Inlägg från: Anonym (Ensam vårdnad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ensam vårdnad)

Gemensam vårdnad

Hej! Vill att någon som verkligen kan ge mig korrekt svar kan svara mig på detta. 
    Har en dotter på 2 år där pappan till henne inte varit med i bilden särskilt mycket.  Jag har haft henne på heltid sedan födelsen och efter att jag lämna honom,så sa han även ifrån sig sin del av vårdnaden. Så jag har haft ensam vårdnad sedan vår dotter var  typ 6 månader. 
    Nu från ingenstans så vill han plötsligt ha gemensam vårdnad igen och varannan helg. Han har sagt att han tänker gå till familjerätten för att få igenom detta .

Kan han det?
    När vi typ suttit på soc och han sagt att han inte är intresserad att ta något ansvar. 
    Hon har aldrig någonsin sovit hos honom och när jag någon gång bett honom om hjälp tidigare så ska han alltid börja tjafsa och diskutera, så de har alltid slutat med att min mamma eller syster hjälper mig.

• Svar på tråden Gemensam vårdnad
  • Anonym (Ensam vårdnad)

De är du helt säker på? 
    För jag förstår inte varför han kommer nu,har aldrig nekat honom tidigare. 

• Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Chips) skrev 2024-06-12 18:56:18 följande:

pappan har lika stor rätt. Sen kanske han har blivit några år äldre och mognare och är redo att ta rollen som pappa 

TS hur gammal var ni? Vad hade du för orsak att dumpa han när dottern var 6 månader? Var du ung naiv å korkad 

Varför ska alla tolka allt fel? 1 JAG HAR ALDRIG NEKAT UMGÄNGE 2 JAG ÄR INTE UNG OCH NAIV.
    3JAG LÄMNA 2 V EFTER HON FÖDDES FÖR ATT HAN STACK GÅGN PÅ GÅNG OCH PROIORITERA ANNAT FRSMFÖR MIG OCH DOTTERN. 
    VI ÄR BÅDA 25 ÅR.
    När jag ber om hjälp så ställer han aldrig upp eller är bortrest. 
    Så NEJ JAG VILL INTE HA GEMENSAM VÅRDNAD.
    Men han får mer en gärna visa sitt ansvar att han faktiskt kan hjälpa och finnas för henne.  Även när hon blev svårt sjuk vid födseln och höll på att dö åkte han hem och jag fick vara ensam med vår sjuka dotter på neo. Hade absolut inget stöd alls av honom. 
    Så har tyvärr svårt att lita på honom. 
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Nja) skrev 2024-06-12 19:26:16 följande:

TS, det är inte frågan om vad du vill. Det är inte du som bestämmer över vårdnaden, hoppas du förstår det.

Han har ju gett mig ensam vårdnad och sa även till soc att han intechsr något intresse av att vara i vår dotters liv.
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Nja) skrev 2024-06-12 22:27:07 följande:
    Det var då. Jag upprepar - förstår du att det inte är du som bestämmer om ni ska ha gemensam vårdnad? Det är upp till Tingsrätten och pappan kommer få igenom det hur lätt som helst.
    Förklara gärna hur han skulle kunna få det hur lätt som helst när han frivilligt skrev under att han inte VILLE HA GEMENSAM VÅRDNAD?
    Och fortfarande inte ställer upp när jag ber honom om hjälp.  Skyller på både de ena och det andra. 
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Lis) skrev 2024-06-12 22:38:52 följande:

Du har fått korrekt svar. Han kan komma tillbaka och få vårdnad och rätt till umgänge.

Ett tips är att du går med på umgänge direkt, och precis som nån skrev, börja med nån timme i veckan så barnet får lära känna sin pappa, först i hemmet med dig eller tex mormor eller nån barnet är van vid, sen utöka stegvis tills ni är uppe vid varannan helg.
    Kanske bryr han sig inte om vårdnaden när han inser att du går med på umgänget, många blandar ihop vad de innebär och umgänget är ju det viktigaste för anknytning mm.

Men vad är det ni inte förstår? Läser ni ens de jag skriver? Jag har gång på gång erbjudit honom umgänge,bett om hjälp när jag behövt det och varje gång har han sagt att han inte har tid eller är upptagen med annat . De är INTE jag som förbjuder honom att träffa vår dotter, han valde bort henne helt själv. 
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Andas!) skrev 2024-06-12 22:43:41 följande:

Börja med att be om ett samarbetssamtal, för att lägga upp en plan för upptrappning av umgänget. Man går inte från sporadiskt till varannan helg på nolltid. Särskilt inte med en tvååring. 

Är pappan genuint intresserad så kommer han följa planen. Börjar han strula, avbokar, inte dyker upp etc så ligger det honom i fatet och det kommer ta längre tid innan varannan helg blir aktuellt. 

De är ju så han gör nu , så förstår inte varför de skulle förändras bara för att familjerätten skulle bli inkopplad? 
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (Lis) skrev 2024-06-12 23:34:49 följande:
    Men du skrev ju att han vill ha umgänge nu, hindrar du det när han vill ha det så är det umgängessabotage. Att han inte velat ha det innan var såklart inte umgängessabotage. Eller vad menar du att vi inte förstår? 

Man kan alltid ångra sig. Barnet har rätt till bägge föräldrarna. Så kommer han tillbaka och Vill ha umgänge så har han rätt till det. stämmer han dig på vårdnaden så kommer han förmodligen få det om han inte är extremt olämplig, typ narkoman och våldsam.

Men som sagt, gå med på umgänget så släpper han kanske vårdnaden.
    Jag har fortfarande efter att han sagt att han vill ha gemensam vårdnad och varannan helg, frågat honom om han kan ta henne några timmar för att hjälpa mig och han säger nej . Så NEJ jag har aldrig hindrat honom . 
    Och min fråga från början handlade om vårdnaden, de bar ni som börja tjafsa om umgänge. 
    Han får mer en gärna träffa vår dotter,men jag vill ha fortsatt ensam vårdnad.
Svar på tråden Gemensam vårdnad