• theo77

Vad har du på ditt sparkonto ?

Hur mycket tycker ni att man bör ha på sitt sparkonto om något oväntat händer ?
    Cool

• Svar på tråden Vad har du på ditt sparkonto ?
  • Aliona

Generella rekommendationen är väl 3 månadslöner, men det beror väl på hur man lever. Om man har hus som är högt belånad, ensamstående med barn och använder nästan hela sin lön varje månad så blr man ha stor tilgänglig budget. Är man två och kan klara sig på en lön ett tag, eller om man kan klara rätt höga oväntade kostnader, bor i hyresrätt osv så är man inte så berornde av en lättillgänglig buffert. 

• Anonym (M)

Det beror ju på en massa olika saker. 

Själv har jag drygt 1,1 miljoner. 

• Aliona
    Anonym (M) skrev 2024-06-19 21:53:10 följande:

Det beror ju på en massa olika saker. 

Själv har jag drygt 1,1 miljoner. 

På ett sparkonto? Det kan inte ge någon vidare avkastning. 
  • Anonym (M)
    Aliona skrev 2024-06-19 21:54:11 följande:
    På ett sparkonto? Det kan inte ge någon vidare avkastning. 
    Nej, det mesta är investerat. 
  • Anonym (Rusma)

Vad man bör ha o vad man har är skillnad.
    jag är ensamstående med barn hemma. Har 35.000 på spar
    inte optimalt men det är svårt att spara med en dålig lön och alltid är de nåt som händer

• Anonym (?)

Runt en mille. arbetslös och för gammal.
    Kan sälja hus för typ 2.5 men ....

• Aliona
    Anonym (M) skrev 2024-06-19 21:55:17 följande:
    Nej, det mesta är investerat. 
    TS frågade efter hur mycket man bör ha tillgängligt på sparkonto, alltså buffertsparande. Investeringar är en helt annan sak. 
  • Anonym (Jag)

Jag har 100 000 på mitt sparkonto, lite för mycket egentligen men har tänkt använda pengarna inom 4 år och kan inte bestämma mig om jag ska inventera dem eller ha dem på sparkonto (på nischbank med högre ränta) så inget händer Skäms

Jag kan tillägga att vi är två i hushållet och har möjlighet att sälja av fonder så det är onödig stor buffert med våra ekonomiska förutsättningar.

• Anonym (Jag)

Kan tillägga att eftersom vi bor i ett lite äldre hus så anser jag att vi behöver ha 50 000 lättillgängligt om något händer, resten kan vara inventerat.

• Anonym (Johanna)

Kvinna, 30 år, sambo med hus, två barn och hund.
    Huset är gammalt och har en belåningsgrad på 60%.

Hunden är allergisk och har eget buffertkonto - 30.000 
    Huset för oförutsedda händelser - 50.000
    Buffert - 10.000 

Det känns lagom. Känner ingen ekonomisk stress och det är inte hela världen om något plötsligt går sönder. Vi klarar oss även på en lön om det behövs. 

Svar på tråden Vad har du på ditt sparkonto ?