• Anonym (H)

    Någon som fastar varannan dag?

    Jag har kört ett par månader, men det har inte blivit varannan dag varje vecka pga resa, kalas osv. Men 2-4 ggr i veckan. Har gått ner 7 kilo. Är det någon av er som testat och hur länge höll ni på? 

  • Svar på tråden Någon som fastar varannan dag?
  • Lynx123

    Testade i några veckor men der var inget för mig. När jag började äta som vanligt igen gick jag upp i vikt. Orealistisk kalorirestriktion håller inte i långa loppet och muskelmassan får en rejäl törn om man inte styrketränar tungt.

  • Anonym (H)
    Lynx123 skrev 2024-06-24 07:13:03 följande:

    Testade i några veckor men der var inget för mig. När jag började äta som vanligt igen gick jag upp i vikt. Orealistisk kalorirestriktion håller inte i långa loppet och muskelmassan får en rejäl törn om man inte styrketränar tungt.


    Ok. Jag äter max 500 kalorier fastedagarna. Har läst att kroppen inte går in i svält då kroppen vänjer sig med oregelbunden kaloriintag. Jag hade med denna diet tänkt att jag samtidigt skulle införa bra vanor som träning och bra kost övriga dagar, vilket jag inte gjort ännu. Tänker att det är dags nu, då jag dels behöver gå ner mer då jag är ordentligt överviktig - och dels att jag inte kan äta på detta sätt hela livet. Det är egentligen det jag funderar över, är det farligt att fasta oftare än 2 dagar i veckan under lång tid? 
  • Anonym (H)
    Mrs Moneybags skrev 2024-06-24 11:06:32 följande:

    Det kallas väl alternate day fasting (adf) om du vill googla på det. 


    Tack, ja det är typ så. Antar/hoppas att det inte är skadligt så länge man mår bra och äter näringsrik mat.
  • lissan78

    Tycker det är bra uplägg att deltidsfasta, men jag gör 2 gånger i veckan och då lite längre. Brukar som exemepl äta kvällsmat på söndagen, men sedan inte äta förrän tisdag morgon, så ca 36 timmar. Första gången var det svårt att somna på måndagen, men kroppen lär sig. Tycker att detta är enklaste sättet att gå ned i vikt, man behöver inte ha så bra koll på kalorier och övrigt andra dagar (men såklart, hålla viss måttfullhet).

    Lissan

  • Anonym (Dubbelt upp)

    Har själv provat att fasta varannan dag men det har inte fungerat för viktminskning. Vet inte om det berodde på att man kanske åt för många kalorier under ätedagarna. Jag räknade dem inte.

    Fastar dagligen just nu och är inne på 18:e dagen.


    Undantag för midsommarafton och en födelsedag men annars har jag i stort sett inte ätit nånting utom kosttillskott, citronvatten, mineralsalt samt blod och benmärgspulver från renar eftersom jag tidigare haft problem med järnet. 


    Och energidryck eller kaffe tar jag en om dagen för att inte bli trött när jag promenerar.

    Inga problem med sömnen. Tappat synlig vikt i ansikte, mage och på lår. Armarna är jag inte riktigt nöjd med ännu, de behöver också få lite minskad volym för att ge ett snyggt helhetsintryck. Var kroppsdel tar sin egen tid tydligen.

  • välbärgad man i mina bästa år

    Har aldrig fastat och tänker aldrig så göra heller för den delen. Utom när jag är sjuk av någon anledning och inte kan behålla maten. Vilket händer typ en gång var 15:e eller 20:e år. Är aldrig sjuk för övrigt och är en glad kött, fisk- och fågelätare. Hatar allt som heter vegetariskt!

  • Anonym (Aldrig medvetet)

    Har aldrig fastat medvetet men har problem med att komma ihåg att äta/blir inte hungrig vilket lett till att fasteinslag är en naturlig del av mitt leverne. Som regel kan jag väl säga att jag mår som bäst när jag äter regelbundet, både fysiskt och mentalt. 

Svar på tråden Någon som fastar varannan dag?