• Anonym (Loal)

Hjälp mig snälla ska jag göra slut?

Hej vet inte ens hur jag ska börja
    har två barn med min kille en på 1.5 år och andra på 2 månader 

vi har varit ihop i mer än 3 år och haft våra ups and downs början av vårt förhållande var skit då jag fick ta mycket skit av hans familj då dom tyckte det ena och andra om mig (fördomma)

vi har haft våra tjafs lite fram och tillbaka haft perioder då vi bråkat hela tiden och andra stunden så har vi haft det hur bra som helst med varann

nu till problemet han har varit tillsammans med en tjej Innan mig i över 4 år, när vi blev tillsammans så bad jag enbart att han skulle vara ärlig om allt då lögner är det värsta jag vet. Men de var han inte han ljög om en massa saker , bla satt oss i skulder på över en kvarts miljon bakom ryggen på mig och en massa annat om sitt ex.

jag har aldrig känt att jag har blivit respekterad av familjen eller släkten då hans kusiner kunde sitta och prata om hans ex till mig

nu inatt så såg jag att hans släktingar har skickat massa videos på han och henne bla till han på hans telefon och detta har hänt flera gånger tidigare och jag har inte tyckt det är okej och vi hsr bråkat om det en massa gånger 

jag är så sårad så det är sjukt sitter i en sits där jag inte vet vad jag ska göra känner att det är bäst att jag gör slut med han men samtidigt så säger min hjärna nej och det är enbart för barnen jag ser inte att jag ska klara av och vara med dom varannan vecka enbart, den tanken krossar mig så extremt kan inte ens vara utan dom i 2 dager jag har tänkt på att göra slut för dessa grejer flera gånger då de gått 3 år och hans ex kommer alltid upp på ett eller annat sätt och jag är trött på det 

enligt han så hatar han henne och vill inte se henne på bilder men han säger inte till sin familj om det, jag känner inte att han står upp för mig utan jag får ta dessa stider sjölv med dom och jag är så trött på det?

snälla kom med tips på vad jag kan göra är totalt förstörd och orkar inte mer med detta 

• Svar på tråden Hjälp mig snälla ska jag göra slut?
  • Anonym (Ja)

Klart du ska göra slut. Det finns vettiga killar. Men vad släktingarna gör är inte han ansvarig för, men borde säga ifrån. Vad är det mer med hans ex?

Hur menar du att han skuldsatt ER? Han kan inte ta lån osv i ditt namn.

Och sedan kommer han säkert inte ha barnen varannan vecka förrän om minst ett par år.

Vad är alternativet...? Att stå ut med all den där skiten och må dåligt i 18 år till...?

• Anonym

Jag tycker inte du ska göra slut för att svärföräldrarna är idioter.

Mitt råd är att du beställer tid på familjerådgivning. Ni behöver hjälp utifrån hur ni ska hantera hans familj

• Anonym (Loal)

Ja precis det är där problemt har varit jag har bett han flera gånger prata med dom om detta men han har inte gjort det det är som att han har skitit i det helt

vi kunde sitta hemma och hans kusin kunde komma och så började dom prata om henne o över en timme och hon har alltid kommit på tal och tillslut blir det bara jobbigt jag accepterar hans förflutna men det är inte kul att höra om henne konstant i över 3 år,

han tog en massa lån utan att berätta till mig och sket i att betala fakturor som gick till kronofogden (vi har gemensam ekonomi) och förra lägenheten vi bodde i när detta hände stod på hans namn så kronofogden ville komma och göra utmätning på en massa grejer i hemmet

det är just bara barnen som får mig att vara kvar med han klart jag älskar han fortfarande men det är inte värt att vara med han för att jag älskar han, men tanken bara av att jag aldrig kommer få ha den kärnfamiljen jag alltid drömt om förstör mig och att mina barn ska ha två olika hem😭

• Anonym (Teres)

Hur blev det så här? Ni har haft ett kort och väldigt svajigt förhållande och ändå skaffat två barn på den lilla tiden. 

Gå till familjerådgivning - inte för att rädda förhållandet utan för att få hjälp att ta beslut som blir så bra för barnen som möjligt. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Loal) skrev 2024-06-12 09:21:28 följande:

Ja precis det är där problemt har varit jag har bett han flera gånger prata med dom om detta men han har inte gjort det det är som att han har skitit i det helt

vi kunde sitta hemma och hans kusin kunde komma och så började dom prata om henne o över en timme och hon har alltid kommit på tal och tillslut blir det bara jobbigt jag accepterar hans förflutna men det är inte kul att höra om henne konstant i över 3 år,

han tog en massa lån utan att berätta till mig och sket i att betala fakturor som gick till kronofogden (vi har gemensam ekonomi) och förra lägenheten vi bodde i när detta hände stod på hans namn så kronofogden ville komma och göra utmätning på en massa grejer i hemmet

det är just bara barnen som får mig att vara kvar med han klart jag älskar han fortfarande men det är inte värt att vara med han för att jag älskar han, men tanken bara av att jag aldrig kommer få ha den kärnfamiljen jag alltid drömt om förstör mig och att mina barn ska ha två olika hem😭

Varken han eller du kan styra vad andra pratar om, även om han säger ifrån. Ni får byta ämne när hon kommer på tal. Låter inte normalt att prata om exet i flera timmar... Varför säger DU inte ifrån själv?

Även om ni har gemensam ekonomi så är bara han själv ansvarig för skulderna, men helt rätt att KF kan utmäta saker som är dina om ni bor ihop. Ni borde alltså flytta isär så fort som möjligt. Jag skulle inte lita på att han fixar sin ekonomi framöver.

Kärnfamiljen är en myt i dagens samhälle. Det är minst lika vanligt numera att gå isär som att hålla ihop. Jättefin dröm, men det är inte alltid så livet blir. Du får släppa din dröm, för ni kommer aldrig vara den där lyckliga kärnfamiljen även om ni bor ihop. Dessutom mår barn bara dåligt om föräldrarna mår dåligt, och det oavsett om de bor ihop eller inte.
  • Anonym (Klart)

Ni är inte gifta? Hans ekonomi med skulder är hans problem. 

• Anonym (T)
    Anonym (Loal) skrev 2024-06-12 08:56:23 följande:
    enligt han så hatar han henne och vill inte se henne på bilder men han säger inte till sin familj om det, jag känner inte att han står upp för mig utan jag får ta dessa stider sjölv med dom och jag är så trött på det?

snälla kom med tips på vad jag kan göra är totalt förstörd och orkar inte mer med detta 

Och du tror att det är kul för han att höra på dig. Och bli bombad utav andra bara för att du ska börja dryga dig igen.... 

Ja gud ja, vi killar älskar och höra på när kärringen aldrig kan ha fred utan bara svär och skriker.. 

Ett ex hade borderline och hon hade precis samma jävla problem att hon blir sur på mig bara för kvinnor började flörta med mig.. 

Men visst har du rätt när det kommer till att han borde isåfall säga till familjen. Eller så gör du det själv om det stör dig så in i helvete.. Nästa gång dom drar upp något för henne, Säg "Men snälla du.. Vet du inte att han inte gillar henne längre?"

Eller "vet du inte att hon ljög för honom och var otrogen?" 

Eller vad nu för jävla skit som hans ex nu har ställt till med. 

Men visst har du rätt i, att män ska kunna säga ifrån inför sin flickvän. Tyvärr är det inte så många som är uppfostrade så i Sverige. 
  • Anonym (T)

Gör slut om du vill. Men sluta skälla upp i fel träd och lägg ner med allt jävla skrik. 

• Anonym (Loal)

Jag har sagt till flera gånger till familjen och släktingar men det har fortsatt hela tiden Endån, för att dom ser att HAN INTE står upp för mig så då känner dom att det är fritt fram och köra på mig det är de som är problemet 

• Anonym (T)
    Anonym (Loal) skrev 2024-06-12 09:35:44 följande:

Jag har sagt till flera gånger till familjen och släktingar men det har fortsatt hela tiden Endån, för att dom ser att HAN INTE står upp för mig så då känner dom att det är fritt fram och köra på mig det är de som är problemet 

"Jag har sagt till flera gånger"

Hur har du sagt this? 
  • Anonym (Teres)
    Anonym (Loal) skrev 2024-06-12 09:21:28 följande:

Den hårda sanningen är att vill man ha en stabil kärnfamilj bör man inte skaffa barn med en kille man inte ens varit ihop med i ett år och som man har en skitsvajig relation till. 

Nu är det som det är och era barn är så små att de inte kommer att minnas separationen. Det kommer att vara det normala för dem. Ta hjälp av familjerådgivning så att ni kan gå isär på ett ok sätt och att samarbetet kring barnen blir bra. 

Har du familj eller kompisar som kan hjälpa dig med barnen tills det funkar med att de bor hos båda? 
    Vad gäller att bo hos båda verkar många med småbarn köra tre dagar åt gången istället för en hel vecka. 

Och skulderna, om de finns kvar, är hans. Du ska inte betala något av det (men KF har rätt att beslagta gemensam egendom). 

• Anonym
    Anonym (Loal) skrev 2024-06-12 09:35:44 följande:

Mitt tips till dig är att ignorera svärfamiljen. Reagera inte på vad de gör. De försöker kriga mot dig. Gå inte in i kriget. Strunta i dem. Behandla dem som luft. Visa dem att du inte bryr dig om dem och vad de gör. 
    De vill att du ska reagera, bli ledsen och ge dig in i striden. De blir glada när du gör det. Ge dom inte den glädjen.

Men, beställ tid på familjerådgivning redan idag. Du och din man behöver hjälp att hantera hans familj. Det är en svår situation ni befinner i er när någons föräldrar motarbetar familjen. Du och din man behöver prioritera er egen familj  i första hand. Ni ska ägna er åt er familj. Ni ska inte ägna er åt hans föräldrar, de ska inte vara huvudpersonerna i era liv. Ni behöver hjälp att flytta fokus från hans föräldrar till er egen, och tilllera barn. Er kraft och energi ska riktas till era barn och er familj.

Det är inte lätt att vara en ung familj med småbarn. Hans föräldrar har bestämt sig för att inte underlätta utan istället försöka starta bråk och konflikter. Det är en jobbig situation. Ta emot hjälp utifrån. Ring familjerådgivning. Vissa saker klarar man inte ensam. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Klart) skrev 2024-06-12 09:30:30 följande:

Ni är inte gifta? Hans ekonomi med skulder är hans problem. 

Kronofogden ser det inte på det sättet. Om man nyttjar ett föremål som inte är ens eget så kan kronofogden ta det vid en utmätning. Exempelvis om jag lånat en dator av en vän så har kronofogden rätt att ta den. Samma sak om man bor ihop.
  • Anonym (Mannen)

Han är antingen en mes eller så bryr han sig inte. Han borde markera till sina släktingar att de är respektlösa som pratar om hans ex.

Skulderna är inte heller bra.

• Tow2Mater

Sluta fokusera på exet, välj dina strider och låt allt prat om exet gå in genom ena örat och ut genom andra. Fokusera på er, inte henne eller svärfamiljen.

Svar på tråden Hjälp mig snälla ska jag göra slut?