• Anonym (anonyyym)

Hur söka jobb med tunt CV?/Hur gör andra?

Jag har ett väldigt tunt CV på grund av väldigt dåligt mående under lång tid.

Ska jag vara ärlig och säga/skriva att mina hål i Cv:t beror på dåligt mående? Eller vad?
    Läser man tips på Flashback t.ex. så verkar skribenterna där mena att det är okej att skarva, påstå att man jobbat längre på ett ställe än man egentligen gjort, låtsas att man jobbat någonstans och be en kompis låtsas vara en gammal arbetsgivare osv.

Låter ju helt befängt, jag skulle aldrig kunna ljuga och låtsas att någon skett som inte skett. 
    Förekommer det verkligen att människor skriver Cv:n som inte stämmer?
    Jag blir helt chockad av vissa tips på Flashback, men sedan funderar jag på om människor verkligen är så oärliga i verkliga livet?

• Svar på tråden Hur söka jobb med tunt CV?/Hur gör andra?
  • Anonym (anonyyym)
    Anonym (Gör vad du måste) skrev 2024-06-27 19:22:18 följande:

Jag hade det likadant som du pga olika diagnoser som ställt till det för mig. Efter att ha sökt närmare 470 jobb totalt utan napp så gjorde jag exakt så som du skriver i din TS. Då fick jag jobb. Sen efter det har jag lyckats få jobb på löpande band och behöver inte ljuga i mitt CV längre. Var också helt emot att ljuga, men det var enda sättet. 

Ge exempel på vad du skrev? Skrev du dit flera anställningar efter varandra på företag som konkat? Eller skrev du bara att du var längre på ett ställe än du var?

Jag får ont i magen av att tänka på det ens. Känns fel att ljuga.
  • Anonym (anonyyym)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-06-27 17:48:20 följande:
    Skulle jag stå utanför arbetsmarknaden och ha 4års fängelsetid som glapp i CV skulle jag ljuga och täppa igen det för att få jobb. Är det ett hål så justera tiderna före/efter så att de går i hopp. Är det senaste jobbet så ta ett företag i kk.
    4 års fängelsetid? Skulle du göra samma när det gäller psykisk ohälsa till följd av PTSD?
  • Anonym (.)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-06-27 19:16:31 följande:

Jo, det har jag. Fysisk och psykisk ohälsa.

Stöd av AF och lönebidrag vill jag helst inte ha, för de flesta vill att man jobbar gratis då. 
    Dessutom det finns många vittnen om hur illa behandlade arbetssökande med öppen psykisk ohälsa blir.
    Har du lönebidrag får du ju lön, något gratisarbete är det inte tal om. Steget för ett företag att anställa dig kan dock vara kortare eftersom det blir billigare för dem. Det finns också många vittnen, inklusive jag själv, som har positiva erfarenheter.

Om din psykiska ohälsa fortsätter påverka dig dagligen tänker jag att det bästa för en själv är att vara ärlig utan att blotta sig helt för arbetsgivaren.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-06-27 19:42:27 följande:
    4 års fängelsetid? Skulle du göra samma när det gäller psykisk ohälsa till följd av PTSD?
    Ja absolut, jag skulle göra vad som krävs för att få ett jobb. Självklart så måste jag ju veta med mig att jag klarar av jobbet. Annars är det ingen mening. Sådana lögner kommer alltid att komma fram.
  • Core

Skriv något bara, men helst inte kopplat till det du söker, då kan det efterfrågas referenser från den platsen. Skriv nån utbildning, får du mot förmodan frågan om det så säger du att den inte avslutades pga sjukdom eller liknande.

grejen är att ska du hitta på och skarva måste du göra det med känsla. Problemen kommer om du hittar på helt, och kanske ljuger om en utbildning eller erfarenhet som innebär att du får jobbet på grund av just den utbildningen eller erfarenheten. Utfyllnaden får vara något helt annat , inte kopplat till tjänsten du söker, det är då du får problem på riktigt 

• Core

Säg att du fyller i att du jobbat på Coop i Flen i tre år, fast du bara sommarjobbade där en gång. Du får jobbet på den erfarenheten, men snabbt upptäcks det att du inte kan kassasystemet du borde ha bra koll på vid det här laget.
    O ett sånt scenario kan ju arbetsgivaren börja luska i saken, och en otroligt svår situation uppstår. 

Då är det bättre att du skriver dit ett annat sommarjobb du skarvar med, om du varit badvakt, lokalvårdare etc. Men ljug aldrig helt, det kan dyka upp en oväntad fråga du bör ha svar på om exempelvis den som rekryterar också råkat vara badvakt etc. Ta saker du har en hum om iallafall 

• Anonym (anonyyym)
    Core skrev 2024-06-28 12:33:31 följande:

Säg att du fyller i att du jobbat på Coop i Flen i tre år, fast du bara sommarjobbade där en gång. Du får jobbet på den erfarenheten, men snabbt upptäcks det att du inte kan kassasystemet du borde ha bra koll på vid det här laget.
    O ett sånt scenario kan ju arbetsgivaren börja luska i saken, och en otroligt svår situation uppstår. 

Då är det bättre att du skriver dit ett annat sommarjobb du skarvar med, om du varit badvakt, lokalvårdare etc. Men ljug aldrig helt, det kan dyka upp en oväntad fråga du bör ha svar på om exempelvis den som rekryterar också råkat vara badvakt etc. Ta saker du har en hum om iallafall 

Nej det är för riskabelt känner jag. Jag måste ju kunna liksom måla upp en bild av något jag inte ens upplevt.
  • Core
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-06-28 13:55:31 följande:
    Nej det är för riskabelt känner jag. Jag måste ju kunna liksom måla upp en bild av något jag inte ens upplevt.
    Äh har det inget med det du söker att göra har du bara touchat upp cv:t för att slippa för stora luckor. Skulle du mot förmodan bli påkommen har du inte begått lagbrott så länge du inte använder falska dokument eller liknande.

Skarva på, alla bör få en chans oavsett tidigare psykisk ohälsa, men har du stora luckor i cvt kommer du bli bortsållad
  • Anonym (Jobb)

Du kan vara ärlig och arbetslös eller försköna sanningen och få ett jobb, du väljer. Om du tror att en framtida arbetsgivare har ditt bästa intresse för ögonen så är du naiv. 

Din bästa chans om du tänker vara ärlig är att få någon slags bidragsanställning eller praktik. Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan kan samarbeta om du varit sjuk länge. Dessa låtsasjobb leder sällan till något men det är bättre än att gå hemma. Du kan också plugga till ett bristyrke. 

Om du bestämmer dig för att försköna sanningen så skriv ett vanligt CV men utelämna datum helt, nämn inte hur gammal du är eller hur länge du varit på arbetsplatsen. 

• Anonym (anonyyym)
    Anonym (Jobb) skrev 2024-06-29 12:54:49 följande:

Du kan vara ärlig och arbetslös eller försköna sanningen och få ett jobb, du väljer. Om du tror att en framtida arbetsgivare har ditt bästa intresse för ögonen så är du naiv. 

Din bästa chans om du tänker vara ärlig är att få någon slags bidragsanställning eller praktik. Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan kan samarbeta om du varit sjuk länge.

Om du bestämmer dig för att försköna sanningen så skriv ett vanligt CV men utelämna datum helt, nämn inte hur gammal du är eller hur länge du varit på arbetsplatsen. 

Jag är inte berättigad till varken praktik eller bidragsanställning via arbetsförmedlingen. 
    "Sjukskriven" länge har jag inte varit?
    Det har varit upp och ner med studier, jobb och arbetslöshet. Som jag sagt tidigare, jag har inte varit sjukskriven, jag har "försökt" ändå trots dåligt mående, med studier, jobb osv. 

Ska fundera på ditt tips om CV:et.
  • Anonym (Linny)

Mina senaste jobb har jag inte behövt lämna CV på, det ena fick jag efter timvik och det andra efter en utbildning.

Jag tycker inte att man ska ljuga i sitt CV, det kan komma tillbaka och bita en i röven. Så inte hitta på en massa anställningar och kunskaper som man inte har!

Men du måste ju heller inte gå in på detaljer. Som någon dkrev så kan du skriva årtalen. Har du slutat ett jobb i mars 2023 så skriv bara 2023.

De flesta bryr sig nog mer om vad du skriver i ditt personliga brev. Där kan du lyfta det du tidigare gjort och hur det kommer att komma till användning i det jobb du söker.

Tex du vill jobba i butik men aldrig gjort tidigare. Men du kanske gjort något där du fått värdefull kunskap?

Exempel: På min fritid har jag volontärarbetat mycket i ett soppkök. Här har jag mött många olika människor och lärt mig hur jag bemöter kunder på ett bra sätt och hur jag bäst kan hjälpa dem.

annat Exempel: Jag har tidigare städat hos städfirman X. Där hade jag ansvar för att själv planera min tid. Detta gjorde att jag har lärt mig att prioritera det som är viktigast och att lägga upp min arbetsdag på bästa sätt. Det har också gjort mig stresstålig då jag hade uppgifter som behövde utföras under vissa tider på dagen och krävde snabbhet. Jag är också mycket noggrann för att göra det så bra som möjligt för kunden.

• Anonym (anonyyym)
    Anonym (Linny) skrev 2024-06-29 13:12:27 följande:

Mina senaste jobb har jag inte behövt lämna CV på, det ena fick jag efter timvik och det andra efter en utbildning.

Jag tycker inte att man ska ljuga i sitt CV, det kan komma tillbaka och bita en i röven. Så inte hitta på en massa anställningar och kunskaper som man inte har!

Men du måste ju heller inte gå in på detaljer. Som någon dkrev så kan du skriva årtalen. Har du slutat ett jobb i mars 2023 så skriv bara 2023.

De flesta bryr sig nog mer om vad du skriver i ditt personliga brev. Där kan du lyfta det du tidigare gjort och hur det kommer att komma till användning i det jobb du söker.

Tex du vill jobba i butik men aldrig gjort tidigare. Men du kanske gjort något där du fått värdefull kunskap?

Exempel: På min fritid har jag volontärarbetat mycket i ett soppkök. Här har jag mött många olika människor och lärt mig hur jag bemöter kunder på ett bra sätt och hur jag bäst kan hjälpa dem.

annat Exempel: Jag har tidigare städat hos städfirman X. Där hade jag ansvar för att själv planera min tid. Detta gjorde att jag har lärt mig att prioritera det som är viktigast och att lägga upp min arbetsdag på bästa sätt. Det har också gjort mig stresstålig då jag hade uppgifter som behövde utföras under vissa tider på dagen och krävde snabbhet. Jag är också mycket noggrann för att göra det så bra som möjligt för kunden.

Ja, det är bra. Absolut, att man försöker framhäva det man är bra på ändå.
    Hur sökte du jobbet som du inte lämnade CV för?
    Volontärarbetat har jag inte gjort, så det kan jag inte skriva med.

Tack för tips.
  • Anonym (Linny)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-06-29 13:33:05 följande:
    Ja, det är bra. Absolut, att man försöker framhäva det man är bra på ändå.
    Hur sökte du jobbet som du inte lämnade CV för?
    Volontärarbetat har jag inte gjort, så det kan jag inte skriva med.

Tack för tips.
    Fick det genom utbildningen eftersom jag gjort praktik där.

Åh det var bara exempel, du skrev att du haft en del jobb och praktiker så plocka ut allt därifrån som kan vara relevant för det jobb du söker!

Och försök fixa bra referenser också!
  • Anonym (anonyyym)

Uppdatering:
    Jag ska börja ett jobb på måndag.. men det är bara "vid behov", så det blir osäkert med ekonomin.

Hur gör man egentligen med det? Jag måste ju kunna betala hyra och mat... 
    Har försökt sälja studentlitteratur som jag har liggandes, i god kvalitet, men just nu går det visst väldigt segt att sälja.. 

• Anonym (Old)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-07-05 12:20:43 följande:

Uppdatering:
    Jag ska börja ett jobb på måndag.. men det är bara "vid behov", så det blir osäkert med ekonomin.

Har försökt sälja studentlitteratur som jag har liggandes, i god kvalitet, men just nu går det visst väldigt segt att sälja.. 

Gör ett bra jobb och fortsätt sök andra tjänster parallellt. Med timjobbet (som jag antar att det är?) så får du ju en aktuell referens och då blir det förmodligen enklare att ta sig vidare till ett annat jobb. Om det är heltid du söker?
  • Anonym (Linny)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-07-05 12:20:43 följande:

Uppdatering:

Vad är det för jobb? Om du jobbar bra och ställer upp mycket, är nyfiken och lyhörd, så har du verkligen fått in en fot. På många ställen är det ju duktig vid-behovspersonal som sedan anställs när det kommer ut en tjänst.
  • Anonym (anonyyym)
    Anonym (Old) skrev 2024-07-05 13:19:06 följande:
    Gör ett bra jobb och fortsätt sök andra tjänster parallellt. Med timjobbet (som jag antar att det är?) så får du ju en aktuell referens och då blir det förmodligen enklare att ta sig vidare till ett annat jobb. Om det är heltid du söker?
    Ja, det är det. :)
  • Anonym (anonyyym)
    Anonym (Linny) skrev 2024-07-05 14:24:15 följande:
    Vad är det för jobb? Om du jobbar bra och ställer upp mycket, är nyfiken och lyhörd, så har du verkligen fått in en fot. På många ställen är det ju duktig vid-behovspersonal som sedan anställs när det kommer ut en tjänst.
    Det är inom hemtjänst. 
    Ja, jag hoppas det kommer gå bra, försöker att inte tänka mig det värsta. Ska fokusera på att göra ett så bra jobb jag kan. 
  • Anonym (Linny)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-07-05 16:56:23 följande:
    Det är inom hemtjänst. 
    Ja, jag hoppas det kommer gå bra, försöker att inte tänka mig det värsta. Ska fokusera på att göra ett så bra jobb jag kan. 
    Då kommer det finnas massor av jobb skulle jag gissa!
Svar på tråden Hur söka jobb med tunt CV?/Hur gör andra?