• Aliona

Vad har du på ditt sparkonto ?

Generella rekommendationen är väl 3 månadslöner, men det beror väl på hur man lever. Om man har hus som är högt belånad, ensamstående med barn och använder nästan hela sin lön varje månad så blr man ha stor tilgänglig budget. Är man två och kan klara sig på en lön ett tag, eller om man kan klara rätt höga oväntade kostnader, bor i hyresrätt osv så är man inte så berornde av en lättillgänglig buffert. 

• Aliona
    Anonym (M) skrev 2024-06-19 21:53:10 följande:

Det beror ju på en massa olika saker. 

Själv har jag drygt 1,1 miljoner. 

På ett sparkonto? Det kan inte ge någon vidare avkastning. 
  • Aliona
    Anonym (M) skrev 2024-06-19 21:55:17 följande:
    Nej, det mesta är investerat. 
    TS frågade efter hur mycket man bör ha tillgängligt på sparkonto, alltså buffertsparande. Investeringar är en helt annan sak. 
  • Aliona
    Anonym (M) skrev 2024-06-20 13:02:10 följande:

Fast detta är även min buffert. Stora saker som kostar mkt, vem har dom summorna på vanligt sparkonto? 

Fast då är det ju åter igen inte buffertsparande på sparkonto. 
  • Aliona
    Anonym (M) skrev 2024-06-20 14:22:17 följande:
    Nej, det är buffertsparande. Ber om ursäkt om du tog illa upp. Hoppas helgen inte blir förstörd. 
    Jag tar inte illa upp, så klart, utan försöker prata om TS frågeställning eftersom jag tycker att ekonomi, sparande och investeringar är intressant och det finns mycket missförstånde om ämnet. Ett sånt missförstånd är skillnaden mellan att ha pengar lättillgängliga på ett sparkonto för oförutsedda utgifter medan sparande på längre sikt, för större inköp osv är bäst investerade i fonder och dyl. Man kan så klart ha stora delar av sina tillgångar investerade, men det är inte smart att ha allt, så att man måste sälja av i dåligt läge om man behöver pengar till att tex laga en tand. Har man inte utrymne i sin lön så bör man ha dessa pengar på tex sparkonto. TS fråga handlade just om det senare, dvs hur mycket pengar man bör ha på sparkonto. Det är inte en helt enkel fråga det inte bör vara för mycket, eftersom man missar avkastning, men inte heller för lite. 
  • Aliona
    Anonym (Smart) skrev 2024-06-21 07:17:02 följande:
    Klassiskt misstag folk gör beträffande sparande. Vi lever inte på 1800-talet längre. Att få loss tillgångar går fort och det är ingen fara att sälja om man nu skulle behöva det.

Det beror på vad man investerat i. Har man pengarna i fonder så går det på någon dag, har man dem tex i fastigheter så är det mer besvärligt. 

Det är ingen fara men det är onödigt att sälja till förlust om man kan undvika det. För personer med mycket litet sparande kan en fölust på låt säga 10% vara avgörande, för andra är det en risk man kan ta. Som jag började skriva så beror det på hur stora marginaler man har. Har man inga marginaler i sina inkomster så ska man inte ha alla sina sparpengar investerade och riskera att behöva sälja av var och varannan månad när man haft lite extra kostnader. Däremot, som jag också har sagt flera gånger, ska man inte ha mycket pengar på sparkonto, utan allt utöver det som går till löpande kostnader bör investeras så att man har chans till avkastning. 

Bara så att jag förstår dig - argumenterar du för att man ska ha 0 kr tillgängliga på konto? Eller vad tycker du är en rimlig summa? 

Svar på tråden Vad har du på ditt sparkonto ?