• Anonym (RAKE)

Frun tar inga initiativ

?en av så många trådar i ämnet. Jag vet, för jag har läst dem. Säkert alla. 

Kontext: jag man strax under 40. Frun i samma ålder. Par och gifta sedan 15 år tillbaka. Har två barn 9 och 12. Villa och mer än stabil ekonomi. Vardagslyx men inget överdådigt. 

Till och från i relationen så har det varit mer än knapert på sexfronten. Som så många andra här inne så har det kommunicerats från min sida att det fan är för dåligt med att knappt få ligga på månader. Jag tänder enormt på min fru, hon är skitsnygg och det berättar jag för henne mer än gärna flera gånger om dagen ibland. Hon suger mer än gärna åt sig också. Det är dock oerhört dåligt med smicker tillbaka. Efter kommunikation från min sida så slutar det ofta med att hon tar initiativet dagen efter. Så genomruttet om du frågar mig. En av gångerna så avvisade jag henne bara för att det var så jävla genomskinligt att hon bara ?ställde upp?. Helvette vilken dålig stämning det blev då kan jag säga. Blev jävligt torrt lääääänge efteråt. 

Till nuvarande situation. Vi rök ihop rejält för ett tag sedan. Handlade mycket om ?jobbet? som görs hemma. Skulle absolut säga att jobbet görs lika hemma men med lite olika inriktningar. Hon vägrar tex. att diska (vi har ingen diskmaskin) och då gör jag det mer än gärna. Har inga problem med det. Jag är sjukt dålig på att förutse när det behöver tvättas. Men har inget problem med att tvätta, saknar dock det ögat litegrann. 

till sak:
    Jag har sedan typ 3 veckor helt upphört med det annars vardagliga smickret och klappen på rumpan osv. Med någon sorts tyst förhoppning om att hon ska fatta vinken. Det har hon definitivt inte. Hon har nämnt vid något tillfälle att hon saknat någon klapp på rumpan osv. Inte mer än så dock. Kan tyckas vara löjligt men eftersom jag typ varje gång jag ?får till det? känner att jag tvingat på mig min fru. Så kände jag att jag behöver sätta någon form av statement. Hon utsätter mig för liknande saker för jämnan, dock handlar det då inte om sex. Syftet från hennes sida är att visa på hur dålig jag är på att uppmärksamma just den saken som hon gör så bra Hela tiden. 

nu har vi varit på semester i två veckor. Igår turades vi om att duscha och var nakna samtidigt i duschen. Hon tittade inte ens åt mig. Om inte jag sätter fart på någonting så kommer jag inte få ligga på hela semestern och lång tid efter Det också. 

Detta är ingen ?vad ska jag göra? tråd. Utan snarare en berättelse om ett sexlöst samliv. 

fortsättning följer 

• Svar på tråden Frun tar inga initiativ
  • Anonym (BBW)
    Anonym (Oj) skrev 2024-08-13 09:17:06 följande:
    Du har aldrig funderat på att bli föraren i ditt eget liv? Istället för att gnälla på din fru så gör något åt er dåliga relation. Lämna. 
    Kort och koncist. 

Kan bara tillägga att offerkoftor är grymt osexigt och en total lustdödare.
  • Anonym (Lars-Åke)

Jag har också saknat bekräftelse och initiativ. Här är min strategi:

Jag tjatar inte, tar möjligen upp sexlivet på neutral mark, i bilen eller under en promenad. Pratar om min längtan och behov, inte om hennes tillkortakommanden.

Jag ser till att dela på hushållssysslorna. Det är lätt att övervärdera sina insatser. Testa att skriva upp vad var och en gör, under ett par veckor, och hur lång tid det har tagit. Att renovera huset "under en semester" är belönande, mannen blir själv nöjd och alla ger beröm. Vilket inte är fallet med det dagliga plockandet, matplanerandet, matlagandet, städandet, barnsysslandet och allt annat Sisyfos-arbete.

Min kvinna berömmer inte så ofta, missar att spontant krama och kyssa mig eller ge en klapp på kinden. Jag övar mig på att lägga märke till annat. Att hon tvättar alla mina kläder, att hon planerar roliga saker, att hon håller min hand när vi är på stan. Sånt är också kärlek och bekräftelse.

Jag ger mig hän och njuter hejdlöst i sängen, "använder henne" för min njutning och märker att hon älskar att bli tagen. 

Jag lutar mig tillbaka, försöker att inte pocka på sex, hon vet ju ändå vad jag vill. Flirtar och uppvaktar i alla andra sammanhang.

Jag köper blommor, skriver kära sms, leker med hennes barnbarn. 

• Anonym (Örjan)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-13 10:06:36 följande:

Jag har också saknat bekräftelse och initiativ. Här är min strategi:

Jag tjatar inte, tar möjligen upp sexlivet på neutral mark, i bilen eller under en promenad. Pratar om min längtan och behov, inte om hennes tillkortakommanden.

Jag ser till att dela på hushållssysslorna. Det är lätt att övervärdera sina insatser. Testa att skriva upp vad var och en gör, under ett par veckor, och hur lång tid det har tagit. Att renovera huset "under en semester" är belönande, mannen blir själv nöjd och alla ger beröm. Vilket inte är fallet med det dagliga plockandet, matplanerandet, matlagandet, städandet, barnsysslandet och allt annat Sisyfos-arbete.

Min kvinna berömmer inte så ofta, missar att spontant krama och kyssa mig eller ge en klapp på kinden. Jag övar mig på att lägga märke till annat. Att hon tvättar alla mina kläder, att hon planerar roliga saker, att hon håller min hand när vi är på stan. Sånt är också kärlek och bekräftelse.

Jag ger mig hän och njuter hejdlöst i sängen, "använder henne" för min njutning och märker att hon älskar att bli tagen. 

Jag lutar mig tillbaka, försöker att inte pocka på sex, hon vet ju ändå vad jag vill. Flirtar och uppvaktar i alla andra sammanhang.

Jag köper blommor, skriver kära sms, leker med hennes barnbarn. 

Tillkortakommanden, det var ett vidrigt uttryck och är det så man ser på att frun inte vill ha sex så är den mentaliteten kanske en stor del av förklaringen till att hon inte vill ha sex.
  • Desm50

Hej 
    Jag känner igen mig i din situation. Jag har precis fyllt 50 (barn 20 och 18). Men till saken hör att samma hände mig för ca 6 månader sen. Jag tog all initiativ. Ibland funkade det ibland inte. Efter 4 veckors semester i juli, får jag höra att hon har inga känslor för mig och vill skiljas. Ser att ni är gifta i 15 år (vi var gifta 28 år).
    Hur ni ska lösa det? Jag tror att du kan inte lösa det på egen hand. Min fru var likadan och pratade om hur tjock och snål jag är, tryckte ner med. Jag var kär i henne och förstod inte vad hon sade. Jag tror att du behöver prata med henne annars kommer du tyvärr gå samma öde som mig. Jag vill inte ge råd om att ge upp och lämna henne, men risken finns att så blir fallet om inget förändring sker. Jag är ny i tråden, så snart kan du läsa min historia. 

• Anonym (Sugen men tröttnat..)
    Anonym (BBW) skrev 2024-08-13 09:45:10 följande:
    Kort och koncist. 

Kan bara tillägga att offerkoftor är grymt osexigt och en total lustdödare.
    Det är ju det enkla svaret men ofta hör...

"Bryt upp allt och skilj er bara!"

När det enda man försöker att som även som man, NÅN gång ibland, skall kunna få höra att man faktiskt gör nåt bra i sänghalmen, att även jag är åtråvärd och nån som min kvinna faktiskt VILL ha sex med.

Det är faktiskt, även som man, kul att få höra nåt liknande ibland.

Sen att detta spårar ur i ord som att "kvinnor skall inte behöva bli våldtagna", "dom skall inte behöva ställa upp på sex" är lite konstigt... det enda jag vill påvisa är att jag, som man, även vill ha lite lite av den där passionen och känna att wow hon VILL faktiskt ha sex med mig!

Blir det, som även TS säger, att känslan infinner sig att hon bara "ställer upp" så dör ju sexlivet ut.

Och det flera av oss försöker säga är att vi delar gärna lika på allt, t.ex. hushåll, barn, ommålning av hus, initiativ till sex m.m. men det man får tilllbaka är mycket av "du är dum! Kvinnor skall inte bli våldtagna eller ställa upp sex!!!!"

Nä precis... det ju för f-n det vi försöker säga.

Iallafall jag försöker bara påvisa att när det kommer till just passionen i sänghalmen så är det väääldigt känsligt att ens nämna att man kanske skall "dela på allt" där med.

Det är väl ändå inte bara upp till ena parten att se till att det finns passion även i sängkammaren? 
    Just DÄR är det bara upp till mannen??

En MAN behöver aldrig få höra att även han är sexig, åtråvärd m.m.? Eller??
  • Anonym (BBW)
    Anonym (Sugen men tröttnat..) skrev 2024-08-13 10:25:32 följande:

När det enda man försöker att som även som man, NÅN gång ibland, skall kunna få höra att man faktiskt gör nåt bra i sänghalmen, att även jag är åtråvärd och nån som min kvinna faktiskt VILL ha sex med.

Sen att detta spårar ur i ord som att "kvinnor skall inte behöva bli våldtagna", "dom skall inte behöva ställa upp på sex" är lite konstigt... det enda jag vill påvisa är att jag, som man, även vill ha lite lite av den där passionen och känna att wow hon VILL faktiskt ha sex med mig!

Blir det, som även TS säger, att känslan infinner sig att hon bara "ställer upp" så dör ju sexlivet ut.

Och det flera av oss försöker säga är att vi delar gärna lika på allt, t.ex. hushåll, barn, ommålning av hus, initiativ till sex m.m. men det man får tilllbaka är mycket av "du är dum! Kvinnor skall inte bli våldtagna eller ställa upp sex!!!!"

Iallafall jag försöker bara påvisa att när det kommer till just passionen i sänghalmen så är det väääldigt känsligt att ens nämna att man kanske skall "dela på allt" där med.

Det är väl ändå inte bara upp till ena parten att se till att det finns passion även i sängkammaren? 

Hur tänkte du nu. 

Alla har behov av bekräftelse men det skall självklart var genuint och inte på rutin om man inte känner att det man säger är sant. 
    Anonym (BBW) skrev 2024-08-13 10:37:49 följande:
    Hur tänkte du nu. 

Alla har behov av bekräftelse men det skall självklart var genuint och inte på rutin om man inte känner att det man säger är sant. 
    Jepp! Precis!! ALLA har det behovet! Även män!

Jag har tagit upp det med min kvinna, vi har pratat om det, hon håller helt med om att hon är dålig på att ge mig bekräftelse, att jag faktiskt är snygg, att hon faktiskt vill ha sex med mig men inte säger eller visar det.

Jag älskar henne och tänker inte lämna henne för att det är lite obalans i sängkammaren. 
    I övrigt är vår balans bra. 

MEN .. Efter åratal av försök efter försök, prat o god kommunikation men... Ja... det händer liksom inget och vi glider bara längre och längre ifrån varandra vilket jag inte vill.

Man tröttnar helt enkelt när man inte får nån form av bekräftelse..
    Om man alltid måste påminna och be om det så känns det ju inte så genuint....
    Anonym (Örjan) skrev 2024-08-13 10:10:50 följande:
    Tillkortakommanden, det var ett vidrigt uttryck och är det så man ser på att frun inte vill ha sex så är den mentaliteten kanske en stor del av förklaringen till att hon inte vill ha sex.
    Av allt han skrev så är det enda du kommenterar DET?
  • Smecker
    Anonym (Sugen men tröttnat..) skrev 2024-08-13 10:56:47 följande:
    Jepp! Precis!! ALLA har det behovet! Även män!

Jag har tagit upp det med min kvinna, vi har pratat om det, hon håller helt med om att hon är dålig på att ge mig bekräftelse, att jag faktiskt är snygg, att hon faktiskt vill ha sex med mig men inte säger eller visar det.

Jag älskar henne och tänker inte lämna henne för att det är lite obalans i sängkammaren. 
    I övrigt är vår balans bra. 

MEN .. Efter åratal av försök efter försök, prat o god kommunikation men... Ja... det händer liksom inget och vi glider bara längre och längre ifrån varandra vilket jag inte vill.

Man tröttnar helt enkelt när man inte får nån form av bekräftelse..
    Om man alltid måste påminna och be om det så känns det ju inte så genuint....
    Hon kanske helt enkelt inte tycker att du är snygg, och hon kanske helt enkelt inte vill ha sex med dig? Vad man tycker och vill uttrycks i handling, inte i ord.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Sugen men tröttnat..) skrev 2024-08-13 10:25:32 följande:

Om man inte trivs i sitt förhållande så gör man slut. Att fortsätta vara tillsammans och vara bitter och tycka si eller så, gör ju inte dig lyckligare. Du kan inte ändra på andra, bara dig själv. Du väljer hur du vill leva. 

Och sluta jämföra sex med hushållsarbete. 

Svar på tråden Frun tar inga initiativ