• Anonym (Lis)

Gemensam vårdnad

Du har fått korrekt svar. Han kan komma tillbaka och få vårdnad och rätt till umgänge.

Ett tips är att du går med på umgänge direkt, och precis som nån skrev, börja med nån timme i veckan så barnet får lära känna sin pappa, först i hemmet med dig eller tex mormor eller nån barnet är van vid, sen utöka stegvis tills ni är uppe vid varannan helg.
    Kanske bryr han sig inte om vårdnaden när han inser att du går med på umgänget, många blandar ihop vad de innebär och umgänget är ju det viktigaste för anknytning mm.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-12 23:17:17 följande:
    Men vad är det ni inte förstår? Läser ni ens de jag skriver? Jag har gång på gång erbjudit honom umgänge,bett om hjälp när jag behövt det och varje gång har han sagt att han inte har tid eller är upptagen med annat . De är INTE jag som förbjuder honom att träffa vår dotter, han valde bort henne helt själv. 
    Men du skrev ju att han vill ha umgänge nu, hindrar du det när han vill ha det så är det umgängessabotage. Att han inte velat ha det innan var såklart inte umgängessabotage. Eller vad menar du att vi inte förstår? 

Man kan alltid ångra sig. Barnet har rätt till bägge föräldrarna. Så kommer han tillbaka och Vill ha umgänge så har han rätt till det. stämmer han dig på vårdnaden så kommer han förmodligen få det om han inte är extremt olämplig, typ narkoman och våldsam.

Men som sagt, gå med på umgänget så släpper han kanske vårdnaden.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2024-06-13 07:48:57 följande:
    Jag har fortfarande efter att han sagt att han vill ha gemensam vårdnad och varannan helg, frågat honom om han kan ta henne några timmar för att hjälpa mig och han säger nej . Så NEJ jag har aldrig hindrat honom . 
    Och min fråga från början handlade om vårdnaden, de bar ni som börja tjafsa om umgänge. 
    Han får mer en gärna träffa vår dotter,men jag vill ha fortsatt ensam vårdnad.
    Ok. Har han (eller du) lagt förslag på när han kan träffa dottern eller har er kommunikation stannat efter han sagt varannan helg och du sagt nej? Att han säger att han vill träffa barnet och du säger nej det får du inte, eller nej jag vill inte prata om det kan ev också räknas som sabotage?
    (att du bett honom om hjälp som han nekat hamnar lite utanför)

(din fråga i din ts var om han kunde få igenom vårdnad och umgänge, därav att vi svarar på båda)
Svar på tråden Gemensam vårdnad