• theo77

Vad har du på ditt sparkonto ?

Hur mycket tycker ni att man bör ha på sitt sparkonto om något oväntat händer ?
    Cool

• Svar på tråden Vad har du på ditt sparkonto ?
  • Anonym (Student)

Jag är ensamstående student inga barn. Har drygt 30 000 på sparkontot. 

• Mandel

Ensamstående i eget hus med bara en tonåring varannan vecka och jag har typ 250.000kr på olika sparkonton som jag kan använda samma dag.
    Resten är låst i fastränteplacering, fonder och så klart i huset

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (P)

Har kanske 400K på sparkonto och det tiodubbla i övriga investeringar (bostad ej inräknad)

• Anonym (Ungefär)

Har bostadsrätt med 50 % belåning bara. 700 000 på låst fasträntekonto, 40 000 buffert vilket ökar varje månad genom automatiskt överföring från lönekontot. Ca 75 000 på Lysa dit det också sparas. Det går upp och ner. Inga höga utgifter direkt. Medellön. Ensamstående 55 år.

• Anonym (Gråmus)

Just nu har jag 1750 kr och väntar ivrigt till den 25. Bor i lägenhet och det finns mat så jag klarar mig.

• Anonym (Linny)

Har 50 000. Vill helst ha lite mer. Har två barn och äger ett fritidshus med lite renoveringsbehov.

Blev sjuk och det blev strul med FK (inte enbart deras fel) och innan jag fick min ersättning hade jag förbrukat hela dåvarande sparkontot på 80 000 kr. Men sen kom ju ersättningen retroaktivt. Är så tacksam att jag hade det där sparkontot! Tack vare det har barnen inte märkt av sjukskrivningen ekonomiskt och jag har kunnat unna mig tex färdigmat ibland, vilket är en jättelättnad när man inte är pigg och kry. 

• Anonym (M)
    Aliona skrev 2024-06-19 22:23:10 följande:
    TS frågade efter hur mycket man bör ha tillgängligt på sparkonto, alltså buffertsparande. Investeringar är en helt annan sak. 

Fast detta är även min buffert. Stora saker som kostar mkt, vem har dom summorna på vanligt sparkonto? 

• Anonym
    Anonym (M) skrev 2024-06-20 13:02:10 följande:

Fast detta är även min buffert. Stora saker som kostar mkt, vem har dom summorna på vanligt sparkonto? 

Jag t ex. Har ungefär 2 miljoner på vad som var "nollräntekonto" länge men nu genererar en ytterligt blygsam liten ränta.
  • Anonym (Jill)

Cirka 20 000. Är väl kanske i minsta laget men så är läget just nu. Får väl plocka ur fondsparandet om det skulle bli totalkris.

Bostadsrätt med dryg miljon i lån, fondsparande på cirka 700 000. Ensamstående med ett tonårsbarn. Inga akuta saker som måste fixas i lägenheten men har lite drömmar och planer. Får vänta tills jag sparat ihop. 

• Anonym (P)
    Anonym skrev 2024-06-20 13:05:25 följande:
    Jag t ex. Har ungefär 2 miljoner på vad som var "nollräntekonto" länge men nu genererar en ytterligt blygsam liten ränta.
    Varför då? Det är ju långsiktigt ekvivalent med förlust under icke extrema omständigheter.
Svar på tråden Vad har du på ditt sparkonto ?