skrev 2024-07-03 16:44:18 följande:
    Mellan könen och bakgrund. Alltså det ska inte spela roll vem du är i form av etnicitet eller kön, utan det är arbetet du utför som definierar. 

En duktig lärare och omtyckt lärare får belönas och uppmuntras med högre lön. Oavsett om det är gunilla 35, bertil, 35 eller mohammed, 35. 
    Okej, utgår ifrån att du anser att det inte fungerar så idag.
    Vilka åtgärder ska sättas in som inte görs idag för att förändra?
Svar på tråden Gjort "egen" ideologi