Inlägg från: Anonym (Linny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linny)

Vad har du på ditt sparkonto ?

Har 50 000. Vill helst ha lite mer. Har två barn och äger ett fritidshus med lite renoveringsbehov.

Blev sjuk och det blev strul med FK (inte enbart deras fel) och innan jag fick min ersättning hade jag förbrukat hela dåvarande sparkontot på 80 000 kr. Men sen kom ju ersättningen retroaktivt. Är så tacksam att jag hade det där sparkontot! Tack vare det har barnen inte märkt av sjukskrivningen ekonomiskt och jag har kunnat unna mig tex färdigmat ibland, vilket är en jättelättnad när man inte är pigg och kry. 

• Anonym (Linny)
    Anonym (Linny) skrev 2024-06-20 12:59:58 följande:

Har 50 000. Vill helst ha lite mer. Har två barn och äger ett fritidshus med lite renoveringsbehov.

Blev sjuk och det blev strul med FK (inte enbart deras fel) och innan jag fick min ersättning hade jag förbrukat hela dåvarande sparkontot på 80 000 kr. Men sen kom ju ersättningen retroaktivt. Är så tacksam att jag hade det där sparkontot! Tack vare det har barnen inte märkt av sjukskrivningen ekonomiskt och jag har kunnat unna mig tex färdigmat ibland, vilket är en jättelättnad när man inte är pigg och kry. 

Såg nu att någon skrev att det var maken som jobbat ihop pengarna. Insåg att jag kanske ska förtydliga att detta är mina pengar. Min sambo har ett eget sparande. Familjens samlade buffert ät alltså större än så här. 
  • Anonym (Linny)
    Anonym (Smart) skrev 2024-06-21 08:45:09 följande:
    Jag argumenterar egentligen för att man ska binda tillgångarna, ja.

Men man måste ha för normalt leverne givetvis.

Beträffande detta med att sälja så är en nedgång snarare en indikation på att man ska sälja så att man ska vara försiktig med att sälja bara för att det gått ned håller jag inte alls med om. Även om det i större utsträckning gäller aktier än fonder.
    Jag som varit i situationen att jag befann mig i kris, inte klarade att jobba och behövde leva på sparpengarna kan säga att jag hade aldrig orkat hålla på att sälja fasta investeringar i det läget. Och verkligen inte kunnat ta några smarta beslut om vad som skulle säljas eller sparas. 
  • Anonym (Linny)
    Anonym (Smart) skrev 2024-06-21 08:58:16 följande:
    Börsen är inte för alla. Mår man dåligt eller blir stressad av att förlora pengar ska man inte vara där.
    Jag mådde inte dåligt innan katastrofen inträffade. Det jag menar är att det är bra att ha kronor på banken i det läget -  man orkar inte ta beslut om försäljning av tex aktier eller fastigheter utan behöver ha pengarna lättillgängliga. 
Svar på tråden Vad har du på ditt sparkonto ?