• Anonym (Ensam vårdnad)

    Gemensam vårdnad

    Hej! Vill att någon som verkligen kan ge mig korrekt svar kan svara mig på detta. 
    Har en dotter på 2 år där pappan till henne inte varit med i bilden särskilt mycket.  Jag har haft henne på heltid sedan födelsen och efter att jag lämna honom,så sa han även ifrån sig sin del av vårdnaden. Så jag har haft ensam vårdnad sedan vår dotter var  typ 6 månader. 
    Nu från ingenstans så vill han plötsligt ha gemensam vårdnad igen och varannan helg. Han har sagt att han tänker gå till familjerätten för att få igenom detta .

    Kan han det?
    När vi typ suttit på soc och han sagt att han inte är intresserad att ta något ansvar. 
    Hon har aldrig någonsin sovit hos honom och när jag någon gång bett honom om hjälp tidigare så ska han alltid börja tjafsa och diskutera, så de har alltid slutat med att min mamma eller syster hjälper mig.

  • Svar på tråden Gemensam vårdnad
  • Anonym (J)

    Nej, han kan inte få vårdnad eller umgäge mot din vilja i familjerätten 

  • Anonym (Ensam vårdnad)

    De är du helt säker på? 
    För jag förstår inte varför han kommer nu,har aldrig nekat honom tidigare. 

  • Anonym (Nja)

    Ja och nej. Inte via Familjerätten men däremot via Tingsrätten. Om du sätter dig på tvären med umgänge så kommer det att se väldigt dåligt ut. Det kallas umgängessabotage och är något som TR ser väldigt kritiskt på för då begränsar du ditt barns rättigheter.

    Pappan kommer så klart inte ha varannan vecka på en gång, man börjar med dagsumgänge några timmar i taget, först med dig och sedan ensam, utökar och till slut kan hon sova över någon natt, sedan utökar man och i den här åldern kan det bli ett 2-2-3-schema, väldigt vanligt och när hon är ännu äldre till slut varannan vecka.

    FR är däremot en bra instans för att diskutera just utökning av tiden, om ni inte kan komma överens på egen hand.

  • Anonym (Chips)
    Anonym (J) skrev 2024-06-12 17:48:09 följande:

    Nej, han kan inte få vårdnad eller umgäge mot din vilja i familjerätten 


     


    pappan har lika stor rätt. Sen kanske han har blivit några år äldre och mognare och är redo att ta rollen som pappa 

    TS hur gammal var ni? Vad hade du för orsak att dumpa han när dottern var 6 månader? Var du ung naiv å korkad 

  • Anonym (Chips)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-12 17:36:07 följande:
    Gemensam vårdnad

    Hej! Vill att någon som verkligen kan ge mig korrekt svar kan svara mig på detta. 
    Har en dotter på 2 år där pappan till henne inte varit med i bilden särskilt mycket.  Jag har haft henne på heltid sedan födelsen och efter att jag lämna honom,så sa han även ifrån sig sin del av vårdnaden. Så jag har haft ensam vårdnad sedan vår dotter var  typ 6 månader. 
    Nu från ingenstans så vill han plötsligt ha gemensam vårdnad igen och varannan helg. Han har sagt att han tänker gå till familjerätten för att få igenom detta .

    Kan han det?
    När vi typ suttit på soc och han sagt att han inte är intresserad att ta något ansvar. 
    Hon har aldrig någonsin sovit hos honom och när jag någon gång bett honom om hjälp tidigare så ska han alltid börja tjafsa och diskutera, så de har alltid slutat med att min mamma eller syster hjälper mig.


     


    och sen varför motarbeta en som vill ta ansvar?
    Du tycker inte att er dotter ska få ha pappa i sitt liv? 


    Själviska idioter gör mig ARG riktigt arg 

    Sen är jag gift och 4 barn med min fru 

  • MsM84

    Se det positiva och låt honom träffa barnet, gradvis öka tiden och se om han tar det på allvar. Sköter han det och blir en ansvarstagande förälder är det ju positivt och i så fall förtjänar han delad vårdnad. Men han får visa att han vill vara pappa på riktigt först.

  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Chips) skrev 2024-06-12 18:56:18 följande:

     


    pappan har lika stor rätt. Sen kanske han har blivit några år äldre och mognare och är redo att ta rollen som pappa 

    TS hur gammal var ni? Vad hade du för orsak att dumpa han när dottern var 6 månader? Var du ung naiv å korkad 


    Varför ska alla tolka allt fel? 1 JAG HAR ALDRIG NEKAT UMGÄNGE 2 JAG ÄR INTE UNG OCH NAIV.
    3JAG LÄMNA 2 V EFTER HON FÖDDES FÖR ATT HAN STACK GÅGN PÅ GÅNG OCH PROIORITERA ANNAT FRSMFÖR MIG OCH DOTTERN. 
    VI ÄR BÅDA 25 ÅR.
    När jag ber om hjälp så ställer han aldrig upp eller är bortrest. 
    Så NEJ JAG VILL INTE HA GEMENSAM VÅRDNAD.
    Men han får mer en gärna visa sitt ansvar att han faktiskt kan hjälpa och finnas för henne.  Även när hon blev svårt sjuk vid födseln och höll på att dö åkte han hem och jag fick vara ensam med vår sjuka dotter på neo. Hade absolut inget stöd alls av honom. 
    Så har tyvärr svårt att lita på honom. 
  • Anonym (Nja)

    TS, det är inte frågan om vad du vill. Det är inte du som bestämmer över vårdnaden, hoppas du förstår det.

  • Anonym (Chips)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-12 19:25:11 följande:
    Varför ska alla tolka allt fel? 1 JAG HAR ALDRIG NEKAT UMGÄNGE 2 JAG ÄR INTE UNG OCH NAIV.
    3JAG LÄMNA 2 V EFTER HON FÖDDES FÖR ATT HAN STACK GÅGN PÅ GÅNG OCH PROIORITERA ANNAT FRSMFÖR MIG OCH DOTTERN. 
    VI ÄR BÅDA 25 ÅR.
    När jag ber om hjälp så ställer han aldrig upp eller är bortrest. 
    Så NEJ JAG VILL INTE HA GEMENSAM VÅRDNAD.
    Men han får mer en gärna visa sitt ansvar att han faktiskt kan hjälpa och finnas för henne.  Även när hon blev svårt sjuk vid födseln och höll på att dö åkte han hem och jag fick vara ensam med vår sjuka dotter på neo. Hade absolut inget stöd alls av honom. 
    Så har tyvärr svårt att lita på honom. 

     


    ja låter som han var 16 i huvudet än 25.
    Men tiden förändras ge han chansen 

    Vill han va i hennes liv så har han visat att han har blivit mognare.

  • Anonym (Familjeliv har sina sidor.)

    Du har ett barn på 2 år som du kommer behöva samarbeta kring för resten av livet med såväl dess andra förälder, som skola, släkt och vuxenvärld. 

    Naturligtvis kommer du inte få något "facit" kring hur detta sammarbete kommer fungera, utifrån att INGEN kan se in i framtiden.

    Jag fattar att du har svårt att lita på din medförälder, men vill han ha umgänge så gäller det att sammarbeta, utifrån att det är det ditt barn behöver. 

    Sanningen är att ditt ex naturligtvis kan stämma för gemensam vårdnad och få detta, samt att det är riskabelt att försöka hindra umgänge. Men troligen kommer det visa sig att han faktiskt inte klarar av göra detta just nu, utan att han känner att han behöver detta utifrån att han insett att bara urusla pappor inte har någon kontakt med sina barn.

Svar på tråden Gemensam vårdnad