Anonym (Loal) skrev 2024-06-12 09:35:44 följande:
Jag har sagt till flera gånger till familjen och släktingar men det har fortsatt hela tiden Endån, för att dom ser att HAN INTE står upp för mig så då känner dom att det är fritt fram och köra på mig det är de som är problemet
Mitt tips till dig är att ignorera svärfamiljen. Reagera inte på vad de gör. De försöker kriga mot dig. Gå inte in i kriget. Strunta i dem. Behandla dem som luft. Visa dem att du inte bryr dig om dem och vad de gör.
De vill att du ska reagera, bli ledsen och ge dig in i striden. De blir glada när du gör det. Ge dom inte den glädjen.
Men, beställ tid på familjerådgivning redan idag. Du och din man behöver hjälp att hantera hans familj. Det är en svår situation ni befinner i er när någons föräldrar motarbetar familjen. Du och din man behöver prioritera er egen familj i första hand. Ni ska ägna er åt er familj. Ni ska inte ägna er åt hans föräldrar, de ska inte vara huvudpersonerna i era liv. Ni behöver hjälp att flytta fokus från hans föräldrar till er egen, och tilllera barn. Er kraft och energi ska riktas till era barn och er familj.
Det är inte lätt att vara en ung familj med småbarn. Hans föräldrar har bestämt sig för att inte underlätta utan istället försöka starta bråk och konflikter. Det är en jobbig situation. Ta emot hjälp utifrån. Ring familjerådgivning. Vissa saker klarar man inte ensam.