• Anonym (Sömnbrist)

Mitt barn SOVER INTE

Alltså jag blir knäpp. Jag har en dotter som snart fyller 5 som dels ibland har väldigt svårt att somna, hon är uppe i varv och kan verkligen inte varva ner för att vara stilla i sängen. 

Men sen det stora problemet, nätterna. VARENDA natt vaknar hon fleeeeera gånger. ibland upp mot 10 jävla gånger. Hon är nästan aldrig ledsen när hon vaknar och jag går med henne till hennes rum och nattar om henne. Jag vill inte att hon ska sova i min säng för då sover jag inte alls. 

Jag det alltid till vissa saker innan hon går och lägger sig:
    - Bra temperatur/olika pyjamaser beroende på temp
    - Mätt i magen, kvällsfika ett tag innan läggdags
    - Minimalt med skärmtid om det ens blir skärmtid alls
    - Ute och leker/gör av med hennes energi efter förskolan
    - Att hon har kissar direkt innan nattning
    - Att ett glas vatten finns tillgängligt 
    - Rummet är mörkt
    - Inget socker på vardagar

Alltså hjälp mig! Vad mer kan jag göra? Jag har börjat utveckla ångest på kvällarna att jag inte vill gå och lägga mig för jag måste gå upp hela tiden. 

Dottern bor halvtid hos mig och halvtid hos sin pappa. Två veckor i stöten för det fungerar bättre. Dottern har nämligen inga rutiner alls hos pappa och går inte ens på förskolan under hans veckor. 
    Jag är desperat efter något som kan funka så jag kan få sova, även så dottern sover bättre.

• Svar på tråden Mitt barn SOVER INTE
  • Anonym (M)

Inget vatten nattetid. Socker har ingen inverkan på sömnen.

Varför kan ni inte sova i samma rum då bara? Man måste inte dela säng.

• Mamma K

Min dotter hade alltid svårt att somna, men det som hjälpte var att vi bestämde vad som skulle göras på kvällen vid läggdag. jag ritade bilder/foton och sedan fick hon bestämma ordningen och sedan följde vi det varje kväll.

hennes saker var:
    fylla på vattenflaska (hon var alltid törstig)
    borsta tänderna
    ta på pyjamas
    läsa saga
    gå på toaletten

Jag bestämde en tid hur lång tid det fick ta, tror det var 45 min. Varje dag som läggningen gick bra satte vi en guldstjärna på ett papper på kylskåpsdörre.
    efter ett tag började hon göra sakerna direkt efter vi ätit kvällsmat så att när läggningen skulle göras hade vi bara att borsta tänderna och ca 40 min att läsa saga. När hon hade 3 guldstjärnor fick hon en överasknin. Det kunde vara en utflykt till lekplatsen, en cykeltur, pyssla tillsammans, baka något osv. Så enkla saker som gick att göra vardagen och som inte kostade så mycket.

Vi gick i samband med detta en föräldrakurs också, där var en av de viktigaste sakerna lekstunder som vi hade 3-4 ggr per vecka.

Försök att hålla rutiner också och det bästa är ju så klart om båda förälderns kan göra likadant, men det är kanske omöjlig.

Träna avslappningsövningar tillsammans.

• Anonym (M)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2024-06-26 21:13:54 följande:

Hon går på förskola 9-16 så brukar väcka henne ungefär 7.45, och hon är svårväck. På kvällen brukar vi varva ner runt 19 för att försöka sova innan 21. 

Jag har testat att skjuta hennes sovtider att hon lägger sig tidigare eller senare men samma sak. Idag har varit full rulle, noll skärmtid och vi har även varit och badat. Nattning precis nu men hon ligger absolut inte stilla, har försökt sen 20

Man måste hålla samma rutin i flera veckor innan man ser skillnad. Det blir svårt med två hem och olika rutiner.

Jag skulle säga att hon borde sova nånstans runt 19-20 på kvällen och kliva upp tidigare.
  • Anonym (FruT)

Bra att du försöker få till ett samarbete. Kanske behöver ni korta vistelsetiderna, två veckor åt gången ifrån en förälder ju lång tid för en 5åring. 

Märker du någon skillnad på sömnen i början och slutet av vistelsen hos dig?

• ElaineBenes

Vår dotter började sova väldigt oroligt ett tag när hon var 4,5 år. Vår lösning var helt enkelt att hon fick sova med oss. Nu vaknar hon väldigt sällan på nätterna. 

Förstår att din sömn blir sämre, men förstår inte varför du inte kan dela säng med en 5 åring om du har en tillräckligt stor säng? Lägg något i mellan om du upplever att du blir sparkad på, kanske till och med kan vara värt att få sämre sömn i några veckor om ditt barn hamnar i fas med sin sömn? 

• Anonym (Sömnbrist)

Alltså grejen här handlar inte om att hon inte är van hur saker är hos mig, och hon har alltid vaknat mycket på natten, sen hon föddes. Så det har inget med förändringar att göra, inte heller någon fas

• Anonym (Sömnbrist)
    Anonym (FruT) skrev 2024-06-26 21:50:51 följande:

Bra att du försöker få till ett samarbete. Kanske behöver ni korta vistelsetiderna, två veckor åt gången ifrån en förälder ju lång tid för en 5åring. 

Märker du någon skillnad på sömnen i början och slutet av vistelsen hos dig?

Vi har testat alla olika typer av upplägg och detta är faktiskt vad min dotter mår bäst av. Jag hade hellre haft varannan vecka eftersom jag saknar henne massor men detta är för henne. Hon mår inte bra av att det blir hattigt med byten ofta utan mår som bäst när hon hinner komma in i rutinerna här ordentlig. 
    första veckan är nästan alltid kaos, även på andra sätt. Sista halvan av vecka nr 2 brukar vara väldigt bra, och Ibland sover hon lite bättre då också
  • Anonym (P)
    ElaineBenes skrev 2024-06-26 22:11:43 följande:

Vår dotter började sova väldigt oroligt ett tag när hon var 4,5 år. Vår lösning var helt enkelt att hon fick sova med oss. Nu vaknar hon väldigt sällan på nätterna. 

Förstår att din sömn blir sämre, men förstår inte varför du inte kan dela säng med en 5 åring om du har en tillräckligt stor säng? Lägg något i mellan om du upplever att du blir sparkad på, kanske till och med kan vara värt att få sämre sömn i några veckor om ditt barn hamnar i fas med sin sömn? 

Nu kan jag bara svara för min 4,5-åring, men han ligger som ett frimärke om nätterna. Det spelar ingen roll om man lägger något mellan, han KLÄTTRAR över i sömnen. Det är stört omöjligt att få någon typ av sammanhängande och god sömn med honom i sängen, förutom om han har hög feber för då ligger han hyfsat still. Det spelar verkligen inte någon som helst roll hur stor sängen är, ungen hittar en kropp att sparka, klättra och klänga på i alla fall. Vi sover alla bäst när vi sover i varsin säng.
  • Anonym (B)

Har du provat tyngdtäcke? 

Testa det tillsammans med melatonin, och samsovning. Jag tror att det kommer göra stor skillnad. 

• Anonym (Mamma till fyra)

Antar att de är för att hon somnar med dig och när hon märker att du inte är där så går hon till dig. Det är en otrygghet. Om hon somnar själv så klarar hon oxå av att somna om själv. Alternativt att ni sover i samma rum 

Svar på tråden Mitt barn SOVER INTE