Inlägg från: Anonym (Linny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linny)

Hur söka jobb med tunt CV?/Hur gör andra?

Mina senaste jobb har jag inte behövt lämna CV på, det ena fick jag efter timvik och det andra efter en utbildning.

Jag tycker inte att man ska ljuga i sitt CV, det kan komma tillbaka och bita en i röven. Så inte hitta på en massa anställningar och kunskaper som man inte har!

Men du måste ju heller inte gå in på detaljer. Som någon dkrev så kan du skriva årtalen. Har du slutat ett jobb i mars 2023 så skriv bara 2023.

De flesta bryr sig nog mer om vad du skriver i ditt personliga brev. Där kan du lyfta det du tidigare gjort och hur det kommer att komma till användning i det jobb du söker.

Tex du vill jobba i butik men aldrig gjort tidigare. Men du kanske gjort något där du fått värdefull kunskap?

Exempel: På min fritid har jag volontärarbetat mycket i ett soppkök. Här har jag mött många olika människor och lärt mig hur jag bemöter kunder på ett bra sätt och hur jag bäst kan hjälpa dem.

annat Exempel: Jag har tidigare städat hos städfirman X. Där hade jag ansvar för att själv planera min tid. Detta gjorde att jag har lärt mig att prioritera det som är viktigast och att lägga upp min arbetsdag på bästa sätt. Det har också gjort mig stresstålig då jag hade uppgifter som behövde utföras under vissa tider på dagen och krävde snabbhet. Jag är också mycket noggrann för att göra det så bra som möjligt för kunden.

• Anonym (Linny)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-06-29 13:33:05 följande:
    Ja, det är bra. Absolut, att man försöker framhäva det man är bra på ändå.
    Hur sökte du jobbet som du inte lämnade CV för?
    Volontärarbetat har jag inte gjort, så det kan jag inte skriva med.

Tack för tips.
    Fick det genom utbildningen eftersom jag gjort praktik där.

Åh det var bara exempel, du skrev att du haft en del jobb och praktiker så plocka ut allt därifrån som kan vara relevant för det jobb du söker!

Och försök fixa bra referenser också!
  • Anonym (Linny)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-07-05 12:20:43 följande:

Uppdatering:
    Jag ska börja ett jobb på måndag.. men det är bara "vid behov", så det blir osäkert med ekonomin.

Hur gör man egentligen med det? Jag måste ju kunna betala hyra och mat... 
    Har försökt sälja studentlitteratur som jag har liggandes, i god kvalitet, men just nu går det visst väldigt segt att sälja.. 

Vad är det för jobb? Om du jobbar bra och ställer upp mycket, är nyfiken och lyhörd, så har du verkligen fått in en fot. På många ställen är det ju duktig vid-behovspersonal som sedan anställs när det kommer ut en tjänst.
  • Anonym (Linny)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-07-05 16:56:23 följande:
    Det är inom hemtjänst. 
    Ja, jag hoppas det kommer gå bra, försöker att inte tänka mig det värsta. Ska fokusera på att göra ett så bra jobb jag kan. 
    Då kommer det finnas massor av jobb skulle jag gissa!
Svar på tråden Hur söka jobb med tunt CV?/Hur gör andra?