• Anonym (Sömnbrist)

Mitt barn SOVER INTE

Alltså jag blir knäpp. Jag har en dotter som snart fyller 5 som dels ibland har väldigt svårt att somna, hon är uppe i varv och kan verkligen inte varva ner för att vara stilla i sängen. 

Men sen det stora problemet, nätterna. VARENDA natt vaknar hon fleeeeera gånger. ibland upp mot 10 jävla gånger. Hon är nästan aldrig ledsen när hon vaknar och jag går med henne till hennes rum och nattar om henne. Jag vill inte att hon ska sova i min säng för då sover jag inte alls. 

Jag det alltid till vissa saker innan hon går och lägger sig:
    - Bra temperatur/olika pyjamaser beroende på temp
    - Mätt i magen, kvällsfika ett tag innan läggdags
    - Minimalt med skärmtid om det ens blir skärmtid alls
    - Ute och leker/gör av med hennes energi efter förskolan
    - Att hon har kissar direkt innan nattning
    - Att ett glas vatten finns tillgängligt 
    - Rummet är mörkt
    - Inget socker på vardagar

Alltså hjälp mig! Vad mer kan jag göra? Jag har börjat utveckla ångest på kvällarna att jag inte vill gå och lägga mig för jag måste gå upp hela tiden. 

Dottern bor halvtid hos mig och halvtid hos sin pappa. Två veckor i stöten för det fungerar bättre. Dottern har nämligen inga rutiner alls hos pappa och går inte ens på förskolan under hans veckor. 
    Jag är desperat efter något som kan funka så jag kan få sova, även så dottern sover bättre.

• Svar på tråden Mitt barn SOVER INTE
  • Tow2Mater
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2024-06-26 21:44:15 följande:
    Han säger att allt funkar perfekt där men det går inte att lita på han alls
    Fast om hon vaknade och väckte honom 10 ggr per natt, tror du inte han skulle gnälla om det?

Kanske hon helt enkelt är trygg hos honom, då hon slipper vara på fsk.
  • Hugful80

Barnet är trots allt 5 år. Måste hon ha sällskap när hon vaknar? Kan du inte be henne ta en bok eller nåt att ligga med själv när hon vaknar? Och bara väcka dig om det är något som hon behöver hjälp med?

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Anonym (Lergigan)

Kan man ge lergigan till barn? Hon låter orolig. Vet själv att man blir helt golvad (nästan) av lergigan. Kanske något sånt? alternativt melatonin? Hon kan eventuellt ha brist på melatonin i kroppen... 

• Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2024-06-26 23:24:07 följande:

Har du provat tyngdtäcke? 

Testa det tillsammans med melatonin, och samsovning. Jag tror att det kommer göra stor skillnad. 

Vem är det som gett tummen ned på mitt inlägg? Varför det? 
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (B) skrev 2024-06-26 23:24:07 följande:

Har du provat tyngdtäcke? 

Testa det tillsammans med melatonin, och samsovning. Jag tror att det kommer göra stor skillnad. 

Jag hade ingen aning om att det fanns tyngdtäcken till små barn, det ska jag kolla upp! Kontakta läkare för eventuell medicin blir nästa steg 
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Mamma till fyra) skrev 2024-06-26 23:27:09 följande:

Antar att de är för att hon somnar med dig och när hon märker att du inte är där så går hon till dig. Det är en otrygghet. Om hon somnar själv så klarar hon oxå av att somna om själv. Alternativt att ni sover i samma rum 

Ja alltså vi har en dialog kring detta, och tränar på att hon ska somna själv. Hon vet om att jag bara nattar henne och att jag inte sover med henne. 
  • Anonym (Mamma till fyra)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2024-06-27 08:22:11 följande:
    Ja alltså vi har en dialog kring detta, och tränar på att hon ska somna själv. Hon vet om att jag bara nattar henne och att jag inte sover med henne. 

Men eftersom hon aldrig lärt sig att somna själv så gör hon heller inte de på natten. Vaknar säkert oxå för att hon sover oroligt för att du försvinner. 

Du får ta kampen o lära henne somna själv om kvällarna 

• Anonym (Sömnbrist)
    Tow2Mater skrev 2024-06-26 23:35:24 följande:
    Fast om hon vaknade och väckte honom 10 ggr per natt, tror du inte han skulle gnälla om det?

Kanske hon helt enkelt är trygg hos honom, då hon slipper vara på fsk.

Vi separerade tidigt och en av anledningarna var att han inte tog ansvar alls och var inte närvarande överhuvudtaget med dottern. Men när jag hade flyttat ut var han enligt sig själv den perfekta pappan helt plötsligt. Och varje gång jag har försökt prata med honom om något med dottern säger han bara att jag är knäpp eller gör fel för hon är minsann perfekt hos honom. 

hon har alltid varit väldigt viljestark busig tjej med massor av energi, kan inte sitta still. Väldigt selektiv i maten också men enligt honom redan när hon var två. Men skulle man lyssna på honom under den perioden så åt hon alltid perfekt, lyssnar alltid på allt han säger och sover utan att vakna en enda gång. Helt orealistiskt för en tvååring och han säger bara så för att själv verka bra, alternativt för att trycka ner mig. 

hon absolut älskar förskolan och längtar dit varje morgon och när jag hämtar henne frågar hon alltid om hon inte kan leka en stund till. På helgerna blir hon ledsen att förskolan är stängd och hon brukar berätta för mig att hon brukar sakna förskolan så mycket hemma hos pappan

• Anonym (B)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2024-06-27 08:09:02 följande:
    Jag hade ingen aning om att det fanns tyngdtäcken till små barn, det ska jag kolla upp! Kontakta läkare för eventuell medicin blir nästa steg 
    Min väninna har tre barn och en av dem var precis som din dotter. Detta hjälpte dem i alla fall. 
  • Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (Mamma till fyra) skrev 2024-06-27 08:30:29 följande:

Men eftersom hon aldrig lärt sig att somna själv så gör hon heller inte de på natten. Vaknar säkert oxå för att hon sover oroligt för att du försvinner. 

Du får ta kampen o lära henne somna själv om kvällarna 

Tar definitivt kampen när hon är här att hon ska lära sig somna själv, lyckas ibland men ofta blir hon helt förtvivlad och bara gråter för hon vill ha mig där. Tänkte testa med att hon får lyssna på saga när hon ska somna. 

Jag har försökt med att jag sitter precis utanför hennes rum men hon springer upp hela tiden. Har du några tips hur jag ska få henne att somna själv?

• Anonym (Mamma till fyra)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2024-06-27 09:28:42 följande:

Tar definitivt kampen när hon är här att hon ska lära sig somna själv, lyckas ibland men ofta blir hon helt förtvivlad och bara gråter för hon vill ha mig där. Tänkte testa med att hon får lyssna på saga när hon ska somna. 

Jag har försökt med att jag sitter precis utanför hennes rum men hon springer upp hela tiden. Har du några tips hur jag ska få henne att somna själv?

Svårt när du har henne varannan vecka. Det kan nog ta ett tag nu när hon är så stor. Men det blir några jobbiga veckor framöver isåfall 
    Jag gjorde samma misstag med mitt första barn. När han var 4 år så ville jag att han skulle kunna somna själv för jag skulle få ett till barn. Mutade honom några kvällar med att han skulle få köpa en leksak dagen efter om han somnade själv. Haha
    funkade Bra 
  • cosinus

Har två barn (av 4) som rört sig mycket i sömnen. Båda älskar sina tyngdtäcken. Den äldsta är numera 20 och upplever själv inga problem men brukar skrattande ibland berätta om kompisar hon delat (breda) sängar med genom åren som morgonen efter vittnat om att de blivit av med täcken, fått fötter i näsan och annat. 

Den yngre, nu 16, sov helt galet oroligt som mindre men det gav sig när vi till slut vid 9 års ålder insåg att han hade reflux och inte tålde mjölk. Det var som att slå om en strömbrytare när han fick magsyredämpande. Helt plötsligt låg han rimligt stilla och gick att sova bredvid. Sen blev det ännu lite bättre när han tog bort mjölk ur kosten men det påverkade mest magont och inte så mycket sömnen. Han är fortfarande lättväckt och vill själv ha sitt tyngdtäcke för att komma till ro. 

• Anonym (En fundering..)

Jag har ett barn med ADHD och känner igen mig i mycket av det du beskriver kring sömnen. Vårt barn får Melatonin varje kväll innan läggdags (har fått det sedan hon var 4 och är nu 9 år). Utan Melatonin funkar inte sömnen alls. Melatonin och att dottern slipper sova själv i rummet är det som funkar för oss.

Angående detta med att ditt barn inte går på förskolan under pappans veckor.. det känns inte helt bra enligt mig. Beror det på att pappan har svårt för att ta hand om ett barn och att samtidigt sköta rutiner?
    Har pappan ADHD?
    Att han dessutom är svår att kommunicera med gör det inte bättre kan jag tycka..
    Jag som mamma hade inte känt mig bekväm med att lämna mitt barn till någon 2 veckor i stöten där barnet inte följs upp av tex förskola under tiden.
    Jag förstår dock det här med 2-veckors-schemat utifrån ditt barns behov.

Men som sagt, om pappan har ADHD kan det vara något av en genetisk förklaring till ditt barns hackiga sömn.

• Anonym (P)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2024-06-27 09:28:42 följande:

Har du provat att sitta på en stol i hennes rum? Sen flytta längre ifrån för varje kväll. Min son kom upp till oss varje natt, men slutade faktiskt när han började somna ?själv?, dvs utan att någon låg bredvid i sängen. 
  • Anonym (D)

Blir han mindre störd än du blir av att dottern rör sig kanske det funkar bra för honom att samsova med henne. 

Sedan är madrass på golvet för henne eller dig kanske ett alternativ- även om det blir lite "hela havet stormar" med några byten av sovplats under natten. Med två separata sovplatser i samma rum går det snabbt att växla och sömnen blir mindre störd. Kanske en liten dos av t.ex. propavan till dig för att sova djupare och bli mindre störd kan hjälpa. 

Ytterligare en väg skulle kunna vara att växla oftare faktiskt- då får du sova ut lite oftare och slipper två veckor med skruttig sömn. 

• Jemp

Vad säger hon själv?

Jag hade:
    -erbjudit madrass på golvet i mitt rum 
    -lärt henne somna själv. Motiverat det just med att jag misstänker att hon sover bättre nattetid då. Jag gick stegvis över till att sitta på stol istället för att ligga i sängen, sen gå iväg en allt längre sväng på toa osv. 

- komma överens vad som är okej att göra när hon vaknar på natten. Jag vill inte förbjuda mina barn att komma in, men tex huruvida det är okej att sätta på en ljudbok, att hon kan gå på toa själv osv. 

- prata med förskolan om hur det funkar där. Har de vila mitt på dagen tex? (Det har vår oavsett ålder. för såpass stora barn mer som en lugn stund med tex saga, men det händer tydligen att mitt barn somnar.)
    - frågat henne vad hon tror kan förbättra sömnen. 

• Anonym (Melatonin)

Hej, 

Testa att köpa Melatonin, 1-2mg bör räcka. 
    Testa några dagar och se om det ger effekt. 

Ett av våra barn hade liknande uppvak, sover 99% bättre nu. 

Melatonin är en naturlig hormon, och ska inte vara något farligt. Antingen fungerar det eller inte, vissa saknar rätt mängd av den hormonen. Så fungerar det inte så är det bara att testa något annat. 

Det förändrade vårt och barnets liv, ursövda föräldrar och barn. 

Går att beställa på nätet, finns på apoteket, men i större doser för vuxna och ganska dyrt. Men som sagt, har köpt online i 2 år nu. Vi kör 1mg.

Går säkert att få av läkare också på receptet, men kan vara värt att testa några dagar. 

• Anonym (Melatonin)

Kan tilläggas att barnet inte har Adhd eller något liknande, i alla fall inget som märks. 

Jag har också testat melantonin, större dos, när jag inte kan somna. Fungerar bra på mig. Min fru får dock ingen effekt alls. Så individuellt.

Tänk bara att det kan ta månader att komma fram i vården, så att testa på egen hand med melantonin är inget farligt (går alltid att hitta något som är farligt, men också farligt stt inte sova) 

• Anonym (allergiker deluxe)

Jag blir orolig att det är något kroppsligt problem, för det låter verkligen inte normalt att vakna så mycket när barnet är så stort.

Det är inte så att hon kan ha allergisk klåda i huden, som kan vara väldigt besvärande men också diffus så att ett barn inte kommer på att berätta om det själv?

Vad händer nu när det är så varmt- sover barnet ännu sämre då? Duschar ni svalt/kallt på kvällen (lugnar huden och hjälper sömn)?

Jag hade nog testat att ge antihistamin (flytande Clarityn) 4 dagar och se om det hade någon inverkan. Även om barnet svullnar i näsan p.g.a. allergi kan det vakna av detta, och det symptomet skulle också bli bättre med antihistamin.

Om sömnen blir bättre med antihistamin och det stämmer att problem inte finns hos pappan så måste man tänka stort.

Reagerar barnet mot dunkuddar/duntäcke? (det gör jag- blir jättetäppt och vaknar hela tiden om jag ska sova med det)

Svartmögel i din lägenhet som inte finns på andra stället?
    (en vän till mig reagerar inom 10 minuter i hus som inte ens fått mögeldiagnos ännu)

Djur?

Jag blev allergisk vid 5-6 år, mina föräldrar fattade inte det förrän jag var 12 år och det blev mycket onödigt lidande av det.

Svar på tråden Mitt barn SOVER INTE