• Anonym (Andas!)

Gemensam vårdnad

Börja med att be om ett samarbetssamtal, för att lägga upp en plan för upptrappning av umgänget. Man går inte från sporadiskt till varannan helg på nolltid. Särskilt inte med en tvååring. 

Är pappan genuint intresserad så kommer han följa planen. Börjar han strula, avbokar, inte dyker upp etc så ligger det honom i fatet och det kommer ta längre tid innan varannan helg blir aktuellt. 

• Anonym (Andas!)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-12 23:18:53 följande:
    De är ju så han gör nu , så förstår inte varför de skulle förändras bara för att familjerätten skulle bli inkopplad? 
    Nej, troligen kommer det inte förändras. 
    Men då har ni en överenskommelse på hur vägen till det han vill ser ut. Följer han inte vägen kommer han inte dit. 
    Och du behöver inte tjata och truga, utan kan också hålla dig till schemat. 
  • Anonym (Andas!)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-13 07:48:57 följande:
    Jag har fortfarande efter att han sagt att han vill ha gemensam vårdnad och varannan helg, frågat honom om han kan ta henne några timmar för att hjälpa mig och han säger nej . Så NEJ jag har aldrig hindrat honom . 
    Och min fråga från början handlade om vårdnaden, de bar ni som börja tjafsa om umgänge. 
    Han får mer en gärna träffa vår dotter,men jag vill ha fortsatt ensam vårdnad.
    Ja, vårdnad och umgänge är två olika saker, men om du visar din goda vilja och i ett samarbetssamtal säger att du kan tänka dig delad vårdnad i framtiden, om ni kan få till ett bra samarbete runt upptrappning av umgänget först, så får du ett bra test på hur angelägen han verkligen är. 
    Visst, han kan gå och skaffa sig advokat och kräva delad vårdnad direkt, men är han en strulpelle blir det säkert för ansträngande för honom.
Svar på tråden Gemensam vårdnad