-
En familjemedlem som vi träffar regelbundet har skaffat en pitbullvalp. Hon har uttryckt oro för mig över hans beteende; Jag sa att det kunde vara åldern eller rasen, och nämnde pitbulls som ibland attackerade sina ägare utan förvarning.Jag har en dotter på 7 månader och hon har två väldigt små barn själv. Jag är väldigt obekväm att ha mitt barn runt hunden - åtminstone när han blir äldre. Jag vet att de allra flesta pitbulls inte skadar någon, men de som gör det kan göra det i extrem grad. Vi har 7 hundar själva men de är arbetande eller pensionerade jakthundar. På grund av tidigare livserfarenheter blir jag skrämd av hundar som jag inte känner.Hur skulle du hantera den här situationen när tiden går och hunden växer i styrka och mognad? Jag antar att några av er har varit i liknande omständigheter.
-
Svar på tråden Familjemedlem har köpt en pitbull
-
Om ni har ni sett "Pit Bulls and Parolees" med den underbara kvinnan Tia, så förstår ni varför hon alltid säger att detta är världens mest missförstådda hundras. Det är gängkriminella, och människor som älskar hundslagsmål, som har förstört ryktet för denna ras. Dessutom så har de klippt deras öron för att de ska se värre ut. Tia har blivit biten en enda gång, och hon har haft tusentals hundar.
Med en bra stamtavla, och en bra uppfostran, så är detta en underbar och lojal ras som älskar barn. Men tyvärr så har de fått ett mycket rykte då de har hamnat i helt fel händer, och sedan har okunniga människor spridit rykten fast de egentligen inte vet någonting.
Tax toppar listan när det gäller hundbett, och även små raser. De får ofta ingen uppfostran, och beter sig därefter.
Jag brukar inte skriva här eftersom det är ständiga påhopp, och jag tänker inte svara heller. Men döm inte utan att inte veta någonting. Hunden kan bli en helt underbar familjehund. Umgås med den från att den är valp och blir vuxen, och ni kommer att få en underbar vän.
-
Valpen kommer från köksavlare så den har absolut ingen bra stamtavla.Anonym (Inte dömande) skrev 2024-06-11 22:45:57 följande:
Om ni har ni sett "Pit Bulls and Parolees" med den underbara kvinnan Tia, så förstår ni varför hon alltid säger att detta är världens mest missförstådda hundras. Det är gängkriminella, och människor som älskar hundslagsmål, som har förstört ryktet för denna ras. Dessutom så har de klippt deras öron för att de ska se värre ut. Tia har blivit biten en enda gång, och hon har haft tusentals hundar.
Med en bra stamtavla, och en bra uppfostran, så är detta en underbar och lojal ras som älskar barn. Men tyvärr så har de fått ett mycket rykte då de har hamnat i helt fel händer, och sedan har okunniga människor spridit rykten fast de egentligen inte vet någonting.
Tax toppar listan när det gäller hundbett, och även små raser. De får ofta ingen uppfostran, och beter sig därefter.
Jag brukar inte skriva här eftersom det är ständiga påhopp, och jag tänker inte svara heller. Men döm inte utan att inte veta någonting. Hunden kan bli en helt underbar familjehund. Umgås med den från att den är valp och blir vuxen, och ni kommer att få en underbar vän.
-
Jag skrev fel, det är långhårig collie, pudel och dvärgschnauzer som toppar listan aggressiva hundar. Det står även att det är små hundar som är mest aggressiva.
-
Men du förstår väl skillnaden i vilka skador det blir om en Ds biter eller en APBT tänder till?Anonym (Inte dömande) skrev 2024-06-11 22:51:52 följande:
Jag skrev fel, det är långhårig collie, pudel och dvärgschnauzer som toppar listan aggressiva hundar. Det står även att det är små hundar som är mest aggressiva.
-
Hur vet du det?Anonym (Pitbull) skrev 2024-06-11 22:48:08 följande:Valpen kommer från köksavlare så den har absolut ingen bra stamtavla.
-
Anonym (Inte dömande) skrev 2024-06-11 22:51:52 följande:
Jag förmodar att det är Illustrerad Vetenskap artikel du har läst.
Eller ja. Ögnat igenom utan att läsa ordentligt. För det är nämligen två olika saker dom blandat i den artikeln. Den ene handlar om en studie där några stundandet försökt mäta aggressivt beteende hos olika hundar, och den andra delen handlar om faktisk statistik inhämtad ifrån verkligheten.
Pitbulls och andra kanphundstyper toppar listorna på dödligt våld mot både människor och andra djur. Dvs, dom är involverade i händelser där utgången resulterat i död för människan eller det andra djuret (oftast hund). Dom toppar även listan för antal attacker, samt attacker med stora skador som följd.
Jag har ett riktigt stort problem med folk som förnekar det genetiska arvet bakom dessa hundtyper. Inom hund så styrs väldigt mycket av just genetiken. Eller förminskar dess risk potential, i olika situationer. Dessvärre tenderar det att vara den sortens folk som dras till dessa hundar. Den naiva okunniga idioten som inte vet vad dom har i snöret och drar runt med floskler om att hundtypen är den snällaste som finns, och bara är missförstådd. Samt kriminella som verkligen vet vad dom har i snöret, och därför också har införskaffat den.
I TS fall här så tycks ju hunden även komma ifrån en oseriös köksavlare, och då finns där verkligen anledning till att bekymra sig. Den sortens uppfödare bryr sig sällan om att avla på vettiga hundar, och bryr sig sällan om att försäkra sig om att valpköparna dom säljer till. Verkligen är rätt typ av hem, som har kunskap och förmåga att hantera valpen och sedermera den vuxna hund individen.
-
Du borde inte ha barnet nära hunden nu heller, de bits mer när de är små och kan fortfarande orsaka stora skador. Jag hade slutat umgås med släktingen, iaf i närheten av hunden. Jag hade också varit sjysst nog att berätta att det är en säkerhetsfråga.
-
För att hon betalade 5000 kr för den, tror inte man får en fin hund med stamtavla för det priset.Anonym skrev 2024-06-12 05:39:12 följande:Hur vet du det?
-
Jag hade inte släppt den hunden nära mina barn om ägaren inte tränat den ordentligt och har väldigt mycket erfarenhet av hundar, gått valpkurs etc. Pitbulls kan vara fantastiska hundar men de behöver mycket stimulans och motion etc.
-
Du har 7 hundar och erfarenhet
hon är en småbarnsmamma ( bor säkert en lägenhet)
har du inte stake nog att prata med henne att skippa hunden så är det delvis ditt ansvar när det går åt skogen
Vakna
-
Varför bor hon "säkert i lägenhet" och vad skulle det var för fel med det isåfall?Anonym (Man52) skrev 2024-06-12 23:22:49 följande:
Du har 7 hundar och erfarenhet
hon är en småbarnsmamma ( bor säkert en lägenhet)
har du inte stake nog att prata med henne att skippa hunden så är det delvis ditt ansvar när det går åt skogen
Vakna
Utöver det så är det inte ts ansvar vad andra skaffar för husdjur.
Vakna själv du. -
Tycker alla dessa kamphundar är så obehagliga. Spelar ingen roll hur snälla dom är. Det är enbart kamphundar som betett sig illa mot hundar och människor i området där jag bor. min blev attackerad av en stor bully nyligen med.
vet att man inte säger kamphund men ni förstår vilka jag menar. Jag kallar även staffar för kamphundar. Och vi har en sån i familjen, jättebra stamtavla och aldrig gjort nåt, ska vara så snäll mot barn.
men jag tycker att hon lätt går upp i spinn. Min golden t.ex. varvar Också upp lätt, däremot lugnar han ner sig på en sek. Men staffen blir så hetsig, så med sin stora käft hade jag inte låtit småbarn komma nära.
-
Och nej käken låser sig inte, men det ligger i dom att inte släppa när dom väl biter sig fast. Så läskigt.
-
Sätt ner din fot och säg att ditt barn och den hunden aldrig kommer att träffas. Så får hon tolka det som hon vill.
-
Om hunden växer upp, från valpstadie, med barnen, så är det en helt annan "femma" än att barnen växer upp med en redan vuxen hund.
Det krävs ett riktigt dåligt psyke på hunden i det fall att den skulle bli aggressiv på familjemedlemmarna och nära bekanta, aldrig varit med om det. Givetvis behöver man sätta upp ordentliga gränser oavsett, barnen i växande ålder får ej ges möjlighet till att bete sig hur som helst osv. kring vovven.
Förstår dock oron i och med allt skriveri på nyheterna och dylikt.
Det är en oerhört kraftfull ras rent fysiskt, jag hade å andra sidan varit lika orolig oavsett ras, såväl liten som stor, eftersom "alla" hundar utgöra en fara, särskilt när det gäller barn som inte kan försvara sig mot endera storlek på hund.
Angående att käkarna låser sig: Nej, du kan bokstavligen bända upp dem med relativt enkel handkraft. -
Här på "området" så är det enbart Golden, Labrador, Schäfer, Jämthund och Drever som attackerat andra hundar, åtminstone vad jag känner till.Anonym (J) skrev 2024-06-13 11:02:57 följande:
Tycker alla dessa kamphundar är så obehagliga. Spelar ingen roll hur snälla dom är. Det är enbart kamphundar som betett sig illa mot hundar och människor i området där jag bor. min blev attackerad av en stor bully nyligen med.
vet att man inte säger kamphund men ni förstår vilka jag menar. Jag kallar även staffar för kamphundar. Och vi har en sån i familjen, jättebra stamtavla och aldrig gjort nåt, ska vara så snäll mot barn.
men jag tycker att hon lätt går upp i spinn. Min golden t.ex. varvar Också upp lätt, däremot lugnar han ner sig på en sek. Men staffen blir så hetsig, så med sin stora käft hade jag inte låtit småbarn komma nära.
Håller dock med om att man gärna undviker andra "kamphundar", fastän man själv har en Staffe eller dylikt, då de allt som oftast promenerar med "fel" ägare. -
Det finns ingen ras eller rasgrupp som heter "kamphund" det är bara dumhuvuden som tror det.
-
Det tolkar hon som att hon inte kommer fräffa ts unge särskilt mycket, hur skulle hon annars tolka det?Anonym (säg nej) skrev 2024-06-13 11:11:29 följande:
Sätt ner din fot och säg att ditt barn och den hunden aldrig kommer att träffas. Så får hon tolka det som hon vill.
För henne kommer hunden självklart först. -
Mia448 skrev 2024-06-11 21:33:20 följande:Min lilla tax blev nästan dödad av en sådan ras och jag förlorade en bit av min tand
OK. Jag blev huggen i ansiktet av en bordier collie som 5 åring. Inte snackar folk om att bordier collies är farliga? Nej. Och vi blev nära vänner efter detta. Likaså, så toppade ju Golden Ritrivens statistiken, tror det var 2007. Inte gapar folk över golden retriviers.
Tråkigt att höra om det ni var med om. Men det är ägaren som skulle ha sett till att det inte hände. Finns många små hundar som är överdrivet aggressiva, men då de inte skadar lika stort så blundar man ju för det. Det är ju hyckleri faktiskt. För det handlar om beteendet hos den individuella hunden. Inte som ras.
Gick runt ett hörn en gång och där satt en kopplad Chefer utanför en liten hörn butik. Såg den inte försen jag kände vinddraget av hugget vid min högra kind. Det handlade om 2 millimeter. Inte spyr folk galla över chefers. Tvärtom.
Det handlar om ägarna. Man måste ta sig tiden för att motionera en pittbull / amstaff. Sedna är pittbulls amstaff rent generellt ensamhundar. Det är kanske inte helt sant, men många gillar att få vara ensam hund. Och det handlar om att människan förstår det och lär sig gränserna för hundens triggerpunkter i antal meter (i relation till sin djupa kontakt med hunden). En hund som springe över 50 meter till annan hund har ägaren misslyckats totalt med som exempelvis att få kontakt och en relation med.
Man kan inte (gäller ALLA hundar) gå och titta konstant i mobilen och stå kvar på asfalten och dra i dom efter att endast ha hunnit få lukta i 2 sekunder. Sedan straffas de för att människan fick stå stilla i 2-5 sekunder de närmaste 40 meterna. Ser det hela tiden i stan.
Många har även övertro på sin hund med i relation till sin egna reaktions förmåga.
-
Anonym (Inte dömande) skrev 2024-06-11 22:45:57 följande:
Trevligt inlägg!! Uppskattat
Vill bara påpeka, min hund har inte en ren stamtavla. Uppfödd av en kriminell idiot som försökte knuffa ner mig framför tåget när jag var 15. Och den hade ingen bra uppväxt. Jag tog den innan den skulle avlivas då ingen klarade av den. Den kom in i mitt liv av en slump. Skulle själv ta mitt liv. Men jag valde att rädda hunden och den räddade mig i sin tur. Trots allt detta så leker den jättebra med barn.