• Anonym (anonyyym)

Hur söka jobb med tunt CV?/Hur gör andra?

Jag har ett väldigt tunt CV på grund av väldigt dåligt mående under lång tid.

Ska jag vara ärlig och säga/skriva att mina hål i Cv:t beror på dåligt mående? Eller vad?
    Läser man tips på Flashback t.ex. så verkar skribenterna där mena att det är okej att skarva, påstå att man jobbat längre på ett ställe än man egentligen gjort, låtsas att man jobbat någonstans och be en kompis låtsas vara en gammal arbetsgivare osv.

Låter ju helt befängt, jag skulle aldrig kunna ljuga och låtsas att någon skett som inte skett. 
    Förekommer det verkligen att människor skriver Cv:n som inte stämmer?
    Jag blir helt chockad av vissa tips på Flashback, men sedan funderar jag på om människor verkligen är så oärliga i verkliga livet?

• Svar på tråden Hur söka jobb med tunt CV?/Hur gör andra?
  • Anonym (C)

Varierar nog en del mellan brancher men det förkommer säkert. Kan dock slå tillbaka rätt hårt.

Att varit sjukskriven eller arbetslös en period blir ett mindre bekummer om du på ett trovärdigt sätt kan visa att numera mår du bra och är ok.

Du kan bygga på ditt CV genom att aktivera dig i föreningar och volentär arbeter

• Anonym (D)

Vet inte vilken typ av jobb du söker. Har du ingen specifik utbildning kan en bra väg tillbaka in till arbetsmarknaden vara någon form av YH-utbildning, speciellt om du har en annan inriktning än tidigare. Då får du möjlighet att göra praktik och få färska referenser. I bästa fall får du in en fot någonstans.

Skillnad att skarva lite när risken är låg att du blir påkommen och ljuga rakt ut.

Kan erkänna att jag t.ex.  inte nämnde att jag var utköpt på ett jobb när jag sökte ett annat jobb, men formellt var jag fortfarande anställd när jag sökte det nya jobbet. 

• Anonym (Studera)

Studera något där du kan få praktik så har du något att skriva upp 

• Anonym (Skarv)

Jag vet inte hur vanligt det är egentligen, men jag har nog skarvat lite faktiskt. Att man började och/eller slutade någon månad tidigare/senare än man faktiskt gjorde. Att ett assegt jobb med en skitchef som man bara stod ut på under 1 års tid var ett vikariat (så man inte upplevs som en som hoppar runt) snarare än en tillsvidareanställning som man sa upp sig från. Att man kanske frilansat en period, vilket inte nödvändigtvis är en lögn rent tekniskt sett, men det kanske var oerhört få uppdrag och tekniskt sett hade man F-skatt, så det är inte en LÖGN, men det kanske beskrivs som mer arbete än det egentligen rörde sig om. Och så vidare och så vidare och så vidare.

Nu har inte jag gjort allt detta, men liknande saker är nog inte helt ovanliga. Det som är viktigt är ju att det inte kommer fram i slutändan - att du börjar snacka om hur svårt det var att frilansa i fikarummet för det är så svårt att få kunder. Är du med på hur jag menar?

• Anonym (anonyyym)

Jo, visst kan man söka utbildning med praktik. Det är en bra idé. 
    Har också sett en artikel som handlar om att politiker skrivit upp att de tagit examen i ämnen på universitet när de endast registrerat sig på någon kurs.

Väldigt märkligt. Nu måste man ju inte ha en examen i någonting över huvud taget för att bli politiker, men det säger ändå något om vilka som "lyckas" i livet. De som skarvar med sanningen och i vissa fall ljuger rakt av?

• Anonym (Låter rimligt)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-06-27 12:18:57 följande:

Har också sett en artikel som handlar om att politiker skrivit upp att de tagit examen i ämnen på universitet när de endast registrerat sig på någon kurs.

Väldigt märkligt. Nu måste man ju inte ha en examen i någonting över huvud taget för att bli politiker, men det säger ändå något om vilka som "lyckas" i livet. De som skarvar med sanningen och i vissa fall ljuger rakt av?

För att bli politiker, är nog konsten att ljuga så trovärdigt som möjligt en utmärkt merit.
  • Anonym (C)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-06-27 12:18:57 följande:

Är övertygad om att det går att lyckas i livet utan att skarva och ljuga.
  • Anonym (anonyyym)
    Anonym (C) skrev 2024-06-27 13:39:42 följande:
    Är övertygad om att det går att lyckas i livet utan att skarva och ljuga.
    Ja, absolut. 
  • Anonym (Lisa)

Nu vet jag inte vad för jobb du söker men jag tänker skriv bara årtal på de jobb du har haft. Fyll inte ut nånstans att du varit sjukskriven, då är det bättre att det är ett glapp, ett cv ska visa dina arbetserfarenheter inte dina sjukskrivbingar. Du får lägga krut på det personliga brevet istället och ge exempel på bra egenskaper du har som skulle passa den nya arbetsplatsen. Frågar de mer specifikt kring hur länge du var på nåt ställe så är det väl bara att vara ärlig men det är inte säkert de gör.

Vad söker du för jobb? Hr du nån utbildning?

• Anonym (Casanova)
    Anonym (anonyyym) skrev 2024-06-27 10:18:51 följande:
    Hur söka jobb med tunt CV?/Hur gör andra?

Jag har ett väldigt tunt CV på grund av väldigt dåligt mående under lång tid.

Ska jag vara ärlig och säga/skriva att mina hål i Cv:t beror på dåligt mående? Eller vad?
    Läser man tips på Flashback t.ex. så verkar skribenterna där mena att det är okej att skarva, påstå att man jobbat längre på ett ställe än man egentligen gjort, låtsas att man jobbat någonstans och be en kompis låtsas vara en gammal arbetsgivare osv.

Låter ju helt befängt, jag skulle aldrig kunna ljuga och låtsas att någon skett som inte skett. 
    Förekommer det verkligen att människor skriver Cv:n som inte stämmer?
    Jag blir helt chockad av vissa tips på Flashback, men sedan funderar jag på om människor verkligen är så oärliga i verkliga livet?

Lämnar in till olika upphandlingar och så. Ljuger som en häst travar på allt som inte låter sig kontrolleras. Ljuger aldrig om sådant som är enkelt att kolla upp.

Tror ändå att jag ljuger mindre än de flesta. Kollar man på vilka som anlitas i slutändan, särskilt från de stora firmorna så kan många raketfysiker inte stava sitt namn eller räkna plus och minus.

Skulle jag ha ett svagt CV och försöka ta mig in på arbetsmarknaden skulle jag göra allt som krävs inklusive ljuga grovt för att få jobb. Sen skulle jag se till att göra ett bra jobb också. Jag skulle inte söka ett jobb jag inte klarar av.
Svar på tråden Hur söka jobb med tunt CV?/Hur gör andra?