Du skriver det är mest på jobbet men också lite då med familjen om jag förstått dig korrekt.
Har du fått samma kommunikationsstil, reaktion som någon eller några i din familj har vid konflikter?
Min partner var väldigt jobbig för mig i konflikter förr, år av det.
Jag var inte van vid att någon reagerade som han gjorde (förutom hans ena förälder då, också).
Jag är inte perfekt, men jag har en hyfsad bra kommunikationssätt, och i konflikter är jag lugn av mig (jag kan reagera senare med vrede, ledsamhet). I min familj är det så här jag har fått lära mig att kommunicera på (från en familjemedlem, i synnerlighet).
Tyvärr har jag också lärt mig "stänga ner" då ex till mig också hade mer humör än jag hade. Jag är i stort sätt van vid att många människor har mer humör än jag har. Det märks inte på samma sätt om jag är stressad. Jag har inte fått lära mig att säga till exempel "nu är jag stressad", jag flaggar inte så tidigt som vissa andra gör. Min första indikation är att jag blir ledsen och vill dra mig undan och inte visa. Ex (med mer humör) och också min man reagerar med ilska först.
Ibland kan man missförstå varandra när man reagerar olika känslomässigt i olika stadier av en konflikt. Då är det som ett det blir ännu en konflikt av det, och inte vad den första konflikten handlade om: Känner du igen dig i det?
Jag har fått höra att maken blivit mer rädd (synts som mer arg) då han inte tyckt han fått kontakt med mig, till exempel.
En bra sak är att jag lärt mig även i konflikter att jag tillägger "nu börjar jag känna mig ledsen", men att jag ändå fokuserar mest på vad grälet gäller om, saken. Jag är bra på att koncentrera mig för mycket på saken, men inte flagga för hur jag känner mig. Maken varit allt om hur han känner sig, och inte om saken. Du förstår hur man kan gå om varandra?
När jag första gången visade att jag var ledsen ändrade han sig helt, plötsligt, från att vara arg till att han själv fick tårar i ögonen. Jag blev mycket förvånad över det. Då brydde han sig inte om han hade rätt eller fel, han ville bara genast hålla om mig. Jag ville gömma mig undan.
För mig har det varit viktigt att inte visa mig svag, att inte gå ifrån ämnet, att inte prata för mycket känslor, också svårt när jag inte vet hur jag känner mig förrän senare efter alla andra bränt av, reagerat.
Det är väl det som är mitt tips, att bli medveten om hur du kommunicerar och framförallt hur du själv blir i konflikter. Hur du känner dig. Att du börjar lyssna mer på dig själv, dina signaler, till exempel säger till i ett tidigare stadie om någon känsla, eller om du känner för mycket, att du säger du behöver en paus från bråket för du börjar bli arg. Dvs att du flaggar att nu är jag så här. Det blir då som en puls som motparterna hör, kan känna av. För oss har det fungerat.
Självklart blir du också arg och ledsen och sårad, det blir vi alla, de känslorna har alla i konflikter, men du kan också vara på ett sätt som du inte själv är medveten på är destruktivt i dina relationer vare sig de är på din arbetsplats eller i det privata? Något som normaliserats mer eller mindre i din egen familj då du har någon där eller flera som är precis som du?
Jag är något mer skeptiskt till din arbetsplats då jag vet med mig att vissa arbetsplatser har bara en viss typ av människor där och de brukar kunna gadda ihop sig, för att själva se bättre ut, och då är det de de sysslar med för gaslightening, eller mobbning som ovan skrev om. Hade jag varit dig hade jag lärt mig strategier hur jag ska svara de här människorna, finns massvis med exempel från de som blivit experter på hur de ska svara exempelvis narcissister (när det är gaslightening). Jag hade också hållit mig så formell jag bara kunnat med dem, sett till så jag haft så mycket av kommunikationen som möjligt på mail eller andra sätt där jag kunnat bevisa det i efterhand. Sedan är frågan hur mycket krut det är värt för dig att spilla, eller om det vore lättare för dig att exempelvis byta jobb?
Där ska självfallet alltid finnas stöd och direktiv från chefen och facket om/när du behöver. Kontakta dessa?