• Anonym (A-M)

Jag blev orättvist behandlad som valfunktionär, ska jag anmäla detta till Valnämnden?

I söndags var jag valfunktionär. Man ska alltid vara fyra personer i vallokalen, och det finns fyra roller: 
    - stå vid dörren och säga välkommen och kolla röstkort
    - stå en bit in i lokalen och dela ut valkuvert
    - sitta och ta emot rösterna, kolla legitimation och stoppa rösterna i valurnan
    - sitta bredvid ovanstående person och pricka av i röstlängden. 

Alltså två stående och två sittande roller. Alla andra gånger när jag har gjort det här, har det varit noga med att byta roll varje timme, så att alla får göra alla moment och turas om att sitta. 

Men i söndags var det ordföranden och hennes son (!), en frisk ung man, som satt vid röstmottagningbordet nästan hela tiden när de hade pass. Vi andra fick stå, och jag hade särskilt svårt att stå för att jag hade ont i fötterna efter att ha varit tvungen att stå och gå mycket på jobbet på sistone. Jag kunde nästan inte dölja att jag hade så ont, och jag sa också flera gånger att jag hade ont i fötterna och frågade om jag kunde få sitta. Då  sa ordföranden "kanske sedan", men det hände inte. Jag fick bara sitta två av mina nio timmar (den sista timmen var det dock samma för alla: rösträkning och sedan undanplockning av allting i lokalen). 

Detta med att ordförandens son var i samma grupp kändes också märkligt. De kunde ju ha pratat ihop sig om att t.ex. byta ut kuverten med förtidsröster mot andra förpreparerade med bara ett visst partis valsedlar.

Min fråga är: skulle ni anmäla detta till Valnämnden i kommunen? Eller är jag ogin om jag gör det?

• Svar på tråden Jag blev orättvist behandlad som valfunktionär, ska jag anmäla detta till Valnämnden?
  • Anonym (M2)
    Anonym (A-M) skrev 2024-06-12 11:20:19 följande:
    Jo, den unge mannen gynnades ju. Han fick sitta ner.
    Pga du har svårt att stå på dig om att ni ska byta. 

Men nej, ingen av de hade gynnats av att fuska. 
  • Anonym (Pia)
    Anonym (A-M) skrev 2024-06-12 11:19:34 följande:
    Fast detta var ju svårt när det var just ordföranden och hennes son som satt där...
    Varför blev det svårt då? 
  • Anonym (M2)
    Anonym (A-M) skrev 2024-06-12 11:25:10 följande:
    Jag talar inte om rösträkningen. Då satt vi alla runt ett bord, så där kunde ingen göra något. Jag talar om förtidsrösterna. När mor och son satt vid rösträkningsbordet under dagen och kontrollerade dessa, hade de hastigt kunnat byta ut dem mot förpreparerade valkuvert med andra valsedlar. Inte alla såklart, det hade verkat för misstänkt, men även10 stycken hjälper ett parti. Jag reagerade faktiskt även på att ordföranden hade sin väska modell "läkarväska" med sig till rösträkningsbordet. För oss andra var det väldigt viktigt att lägga bort väskor och ytterkläder i ett hörn av lokalen - enligt henne då. 
    Och det hade man inte kunnat göra om man inte var släkt?

Har man som uppsåt att byta ut röster så gör man det oavsett om man är släkt med andra frivilliga eller inte. 

Och vad hade de gynnats av fuska? Ingenting. Det är inte jäv och förmodligen inte fusk heller. Det sitter enbart i ditt huvud. 
  • Anonym (Jobbarival)

Det kan ju också vara så att ordföranden tyckte att du passade bäst på golvet? Antingen för att du är väldigt trevlig och ger ett bra intryck, eller för att du inte är tillräckligt ordningsam för att sköta röstlängden eller leg/valurnan.
    Jag jobbade själv som valförrättare och hos oss skötte ordföranden röstlängden, jag kollade leg och lade i rösterna under alla våra pass. Övriga två stod vid entrén resp delade ut kuvert. Detta var ordförandens beslut om fördelning av arbetsuppgifter. Sedan är det ju förstås bra om alla får prova på allt för att lära sig. 

• Anonym (A-M)
    Anonym (M2) skrev 2024-06-12 11:35:31 följande:
    Pga du har svårt att stå på dig om att ni ska byta. 

Men nej, ingen av de hade gynnats av att fuska. 
    De hade ju gynnat sitt parti, vilket det nu var. OM de fuskade. 
  • Anonym (A-M)
    Anonym (Pia) skrev 2024-06-12 11:37:33 följande:
    Varför blev det svårt då? 
    Man kan inte ta i hur mycket som helst mot chefen. Ordföranden var ju min chef denna kväll.
  • Anonym (A-M)
    Anonym (M2) skrev 2024-06-12 11:38:17 följande:
    Och det hade man inte kunnat göra om man inte var släkt?

Har man som uppsåt att byta ut röster så gör man det oavsett om man är släkt med andra frivilliga eller inte. 

Och vad hade de gynnats av fuska? Ingenting. Det är inte jäv och förmodligen inte fusk heller. Det sitter enbart i ditt huvud. 
    Har du svårt att fatta? Klart man kan göra upp om att fuska även med någon som man inte är släkt med, men en nära släkting är dock säkrast, då det är hundra procent säkert att han eller hon inte kommer att gå någonstans och skvallra, utan vara lojal för evigt. Vi talar ju om ett allvarligt brott.
  • Anonym (M2)
    Anonym (A-M) skrev 2024-06-12 11:44:33 följande:
    De hade ju gynnat sitt parti, vilket det nu var. OM de fuskade. 
    Nej, det hade det inte.

Glöm det. Det sitter enbart i ditt huvud. 

Lär dig att stå på dig med att ni ska byta eller skippa att vara frivillig vid nästa val. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (A-M) skrev 2024-06-12 11:45:35 följande:
    Man kan inte ta i hur mycket som helst mot chefen. Ordföranden var ju min chef denna kväll.
    Så då kan du inte öppna din mun? 
    Då får du faktiskt skylla dig själv. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (A-M) skrev 2024-06-12 11:47:28 följande:
    Har du svårt att fatta? Klart man kan göra upp om att fuska även med någon som man inte är släkt med, men en nära släkting är dock säkrast, då det är hundra procent säkert att han eller hon inte kommer att gå någonstans och skvallra, utan vara lojal för evigt. Vi talar ju om ett allvarligt brott.
    Som enbart sitter i ditt huvud. 

Men om anser att de har fuskat, varför anmälde du inte med en gång? 
Svar på tråden Jag blev orättvist behandlad som valfunktionär, ska jag anmäla detta till Valnämnden?