• Anonym (A-M)

Jag blev orättvist behandlad som valfunktionär, ska jag anmäla detta till Valnämnden?

I söndags var jag valfunktionär. Man ska alltid vara fyra personer i vallokalen, och det finns fyra roller: 
    - stå vid dörren och säga välkommen och kolla röstkort
    - stå en bit in i lokalen och dela ut valkuvert
    - sitta och ta emot rösterna, kolla legitimation och stoppa rösterna i valurnan
    - sitta bredvid ovanstående person och pricka av i röstlängden. 

Alltså två stående och två sittande roller. Alla andra gånger när jag har gjort det här, har det varit noga med att byta roll varje timme, så att alla får göra alla moment och turas om att sitta. 

Men i söndags var det ordföranden och hennes son (!), en frisk ung man, som satt vid röstmottagningbordet nästan hela tiden när de hade pass. Vi andra fick stå, och jag hade särskilt svårt att stå för att jag hade ont i fötterna efter att ha varit tvungen att stå och gå mycket på jobbet på sistone. Jag kunde nästan inte dölja att jag hade så ont, och jag sa också flera gånger att jag hade ont i fötterna och frågade om jag kunde få sitta. Då  sa ordföranden "kanske sedan", men det hände inte. Jag fick bara sitta två av mina nio timmar (den sista timmen var det dock samma för alla: rösträkning och sedan undanplockning av allting i lokalen). 

Detta med att ordförandens son var i samma grupp kändes också märkligt. De kunde ju ha pratat ihop sig om att t.ex. byta ut kuverten med förtidsröster mot andra förpreparerade med bara ett visst partis valsedlar.

Min fråga är: skulle ni anmäla detta till Valnämnden i kommunen? Eller är jag ogin om jag gör det?

• Svar på tråden Jag blev orättvist behandlad som valfunktionär, ska jag anmäla detta till Valnämnden?
  • Anonym (Emmie)
    Anonym (M) skrev 2024-06-13 16:12:50 följande:
    Och hur kontrollerar man det? 
    Du menar att ingen har en aning om vilka som är medlemmar i ett parti?
    Jag sa inte folk som röstar på ett visst parti, utan folk som är MED i ett parti. Stor skillnad.
  • mammatill6
    Anonym (A-M) skrev 2024-06-13 14:19:02 följande:
    Det har jag aldrig varit med om förut - och jag har som sagt medverkat i flera val innan detta - att ordföranden har monopol på att pricka av röstlängden. Utan det har varit så att alla har alternerat mellan alla fyra platserna.
    Det är ordförande som har ansvaret att pricka av i röstlängden, sedan kan den delegera det till någon annan men i första hand är det ordföranden.
  • mammatill6
    Anonym (A-M) skrev 2024-06-13 14:30:18 följande:
    Allmänheten FÅR vara med ja, men jag har aldrig upplevt att någon allmänhet har stannat kvar i vallokalen i timmar för att kontrollera vad som görs med förtidsrösterna. Dock har jag varit med om att någon har kommit för att titta på rösträkningen efter vallokalens stängning, det var det ett par gubbar som gjorde även i söndags. 

Ordföranden kan ha plockat på sig en hög tomma valkuvert vid tidigare val. De är inte märkta med något, t.ex. "EU-valet 2024". Det hade jag också kunnat göra, det är inte så svårt. (Om han eller hon kan få tillgång till valkuverten dagen innan valet eller innan vallokalen öppnar, om han/hon är där tidigt, vet jag faktiskt inte.) Sedan kan han eller hon preparera dessa med önskade valsedlar hemma - att få tag i valsedlar är inte svårt, det kan man ta i vilken förtidsröstningslokal som helst och stoppa i väskan. Ingen kollar vad man gör i det båset. 

Sedan är det inte svårt att byta ut kuverten med förtidsröster, som sitter hopgemade med respektive röstkort, mot de preparerade valkuverten. Inte om man är allierad med den som sitter bredvid. Enda sättet detta skulle kunna upptäckas, är om en person som förtidsröstat ångerröstar på valdagen. För då ska han eller hon få tillbaka sin röst. Kräver också att han/hon bryr sig om att ta med sig rösten hem och öppna kuvertet förstås. Och om ordföranden skulle dra en fuling och säga "nej du får inte tillbaka din förtidsröst, den ska sparas i en speciell folder och lämnas in till valnämnden", så är det inte många som skulle stå på sig. Folk har inte så bra koll på finliret i valet.
    Absolut, det är möjlit att valfuska, oavsett om det är mor-son eller nära vänner. Det är fullt tillåtet att två från samma familj arbetar i samma lokal. Är det en ordförande så är det ju en som arbetat i flera val och byggt upp ett förtroende. Vi hade make-maka*2 , bästa vänner, arbetskollega.... Det är så det ser ut och något valnämnden är medvetna om och inget att rapportera. *Du kan ju inte rapportera misstänkt valfusk baserat på det.
  • mammatill6
    Anonym (Emmie) skrev 2024-06-13 20:04:41 följande:
    Jag sa inte folk som röstar på ett visst parti, utan folk som är MED i ett parti. Stor skillnad.
    medlem i ett parti finns det ju inget öppet register om direkt. Om jag är medlem i något vet ju ingen annan om.
  • mammatill6
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-06-12 09:48:14 följande:

Detta är väldigt vanligt jag är själv rösträknare och de andra jag räknade med gömde flera röster med SD, jag tycker inte detta känns rätt och sa till men fick munhugg och att jag var otacksam. 

Svårt att tro på detta. Ersatte de då de utplockade rösterna med andra röster? Och vad hände när du anmälde detta? Borde ju stått att läsa om då det isåfall är brotsligt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Emmie) skrev 2024-06-13 20:04:41 följande:

Så kommunen har koll på alla medlemmar i alla partier? Dvs åsiktsregistrering. Där ser man. 

De som inte är med i ett parti då? Det kan vara fyra icke medlemmar som röstar på samma parti, hur löser man det? 

• Anonym (Emmie)
    Anonym (M) skrev 2024-06-14 10:50:31 följande:

Så kommunen har koll på alla medlemmar i alla partier? Dvs åsiktsregistrering. Där ser man. 

De som inte är med i ett parti då? Det kan vara fyra icke medlemmar som röstar på samma parti, hur löser man det? 

Nu var det ju inte det jag skrev som du försöker antyda.

Jag skrev att på samma sätt som 4 personer i samma parti inte får arbeta i en vallokal så bör heller inte släktingar få göra det.

dvs INTE vanliga röstande personer utan att personer som INGÅR I ETT PARTI inte får arbeta i vallokalen.

Att det borde vara samma anledning.
  • Anonym (Emmie)
    mammatill6 skrev 2024-06-14 10:15:26 följande:
    medlem i ett parti finns det ju inget öppet register om direkt. Om jag är medlem i något vet ju ingen annan om.
    Menar givetvis personer som arbetar i partiet, det är inte hemligt.

Försöker du och den andra missförstå med flit?
  • Anonym (M)
    Anonym (Emmie) skrev 2024-06-14 12:51:22 följande:

Men de får inte arbeta som valfunktionärer, så det är irrelevant. 

De som arbetar som valfunktionärer är inte skyldiga att uppge vad de röstar på eller om de är medlemmar i ett parti. 

Så ingen vet vad valfunktionärerna röstar på eller om de röstar på samma parti eller olika. 

• Anonym (Emmie)
    Anonym (M) skrev 2024-06-14 13:17:23 följande:

Men de får inte arbeta som valfunktionärer, så det är irrelevant. 

De som arbetar som valfunktionärer är inte skyldiga att uppge vad de röstar på eller om de är medlemmar i ett parti. 

Så ingen vet vad valfunktionärerna röstar på eller om de röstar på samma parti eller olika. 

Ja men det var ju precis det jag skrev också!

Att de inte får det!

Det är inte irrelevant eftersom jag nämnde det som ett exempel vad som inte är tillåtet!
  • Anonym (M)
    Anonym (Emmie) skrev 2024-06-14 13:41:52 följande:
    Ja men det var ju precis det jag skrev också!

Att de inte får det!

Det är inte irrelevant eftersom jag nämnde det som ett exempel vad som inte är tillåtet!
    Du skrev att man inte får rösta på samma parti, att det är odemokratiskt. Men det är ingen som kontrollera det. 
  • Anonym (A-M)
    Anonym (Emmie) skrev 2024-06-14 12:51:22 följande:

Regeln är att valfunktionärerna inte själva får stå som kandidater på en valsedel, i valet de arbetar med. Men det är ingen som kontrollerar om de är medlemmar i ett politiskt parti. Det skulle inte gå, det finns inga sådana offentliga medlemsregister såvitt jag vet.
  • Anonym (Emmie)
    Anonym (M) skrev 2024-06-14 13:56:33 följande:
    Du skrev att man inte får rösta på samma parti, att det är odemokratiskt. Men det är ingen som kontrollera det. 
    Nej det skrev jag inte!
  • Anonym (Emmie)
    Anonym (A-M) skrev 2024-06-14 14:17:16 följande:
    Regeln är att valfunktionärerna inte själva får stå som kandidater på en valsedel, i valet de arbetar med. Men det är ingen som kontrollerar om de är medlemmar i ett politiskt parti. Det skulle inte gå, det finns inga sådana offentliga medlemsregister såvitt jag vet.
    Och det är heller inget som jag skrivit!
  • Anonym (M)
    Anonym (Emmie) skrev 2024-06-14 15:09:23 följande:
    Nej det skrev jag inte!
    Ja det var ju det jag skrev, att INTE 4 från samma parti jobbar pga att det inte skulle vara demokratiskt.

På samma sätt som man inte har 4 st från samma parti som valarbetare i samma lokal som räknar röster bör väl heller inga släktingar göra det. Inte enbart för att fusk kan ske utan för att de som röstar ska känna trygghet i att det inte sker.

Detta är dina ord från dina inlägg. Du pratar om valarbetare, dvs vanliga människor (eftersom de som arbetar i ett parti inte får valarbeta).
    Ingen kontrollerar vad valarbetarna röstar på. Så naturligtvis kan fyra st från samma parti arbeta där, och även släktingar. Man ansöker och blir godkänd. 
Svar på tråden Jag blev orättvist behandlad som valfunktionär, ska jag anmäla detta till Valnämnden?