• Anonym (anonyyym)

Hur söka jobb med tunt CV?/Hur gör andra?

Jag har ett väldigt tunt CV på grund av väldigt dåligt mående under lång tid.

Ska jag vara ärlig och säga/skriva att mina hål i Cv:t beror på dåligt mående? Eller vad?
    Läser man tips på Flashback t.ex. så verkar skribenterna där mena att det är okej att skarva, påstå att man jobbat längre på ett ställe än man egentligen gjort, låtsas att man jobbat någonstans och be en kompis låtsas vara en gammal arbetsgivare osv.

Låter ju helt befängt, jag skulle aldrig kunna ljuga och låtsas att någon skett som inte skett. 
    Förekommer det verkligen att människor skriver Cv:n som inte stämmer?
    Jag blir helt chockad av vissa tips på Flashback, men sedan funderar jag på om människor verkligen är så oärliga i verkliga livet?

• Svar på tråden Hur söka jobb med tunt CV?/Hur gör andra?
  • Anonym (råger)

Det är vanligt med påhittade CV
    Vanligast är att man har hål med ingen sysselsättning som fylls med
    påstådda anställningar.

Man hittar något företag som lagt ner eller gått i KK och påstår att man
    jobbat där . Omöjligt att kontrollera.

Har du suttit på kåken tre år är det kanske bättre att du skriver att du jobbat
    på hotell i Thailand. 

• Anonym (anonyyym)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-06-27 16:14:36 följande:
    Lämnar in till olika upphandlingar och så. Ljuger som en häst travar på allt som inte låter sig kontrolleras. Ljuger aldrig om sådant som är enkelt att kolla upp.

Tror ändå att jag ljuger mindre än de flesta. Kollar man på vilka som anlitas i slutändan, särskilt från de stora firmorna så kan många raketfysiker inte stava sitt namn eller räkna plus och minus.

Skulle jag ha ett svagt CV och försöka ta mig in på arbetsmarknaden skulle jag göra allt som krävs inklusive ljuga grovt för att få jobb. Sen skulle jag se till att göra ett bra jobb också. Jag skulle inte söka ett jobb jag inte klarar av.
    Men vadå? Skriver du upp perioder av anställningar på företag där du inte har jobbat? 
  • Anonym (anonyyym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-06-27 15:50:43 följande:

Nu vet jag inte vad för jobb du söker men jag tänker skriv bara årtal på de jobb du har haft. Fyll inte ut nånstans att du varit sjukskriven, då är det bättre att det är ett glapp, ett cv ska visa dina arbetserfarenheter inte dina sjukskrivbingar. Du får lägga krut på det personliga brevet istället och ge exempel på bra egenskaper du har som skulle passa den nya arbetsplatsen. Frågar de mer specifikt kring hur länge du var på nåt ställe så är det väl bara att vara ärlig men det är inte säkert de gör.

Vad söker du för jobb? Hr du nån utbildning?

Jag söker mest jobb i butik, men även olika enklare kontorsjobb, också inom industri. 
    Ja, det mesta som inte kräver utbildning eller körkort.

Jag studerar just nu (men har inget sommarjobb), och jag har läst kurser innan på universitet, varvat med perioder av arbetslöshet och extremt dåligt mående.

Jag har aldrig varit sjukskriven som så, utan arbetssökande men som sagt, med väldigt dåligt mående och dålig motivation i perioder på grund av mitt dåliga mående.
    Går en samhällsinriktad utbildning nu, och har innan dess läst olika strökurser.

Som arbetssökande har jag haft praktik på ett par ställen också.

Jag ska försöka lägga krut på det personliga brevet och lyfta fram mina kunskaper och färdigheter ändå. 
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-06-27 17:27:57 följande:
    Men vadå? Skriver du upp perioder av anställningar på företag där du inte har jobbat? 
    Fixar cvn åt andra också då det oftast är grupper av människor som man söker med. Skarvar på år. 4 år blir 5 år för att det är kravet osv. 9år blir 10år.

Men kan ju inte skicka en som jobbar 2år och säga att hen jobbat 5år. Det skulle bli för mycket.

Skulle jag stå utanför arbetsmarknaden och ha 4års fängelsetid som glapp i CV skulle jag ljuga och täppa igen det för att få jobb. Är det ett hål så justera tiderna före/efter så att de går i hopp. Är det senaste jobbet så ta ett företag i kk.
  • Anonym (.)

Har du inget dokumenterat från vården angående din psykiska ohälsa? Vid tillräckligt allvarliga eller långvariga problem kan man ha rätt till extra stöd från AF och lönebidrag om det anses påverka en så pass att man behöver en anpassad anställning.

• Anonym (Aredhel)

Nej, att ha med sitt dålig mående passar inte bra i ett CV om man absolut inte vill ha jobbet. Jag burkar ex aldrig ha med typ månader i mitt Cv.

Om jag jobbat från typ November 2023 till Januari 2024 skriver man bara åren. Alltså 2023-2024 så ser det bättre ut. 

• Anonym (anonyyym)
    Anonym (.) skrev 2024-06-27 18:15:06 följande:

Har du inget dokumenterat från vården angående din psykiska ohälsa? Vid tillräckligt allvarliga eller långvariga problem kan man ha rätt till extra stöd från AF och lönebidrag om det anses påverka en så pass att man behöver en anpassad anställning.

Jo, det har jag. Fysisk och psykisk ohälsa.

Stöd av AF och lönebidrag vill jag helst inte ha, för de flesta vill att man jobbar gratis då. 
    Dessutom det finns många vittnen om hur illa behandlade arbetssökande med öppen psykisk ohälsa blir.
  • Anonym (anonyyym)
    Anonym (C) skrev 2024-06-27 10:49:30 följande:

Du kan bygga på ditt CV genom att aktivera dig i föreningar och volentär arbeter

Bra idé!
  • Anonym (Gör vad du måste)

Jag hade det likadant som du pga olika diagnoser som ställt till det för mig. Efter att ha sökt närmare 470 jobb totalt utan napp så gjorde jag exakt så som du skriver i din TS. Då fick jag jobb. Sen efter det har jag lyckats få jobb på löpande band och behöver inte ljuga i mitt CV längre. Var också helt emot att ljuga, men det var enda sättet. 

• Anonym (Glenn XL)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-06-27 10:18:51 följande:
    Hur söka jobb med tunt CV?/Hur gör andra?

Jag har ett väldigt tunt CV på grund av väldigt dåligt mående under lång tid.

Ska jag vara ärlig och säga/skriva att mina hål i Cv:t beror på dåligt mående? Eller vad?
    Läser man tips på Flashback t.ex. så verkar skribenterna där mena att det är okej att skarva, påstå att man jobbat längre på ett ställe än man egentligen gjort, låtsas att man jobbat någonstans och be en kompis låtsas vara en gammal arbetsgivare osv.

Låter ju helt befängt, jag skulle aldrig kunna ljuga och låtsas att någon skett som inte skett. 
    Förekommer det verkligen att människor skriver Cv:n som inte stämmer?
    Jag blir helt chockad av vissa tips på Flashback, men sedan funderar jag på om människor verkligen är så oärliga i verkliga livet?

Ja, man justerar sanningen lite och säger att man kanske arbetat lite längre på ett ställe samt att man jobbat både här och där.
Svar på tråden Hur söka jobb med tunt CV?/Hur gör andra?