• Anonym (Emmie)

Jag blev orättvist behandlad som valfunktionär, ska jag anmäla detta till Valnämnden?

Jag anser att vid minsta misstanke om valfusk eller misstanke om att valfusk hade kunnat utföras ska absolut anmälas!
    Även att mor och son jobbade tätt tillsammans.

Demokrati är något av det viktigaste vi har och som sagt även minsta svagaste misstanken eller att det ens fanns möjlighet att valfuska, ska anmälas.

Sedan behöver det inte ha hänt något valfusk men det är upp till valnämnden att agera som de anser lämpligt.

Det kan ju vara flera röstande personer som vet om att de var mor och son och som faktiskt också känner att det inte känns riktigt rätt. 

På samma sätt som man inte har 4 st från samma parti som valarbetare i samma lokal som räknar röster bör väl heller inga släktingar göra det. Inte enbart för att fusk kan ske utan för att de som röstar ska känna trygghet i att det inte sker.

• Anonym (Emmie)
    mammatill6 skrev 2024-06-13 10:26:26 följande:
    4 från samma parti? Du vet att det är vanliga svensson som jobbar, inte partianslutna. Och vem du röstar på när du ska jobba är inget som de har med att göra eller fråga. 
    Man kan ju lika lätt valfuska om det är en nära vän man arbetar med. Sedan är det inte så lätt att valfuska som man kan tro. Lokalen är ju öppen för vem som helst att inspektera, när förtidsrösterna gås igenom får vem som helst vara med och titta. I vallokalen ha man inte kuvert för förtidsröster som är tomma som man kan byta ut.
    Ja det var ju det jag skrev, att INTE 4 från samma parti jobbar pga att det inte skulle vara demokratiskt.
  • Anonym (Emmie)
    Anonym (M) skrev 2024-06-13 16:12:50 följande:
    Och hur kontrollerar man det? 
    Du menar att ingen har en aning om vilka som är medlemmar i ett parti?
    Jag sa inte folk som röstar på ett visst parti, utan folk som är MED i ett parti. Stor skillnad.
  • Anonym (Emmie)
    Anonym (M) skrev 2024-06-14 10:50:31 följande:

Så kommunen har koll på alla medlemmar i alla partier? Dvs åsiktsregistrering. Där ser man. 

De som inte är med i ett parti då? Det kan vara fyra icke medlemmar som röstar på samma parti, hur löser man det? 

Nu var det ju inte det jag skrev som du försöker antyda.

Jag skrev att på samma sätt som 4 personer i samma parti inte får arbeta i en vallokal så bör heller inte släktingar få göra det.

dvs INTE vanliga röstande personer utan att personer som INGÅR I ETT PARTI inte får arbeta i vallokalen.

Att det borde vara samma anledning.
  • Anonym (Emmie)
    mammatill6 skrev 2024-06-14 10:15:26 följande:
    medlem i ett parti finns det ju inget öppet register om direkt. Om jag är medlem i något vet ju ingen annan om.
    Menar givetvis personer som arbetar i partiet, det är inte hemligt.

Försöker du och den andra missförstå med flit?
  • Anonym (Emmie)
    Anonym (M) skrev 2024-06-14 13:17:23 följande:

Men de får inte arbeta som valfunktionärer, så det är irrelevant. 

De som arbetar som valfunktionärer är inte skyldiga att uppge vad de röstar på eller om de är medlemmar i ett parti. 

Så ingen vet vad valfunktionärerna röstar på eller om de röstar på samma parti eller olika. 

Ja men det var ju precis det jag skrev också!

Att de inte får det!

Det är inte irrelevant eftersom jag nämnde det som ett exempel vad som inte är tillåtet!
  • Anonym (Emmie)
    Anonym (M) skrev 2024-06-14 13:56:33 följande:
    Du skrev att man inte får rösta på samma parti, att det är odemokratiskt. Men det är ingen som kontrollera det. 
    Nej det skrev jag inte!
  • Anonym (Emmie)
    Anonym (A-M) skrev 2024-06-14 14:17:16 följande:
    Regeln är att valfunktionärerna inte själva får stå som kandidater på en valsedel, i valet de arbetar med. Men det är ingen som kontrollerar om de är medlemmar i ett politiskt parti. Det skulle inte gå, det finns inga sådana offentliga medlemsregister såvitt jag vet.
    Och det är heller inget som jag skrivit!
Svar på tråden Jag blev orättvist behandlad som valfunktionär, ska jag anmäla detta till Valnämnden?