Anonym (?) skrev 2024-06-28 23:42:59 följande:
Mowgli??? På riktigt?
Berövar barnet ett antal karriärer i framtiden
Hej ! jag är Mowglie din låneförvaltare eller Mowglie din mäklare eller - Hej jag är Mowglie och ska operera bort din lever....
Funkar inte
Inte heller, jag heter Mowglie och råkade backa min sopbil in i din grind..sorry
Tja, du får ju tycka vad du vill, men uppenbarligen finns det iaf 5 stycken män i Sverige som heter det enlig ratsit.
Jag hade själv kanske inte kommit på idén till mina barn, men vem är jag att dömma vad andra tycker är bra eller dåligt när de väljer det finaste namn de kommer på till sina barn. Bättre än förr i tiden då första sonen fick farfars namn, andra sonen morfars namn osv.
Just ditt förslag med mäklare kändes som det skulle kunna vara coolt och hippt att heta Mowgli och arbeta i Stockholms innerstad. Men det är ju jag. Vem vet, kanske det blir en namntrend tack vare dig nu. Folk tänker "aha, Mowgli kan man inte heta, det väljer jag för då är min lille Mowgli unik". Och om 3 år har vi en babyboom med en massa Mowgli. Så om 30 år heter plötsligt var och varannan mäklare och läkare coh låneförvaltare Mowgli ändå.
Men vet du vad. TS ville ha
förslag. Ibland leder förslag tankarna vidare och plötsligt så kanske man hittar det där namnet man letat efter men inte hittat bak i hjärnans virvlande gångar. TS kanske läser Mowgli och tänker på Baloo och hur han fångar frukter och nästan släpper en sten i huvudet på Mowgli när han äter myror. Myrorna leder vidare till tankarna på second hand och plötsligt tänker TS på andra secondhand affärer som Röda Korset och Erikshjälpen och så får pojken knasigt nog heta Erik. Tack vare Mowgli. Bara 4 bokstäver och ett E! Fast vill man ha ett namn som liknar Erik men som låter som M kanske ändå TS sneglar på namnet Emrik? Det har ju vi faktiskt ingen aning om eftersom vi inte ska namnge den lilla ofödda gossen utan enbart ge namnförslag.
Men visst - ett bättre namn som kanske du och TS uppskattar på 5 bokstäver är Moses?!
Oavsett vad så hoppas jag att TS hittar ett perfekt namn som både de och sonen kommer att uppskatta och att TS med flera kanske ändå ler lite åt min (vem vet) fiktiva historia om alla mäkar-Mowglis i Stockholm om 30 år.