Vad har du på ditt sparkonto ?
Hur mycket tycker ni att man bör ha på sitt sparkonto om något oväntat händer ?
Det beror på vad man investerat i. Har man pengarna i fonder så går det på någon dag, har man dem tex i fastigheter så är det mer besvärligt.
Det är ingen fara men det är onödigt att sälja till förlust om man kan undvika det. För personer med mycket litet sparande kan en fölust på låt säga 10% vara avgörande, för andra är det en risk man kan ta. Som jag började skriva så beror det på hur stora marginaler man har. Har man inga marginaler i sina inkomster så ska man inte ha alla sina sparpengar investerade och riskera att behöva sälja av var och varannan månad när man haft lite extra kostnader. Däremot, som jag också har sagt flera gånger, ska man inte ha mycket pengar på sparkonto, utan allt utöver det som går till löpande kostnader bör investeras så att man har chans till avkastning.
Bara så att jag förstår dig - argumenterar du för att man ska ha 0 kr tillgängliga på konto? Eller vad tycker du är en rimlig summa?
Har 50 000. Vill helst ha lite mer. Har två barn och äger ett fritidshus med lite renoveringsbehov.
Blev sjuk och det blev strul med FK (inte enbart deras fel) och innan jag fick min ersättning hade jag förbrukat hela dåvarande sparkontot på 80 000 kr. Men sen kom ju ersättningen retroaktivt. Är så tacksam att jag hade det där sparkontot! Tack vare det har barnen inte märkt av sjukskrivningen ekonomiskt och jag har kunnat unna mig tex färdigmat ibland, vilket är en jättelättnad när man inte är pigg och kry.
Eftersom jag växte upp med trasig ekonomi så har jag blivit elller fått en stor respekt för pengar och vill aldrig vara utan.
Så har det blivit såhär.
Hus med belåning under 50 procent värderat till 7,5.
Buffertkonto strax över 200 tusen
fonder 50 tusen
nöjeskonto mellan 10-50 variera väldigt efter olika resmål.
pensions spar fonder 85 tusen
Avtald extra tjänstepension så 10 procent av lönen.
gift, 2 barn hemma 45 år.
inga CSN skulder aldrig haft.
Det beror på vad man investerat i. Har man pengarna i fonder så går det på någon dag, har man dem tex i fastigheter så är det mer besvärligt.
Det är ingen fara men det är onödigt att sälja till förlust om man kan undvika det. För personer med mycket litet sparande kan en fölust på låt säga 10% vara avgörande, för andra är det en risk man kan ta. Som jag började skriva så beror det på hur stora marginaler man har. Har man inga marginaler i sina inkomster så ska man inte ha alla sina sparpengar investerade och riskera att behöva sälja av var och varannan månad när man haft lite extra kostnader. Däremot, som jag också har sagt flera gånger, ska man inte ha mycket pengar på sparkonto, utan allt utöver det som går till löpande kostnader bör investeras så att man har chans till avkastning.
Bara så att jag förstår dig - argumenterar du för att man ska ha 0 kr tillgängliga på konto? Eller vad tycker du är en rimlig summa?
Jag har nog för mycket på sparkontot, gillarsäkerhet så har både buffert och långsiktigt sparande på sparkonto.
//
Det beror helt på livssituationen. Själv har jag 600 000 kr på mina sparkonton, jag bygger upp bufferten inför att jag ska sluta jobba.