• Anonym (Nja)

Gemensam vårdnad

Ja och nej. Inte via Familjerätten men däremot via Tingsrätten. Om du sätter dig på tvären med umgänge så kommer det att se väldigt dåligt ut. Det kallas umgängessabotage och är något som TR ser väldigt kritiskt på för då begränsar du ditt barns rättigheter.

Pappan kommer så klart inte ha varannan vecka på en gång, man börjar med dagsumgänge några timmar i taget, först med dig och sedan ensam, utökar och till slut kan hon sova över någon natt, sedan utökar man och i den här åldern kan det bli ett 2-2-3-schema, väldigt vanligt och när hon är ännu äldre till slut varannan vecka.

FR är däremot en bra instans för att diskutera just utökning av tiden, om ni inte kan komma överens på egen hand.

• Anonym (Nja)

TS, det är inte frågan om vad du vill. Det är inte du som bestämmer över vårdnaden, hoppas du förstår det.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-12 22:25:57 följande:
    Han har ju gett mig ensam vårdnad och sa även till soc att han intechsr något intresse av att vara i vår dotters liv.
    Det var då. Jag upprepar - förstår du att det inte är du som bestämmer om ni ska ha gemensam vårdnad? Det är upp till Tingsrätten och pappan kommer få igenom det hur lätt som helst.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-12 23:14:13 följande:
    Förklara gärna hur han skulle kunna få det hur lätt som helst när han frivilligt skrev under att han inte VILLE HA GEMENSAM VÅRDNAD?
    Och fortfarande inte ställer upp när jag ber honom om hjälp.  Skyller på både de ena och det andra. 
    Därför att det enda han behöver göra är att kontakta Tingsrätten med en ansökan om gemensam vårdnad, de tar beslut och voila! Så har ni gemensam vårdnad. Lite förenklat förklarat. Och för att du ska fatta på riktigt: det finns inga skäl till att neka honom såvitt du har berättat. Det skulle vara om han förgripit sig på barnet, utsatt henne för våld, om han befinner sig i starkt missbruk av något slag eller om han skulle lida av en allvarlig psykisk sjukdom.

Han har avsagt sig vårdnad tidigare = inte giltigt skäl att neka gemensam vårdnad nu. Han har inte varit närvarande = inte giltigt skäl. Han hjälper inte till = inte giltigt skäl. Räkna upp tusen saker till i liknande stil så får du samma svar; inte giltigt skäl.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-13 07:48:57 följande:
    Jag har fortfarande efter att han sagt att han vill ha gemensam vårdnad och varannan helg, frågat honom om han kan ta henne några timmar för att hjälpa mig och han säger nej . Så NEJ jag har aldrig hindrat honom . 
    Och min fråga från början handlade om vårdnaden, de bar ni som börja tjafsa om umgänge. 
    Han får mer en gärna träffa vår dotter,men jag vill ha fortsatt ensam vårdnad.
    Och det är inte upp till dig. Och jag skulle inte heller räknar med "minimala chanser" även om han missköter umgänget innan, han har inte ens någon skyldighet att gå till FR. Han kan lätt hänvisa till olika orsaker till varför umgänget inte fungerat, praktiska skäl t ex eller att han känner sig ovan eller att han ville vänta till tingsrättsförhandlingarna eftersom han ville ha det ordnat först eller en massa andra saker som hans advokat kommer hjälpa honom att tänka ut. Skulle säga att även om man inte kommer med särskilt starka skäl så kommer misskött umgängesschema inte spela någon större roll. Ni kanske inte ens kommer att ha något före TR, om han är smart låter han bli att komma till FR öht.
Svar på tråden Gemensam vårdnad