• Nellynellsss

Jag har troligtvis fått hiv

Jag är en kvinna på 29 år som precis har fått veta (troligtvis) att jag har hiv. Kunde knappt tro att det är sant. Detta var dock ett svagt positivt test som nu skickats på labb och jag ska få ta nya prover, men har dock fått alla symtom som man ofta får i det akuta hiv-stadiet. Det var ett snabbtest som togs så dessa är inte alltid 100% säkra, speciellt om man nyligen blivit smittad. Det kan visa falskt positivt ibland, men detta är sällsynt. Haft feber, kraftig diarré, sår i munnen, gått ner i vikt, avvikande levervärden, lågt blodtryck och nu extremt svullna lymfkörtlar på halsen. Åkte även in på akuten pga detta då jag blev riktigt sjuk. 

Jag var dum och låg med en kille som bott i Thailand så jag är nästan säker på att jag fått det från honom. Han hade ett svagt rött utslag på sin penis vilket jag la märke till men jag tänkte att det kanske var skavsår eller något bara.. tänkte inte mer på det förrän nu efteråt. Detta är dock vanligt vid hiv. Har berättat för min familj och för min bästa vän, men jag behöver ändå ta ett nytt blodprov för att vara helt säker. Precis som många andra hade jag fördomar om sjukdomen pga att det finns så lite information om hur långt forskningen gått och att det faktiskt går att leva ett normalt liv med hiv. Det värsta är nog det psykiska och stigmatiseringen. Jag vet att jag kommer kunna leva ett näst intill normalt liv men är fortfarande så ledsen. Jag kommer kunna få barn, ha en partner utan att kunna smitta personen, men det är själva känslan ?Har JAG fått denna sjukdom??. Har vart hyfsat noga med kondom men denna gång sa jag till killen att jag ville ha det och han sa ?jag gillar inte kondom?, varför var jag så dum att jag gick med på att köra utan? Efteråt kom det fram att det var ett år sedan han testade sig. Känslorna av skam, skuld och panikångest bara sköljer över mig. Kunde inte ta till mkt vad läkaren sa ?your hiv levels are suspicious?. Jag hörde fel flera gånger, ville inte tro på det han sa.  

Killen som smittat mig har troligtvis inte vetat om det, då man är som mest smittsam i början av stadiet eller i 3e alltså sista stadiet innan det blir ?aids? som man sa förr, de sjukdomar som man får av hiv och då immunförsvaret är mycket svagt. Det som är bra är att jag fått veta detta så pass snabbt då jag testade mig senast i Januari men då var negativ, och man ändå kan leva ett normalt liv med mediciner, och smittar INTE så länge man sköter sin medicinering. Man har alltså ingen skyldighet att berätta för någon att man har hiv så länge man är nollad dvs virusnivåerna inte syns på blodprov och alltså välmedicinerad. Det enda är att man bär på viruset i hela sitt liv, så länge tills det ev kommer ett botemedel i alla fall. 
  • Svar på tråden Jag har troligtvis fått hiv
  • Anonym (L)

HIV idag är ingen sjukdom att frukta så länge som man tar sina mediciner som du skriver. Är du medicinerad kommer du ha så låga virusnivåer att de inte ens går att mäta.
    Det finns sååå många sjukdomar som är tusen gånger värre att få. Förstår att det känns jobbigt pga mycket okunskap hos folk men du behöver ju inte berätta för någon alls om du inte vill det.

• Nellynellsss
    Anonym (L) skrev 2024-06-15 22:39:23 följande:

HIV idag är ingen sjukdom att frukta så länge som man tar sina mediciner som du skriver. Är du medicinerad kommer du ha så låga virusnivåer att de inte ens går att mäta.
    Det finns sååå många sjukdomar som är tusen gånger värre att få. Förstår att det känns jobbigt pga mycket okunskap hos folk men du behöver ju inte berätta för någon alls om du inte vill det.

Ja precis, kommer inte kunna smitta någon när jag är välmedicinerad. Finns absolut värre sjukdomar men att få höra att jag troligtvis har hiv kom som en käftsmjäll. Redan berättat för familjen och min bästa vän, men vet inte om jag kommer klara av att berätta för andra till en början.. just pga folks okunskap och fördomar. :( Att jag någonsin ska kunna träffa en kille och berätta för den personen känns som det svåraste. De flesta springer ju åt andra hållet så fort de hör ordet hiv. Därav är jag rädd för att bli utfryst från samhället men önskar att jag en dag kan vara öppen med det för att hjälpa andra.. 
  • Anonym (Casanova)
    Nellynellsss skrev 2024-06-15 22:52:31 följande:
    Ja precis, kommer inte kunna smitta någon när jag är välmedicinerad. Finns absolut värre sjukdomar men att få höra att jag troligtvis har hiv kom som en käftsmjäll. Redan berättat för familjen och min bästa vän, men vet inte om jag kommer klara av att berätta för andra till en början.. just pga folks okunskap och fördomar. :( Att jag någonsin ska kunna träffa en kille och berätta för den personen känns som det svåraste. De flesta springer ju åt andra hållet så fort de hör ordet hiv. Därav är jag rädd för att bli utfryst från samhället men önskar att jag en dag kan vara öppen med det för att hjälpa andra.. 
    Ja, det finns ett stort stigma med sjukdomen. Jag tror tyvärr att de flesta kommer rycka tillbaka lite. Det har ju lagts en hel del utbildningsinsatser från samhällets sida att varna för hiv. Det har fungerat.

Hur ser forskningen på området ut? Läste någonstans att det inte forskas så mycket som man kan tro. Stämmer det? Eller forskas det för fullt?

Att ta fram en medicin som botar är ju inte lika lönsamt som en som trycker ner.
  • Nellynellsss
    Anonym (Casanova) skrev 2024-06-15 22:56:29 följande:
    Ja, det finns ett stort stigma med sjukdomen. Jag tror tyvärr att de flesta kommer rycka tillbaka lite. Det har ju lagts en hel del utbildningsinsatser från samhällets sida att varna för hiv. Det har fungerat.

Hur ser forskningen på området ut? Läste någonstans att det inte forskas så mycket som man kan tro. Stämmer det? Eller forskas det för fullt?

Att ta fram en medicin som botar är ju inte lika lönsamt som en som trycker ner.
    Ja tyvärr är det en enorm stigmatisering. Visste själv knappt något innan jag fick detta samtal och nu vet jag enormt mycket redan inom en vecka. Har själv haft sån okunskap då det sällan är något det pratas om längre. Enligt det jag läst så går forskningen väldigt mycket framåt, och speciellt med tanke på att de flesta som fick det under 80-talet dog av aids, och för 10 år sedan blev man väldigt dålig av medicinerna pga många biverkningar så jo det går framåt massor. Så de hoppas på att snart kunna bota hiv, då de är väldigt nära med att lyckas. Dock är det nog många år bort.
  • Nellynellsss
    Anonym (Casanova) skrev 2024-06-15 22:56:29 följande:

Hur menar du med det sista du skrev att det inte är lönsamt att bota hiv?
  • Anonym (Male)
    Nellynellsss skrev 2024-06-15 23:03:00 följande:
    Ja tyvärr är det en enorm stigmatisering. Visste själv knappt något innan jag fick detta samtal och nu vet jag enormt mycket redan inom en vecka. Har själv haft sån okunskap då det sällan är något det pratas om längre. Enligt det jag läst så går forskningen väldigt mycket framåt, och speciellt med tanke på att de flesta som fick det under 80-talet dog av aids, och för 10 år sedan blev man väldigt dålig av medicinerna pga många biverkningar så jo det går framåt massor. Så de hoppas på att snart kunna bota hiv, då de är väldigt nära med att lyckas. Dock är det nog många år bort.
    Finns så mycket mer man kan få av oskyddad sex som HPV och jag tror att jag fått det, men det kan även vara HIV. Men jag vet inte
  • Nellynellsss
    Anonym (Male) skrev 2024-06-15 23:10:24 följande:
    Finns så mycket mer man kan få av oskyddad sex som HPV och jag tror att jag fått det, men det kan även vara HIV. Men jag vet inte
    HPV är kondylom? Du får vårtor eller hudflikar. Detta är ofarligt och har ingenting med hiv att göra?
  • Hyllemor

Det finns jättebra bromsmediciner och annat. Om du har fått hiv, så är det i princip som att ha fått vilken annan kronisk sjukdom som helst. Jag tycker att det är konstigt att vården inte har tagit sig tid att berätta mer för dig om den diagnos som de tror att du har. Eller har du bara läst om misstanken på 1177?

Här måste verkligen sjukvården bättra sig. Man kan inte bara slänga ur sig något utan att ge information.

• Anonym (Synd)

Va de värt att ha sex me han? Va de bra för övrigt? Lider med dig :/ men han hade kanske legat runt där 

Svar på tråden Jag har troligtvis fått hiv