• Anonym (Ensam vårdnad)

Gemensam vårdnad

Hej! Vill att någon som verkligen kan ge mig korrekt svar kan svara mig på detta. 
    Har en dotter på 2 år där pappan till henne inte varit med i bilden särskilt mycket.  Jag har haft henne på heltid sedan födelsen och efter att jag lämna honom,så sa han även ifrån sig sin del av vårdnaden. Så jag har haft ensam vårdnad sedan vår dotter var  typ 6 månader. 
    Nu från ingenstans så vill han plötsligt ha gemensam vårdnad igen och varannan helg. Han har sagt att han tänker gå till familjerätten för att få igenom detta .

Kan han det?
    När vi typ suttit på soc och han sagt att han inte är intresserad att ta något ansvar. 
    Hon har aldrig någonsin sovit hos honom och när jag någon gång bett honom om hjälp tidigare så ska han alltid börja tjafsa och diskutera, så de har alltid slutat med att min mamma eller syster hjälper mig.

• Svar på tråden Gemensam vårdnad
  • Anonym (Jupp)

Ja det kan han. Han kan vara frånvarande i 10 år och sen dyka upp, vilja ha vårdnad och umgänge. Umgänget regleras dock så barnet hinner vänja sig. Men vårdnaden kan han stämma dig på. Han kan även försvinna igen och dyka upp igen som han behagar.
    Tragiskt men sant. 

• Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Nja) skrev 2024-06-12 19:26:16 följande:

TS, det är inte frågan om vad du vill. Det är inte du som bestämmer över vårdnaden, hoppas du förstår det.

Han har ju gett mig ensam vårdnad och sa även till soc att han intechsr något intresse av att vara i vår dotters liv.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-12 22:25:57 följande:
    Han har ju gett mig ensam vårdnad och sa även till soc att han intechsr något intresse av att vara i vår dotters liv.
    Det var då. Jag upprepar - förstår du att det inte är du som bestämmer om ni ska ha gemensam vårdnad? Det är upp till Tingsrätten och pappan kommer få igenom det hur lätt som helst.
  • Anonym (Lis)

Du har fått korrekt svar. Han kan komma tillbaka och få vårdnad och rätt till umgänge.

Ett tips är att du går med på umgänge direkt, och precis som nån skrev, börja med nån timme i veckan så barnet får lära känna sin pappa, först i hemmet med dig eller tex mormor eller nån barnet är van vid, sen utöka stegvis tills ni är uppe vid varannan helg.
    Kanske bryr han sig inte om vårdnaden när han inser att du går med på umgänget, många blandar ihop vad de innebär och umgänget är ju det viktigaste för anknytning mm.

• Anonym (Andas!)

Börja med att be om ett samarbetssamtal, för att lägga upp en plan för upptrappning av umgänget. Man går inte från sporadiskt till varannan helg på nolltid. Särskilt inte med en tvååring. 

Är pappan genuint intresserad så kommer han följa planen. Börjar han strula, avbokar, inte dyker upp etc så ligger det honom i fatet och det kommer ta längre tid innan varannan helg blir aktuellt. 

• Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Nja) skrev 2024-06-12 22:27:07 följande:
    Det var då. Jag upprepar - förstår du att det inte är du som bestämmer om ni ska ha gemensam vårdnad? Det är upp till Tingsrätten och pappan kommer få igenom det hur lätt som helst.
    Förklara gärna hur han skulle kunna få det hur lätt som helst när han frivilligt skrev under att han inte VILLE HA GEMENSAM VÅRDNAD?
    Och fortfarande inte ställer upp när jag ber honom om hjälp.  Skyller på både de ena och det andra. 
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Lis) skrev 2024-06-12 22:38:52 följande:

Du har fått korrekt svar. Han kan komma tillbaka och få vårdnad och rätt till umgänge.

Ett tips är att du går med på umgänge direkt, och precis som nån skrev, börja med nån timme i veckan så barnet får lära känna sin pappa, först i hemmet med dig eller tex mormor eller nån barnet är van vid, sen utöka stegvis tills ni är uppe vid varannan helg.
    Kanske bryr han sig inte om vårdnaden när han inser att du går med på umgänget, många blandar ihop vad de innebär och umgänget är ju det viktigaste för anknytning mm.

Men vad är det ni inte förstår? Läser ni ens de jag skriver? Jag har gång på gång erbjudit honom umgänge,bett om hjälp när jag behövt det och varje gång har han sagt att han inte har tid eller är upptagen med annat . De är INTE jag som förbjuder honom att träffa vår dotter, han valde bort henne helt själv. 
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Andas!) skrev 2024-06-12 22:43:41 följande:

Börja med att be om ett samarbetssamtal, för att lägga upp en plan för upptrappning av umgänget. Man går inte från sporadiskt till varannan helg på nolltid. Särskilt inte med en tvååring. 

Är pappan genuint intresserad så kommer han följa planen. Börjar han strula, avbokar, inte dyker upp etc så ligger det honom i fatet och det kommer ta längre tid innan varannan helg blir aktuellt. 

De är ju så han gör nu , så förstår inte varför de skulle förändras bara för att familjerätten skulle bli inkopplad? 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-12 23:17:17 följande:
    Men vad är det ni inte förstår? Läser ni ens de jag skriver? Jag har gång på gång erbjudit honom umgänge,bett om hjälp när jag behövt det och varje gång har han sagt att han inte har tid eller är upptagen med annat . De är INTE jag som förbjuder honom att träffa vår dotter, han valde bort henne helt själv. 
    Men du skrev ju att han vill ha umgänge nu, hindrar du det när han vill ha det så är det umgängessabotage. Att han inte velat ha det innan var såklart inte umgängessabotage. Eller vad menar du att vi inte förstår? 

Man kan alltid ångra sig. Barnet har rätt till bägge föräldrarna. Så kommer han tillbaka och Vill ha umgänge så har han rätt till det. stämmer han dig på vårdnaden så kommer han förmodligen få det om han inte är extremt olämplig, typ narkoman och våldsam.

Men som sagt, gå med på umgänget så släpper han kanske vårdnaden.
  • Anonym (Andas!)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-12 23:18:53 följande:
    De är ju så han gör nu , så förstår inte varför de skulle förändras bara för att familjerätten skulle bli inkopplad? 
    Nej, troligen kommer det inte förändras. 
    Men då har ni en överenskommelse på hur vägen till det han vill ser ut. Följer han inte vägen kommer han inte dit. 
    Och du behöver inte tjata och truga, utan kan också hålla dig till schemat. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-12 22:25:57 följande:
    Tack o lov har man rätt att ändra sig och komma påbättre tankar. Börja med familjerätten, du har fått många fina tips och info om hur processen går till. ni har många år ni ska komma överens framför er.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-12 23:14:13 följande:
    Förklara gärna hur han skulle kunna få det hur lätt som helst när han frivilligt skrev under att han inte VILLE HA GEMENSAM VÅRDNAD?
    Och fortfarande inte ställer upp när jag ber honom om hjälp.  Skyller på både de ena och det andra. 
    Därför att det enda han behöver göra är att kontakta Tingsrätten med en ansökan om gemensam vårdnad, de tar beslut och voila! Så har ni gemensam vårdnad. Lite förenklat förklarat. Och för att du ska fatta på riktigt: det finns inga skäl till att neka honom såvitt du har berättat. Det skulle vara om han förgripit sig på barnet, utsatt henne för våld, om han befinner sig i starkt missbruk av något slag eller om han skulle lida av en allvarlig psykisk sjukdom.

Han har avsagt sig vårdnad tidigare = inte giltigt skäl att neka gemensam vårdnad nu. Han har inte varit närvarande = inte giltigt skäl. Han hjälper inte till = inte giltigt skäl. Räkna upp tusen saker till i liknande stil så får du samma svar; inte giltigt skäl.
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Lis) skrev 2024-06-12 23:34:49 följande:
    Men du skrev ju att han vill ha umgänge nu, hindrar du det när han vill ha det så är det umgängessabotage. Att han inte velat ha det innan var såklart inte umgängessabotage. Eller vad menar du att vi inte förstår? 

Man kan alltid ångra sig. Barnet har rätt till bägge föräldrarna. Så kommer han tillbaka och Vill ha umgänge så har han rätt till det. stämmer han dig på vårdnaden så kommer han förmodligen få det om han inte är extremt olämplig, typ narkoman och våldsam.

Men som sagt, gå med på umgänget så släpper han kanske vårdnaden.
    Jag har fortfarande efter att han sagt att han vill ha gemensam vårdnad och varannan helg, frågat honom om han kan ta henne några timmar för att hjälpa mig och han säger nej . Så NEJ jag har aldrig hindrat honom . 
    Och min fråga från början handlade om vårdnaden, de bar ni som börja tjafsa om umgänge. 
    Han får mer en gärna träffa vår dotter,men jag vill ha fortsatt ensam vårdnad.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-12 23:18:53 följande:
    Så länge du blåvägra k0mmer inget förändras med familjerätten. Däremot när han tar det till tingsrätten i nästa steg

För att slippa en process dr du tappar mycket kontroll kan det vara bra att träffas på familjerätten och göra någon form av stegvis plan för umgänget. Sköter han den inte blir hans chanser i tingsrätten minimala.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-13 07:48:57 följande:
    Jag har fortfarande efter att han sagt att han vill ha gemensam vårdnad och varannan helg, frågat honom om han kan ta henne några timmar för att hjälpa mig och han säger nej . Så NEJ jag har aldrig hindrat honom . 
    Och min fråga från början handlade om vårdnaden, de bar ni som börja tjafsa om umgänge. 
    Och han vill inte dansa efter din pipa. Istället vill han  nu bli lika fullvärdig förälder i samhällets ögon som dig.
  • Anonym (?)
    Om han tar det till Tingsarätten kan han få vårdnad

Att han tidigare sagt nej omöjligör inte att han får vårdnaden i framtiden.
  • Anonym (Nja)
    Och det är inte upp till dig. Och jag skulle inte heller räknar med "minimala chanser" även om han missköter umgänget innan, han har inte ens någon skyldighet att gå till FR. Han kan lätt hänvisa till olika orsaker till varför umgänget inte fungerat, praktiska skäl t ex eller att han känner sig ovan eller att han ville vänta till tingsrättsförhandlingarna eftersom han ville ha det ordnat först eller en massa andra saker som hans advokat kommer hjälpa honom att tänka ut. Skulle säga att även om man inte kommer med särskilt starka skäl så kommer misskött umgängesschema inte spela någon större roll. Ni kanske inte ens kommer att ha något före TR, om han är smart låter han bli att komma till FR öht.
  • Anonym (Jupp)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-12 23:14:13 följande:
    Fast han har ju ändrat sig nu. 
    Han behöver inte ställa upp. Man kan inte tvinga någon att vara förälder. Han kan komma och gå som han vill precis som jag skrev i mitt förra inlägg. 

Jättetragiskt men sant. Detta handlar inte om dig och att ställa upp för dig utan barnets rätt till sin pappa. 

Jag försvarar inte honom alls och förstår att du är arg. Jag har själv varit där och är fortfarande så jag talar av erfarenhet. 
  • Anonym (Andas!)
    Ja, vårdnad och umgänge är två olika saker, men om du visar din goda vilja och i ett samarbetssamtal säger att du kan tänka dig delad vårdnad i framtiden, om ni kan få till ett bra samarbete runt upptrappning av umgänget först, så får du ett bra test på hur angelägen han verkligen är. 
    Visst, han kan gå och skaffa sig advokat och kräva delad vårdnad direkt, men är han en strulpelle blir det säkert för ansträngande för honom.
  • Anonym (Lis)
    Ok. Har han (eller du) lagt förslag på när han kan träffa dottern eller har er kommunikation stannat efter han sagt varannan helg och du sagt nej? Att han säger att han vill träffa barnet och du säger nej det får du inte, eller nej jag vill inte prata om det kan ev också räknas som sabotage?
    (att du bett honom om hjälp som han nekat hamnar lite utanför)

(din fråga i din ts var om han kunde få igenom vårdnad och umgänge, därav att vi svarar på båda)
Svar på tråden Gemensam vårdnad