Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Jag har troligtvis fått hiv

HIV idag är ingen sjukdom att frukta så länge som man tar sina mediciner som du skriver. Är du medicinerad kommer du ha så låga virusnivåer att de inte ens går att mäta.
    Det finns sååå många sjukdomar som är tusen gånger värre att få. Förstår att det känns jobbigt pga mycket okunskap hos folk men du behöver ju inte berätta för någon alls om du inte vill det.

• Anonym (L)
    Nellynellsss skrev 2024-06-16 02:24:01 följande:
    Jaha, du menade så. Ja, du har nog rätt. Kan tänka mig att det finns botemedel mot cancer också men utan att folk dör i cancer så skulle jorden bli överbefolkad. Och självklart vill de tjäna pengar på läkemedelsindustrin. Som tur är så är iallafall hiv-medicin alltid gratis, men själva medicinen kostar i månaden 16.000 kr, helt galet. Jag tror och hoppas ändå på ett botemedel mot hiv i framtiden. 

Cancer är inte bara EN sjukdom utan närmare 200, och nej det finns inget självklart bot, däremot går forskningen framåt och man kan numera skräddarsy behandlingar för olika typer av cancer.

Viss cancer är nästan fullt botbar och har en hög överlevnadsfrekvens medan annan cancer är tvärtom. Men många fler överlever idag än förr.

Så nej, det finns inget botemedel på det sättet, men det finns tuffa behandlingar (cytostatika, strålning, operation) som gör att många överlever. 

Ett problem med cancer är att den gärna metastaserar och det är inget som ett läkemedelsföretag mirakulöst kan bota med mediciner. Den kan också sätta sig på platser i kroppen som är omöjligt att operera bort. Eller tror du att läkemedelsbolagen skulle kunna skära i hjärnan utan problem, eller ta bort livsviktiga organ som lever, hjärta osv? En del cancer kommer även gärna tillbaka efter att en person varit friskförklarad i flera år.

Cancer är celler i kroppen som är sjuka och som delar sig på ett sätt som inte är normalt. Med gifter, strålning och /eller operationer kan vissa av dessa tumörer krypa eller tas bort helt.

Svar på tråden Jag har troligtvis fått hiv