Inlägg från: Anonym (dv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dv)

Familjemedlem har köpt en pitbull

Har själv en blandras pitbull. Finare och klokare hund får man ju leta efter.

Men, det är en känslosam hund som kräver mycket ifrån sin ägare. 

Att vara en mamma åt ett litet barn och mobilen i andra handen fungerar inte.

Hon har ingen förståelse för vad hunden kräver och redan uttryckt oro över hunden.

Det bästa hon kan göra är att finna ett bra hem till den.

I övrigt tycker jag att du verkar en aningen skum ts. Du har 7 egna hundar men klarar inte av en valp p ga vilken ras den har? OM det är någon som kan ge den ett bättre hem som även har en "gedigen självutnämnd" erfarenhet av hundar så är det ju du ts. Men du "litar" alltså inte på hunden och kommer med skräck scenarion. Dvs att du dömer hunden p ga sitt rykte och oförstånd. 

Så du skulle vara helt fel som ägare med. Men de äldre hundarna kanske hade kunnat lära den om hur man blir en lugn hund. 

Men oavsett vilket så är en ensamstående mamma med fokus på allting annat än för hunden i ca 15 min om dagen helt fel som ägare till en sådan hund.

• Anonym (dv)
    Anonym (A) skrev 2024-06-11 21:13:33 följande:

Givetvis ska man inte ha barn i närhet av hundar som är avlade för att slåss. Sen kan folk komma och försvara bäst de vill, bryr man sig om sina barn tar man inte den risken.

Jävla skitsnack.

Sluta käka gröt om du ändå spyr upp det.

• Anonym (dv)
    Mia448 skrev 2024-06-11 21:33:20 följande:
    Min lilla tax blev nästan dödad av en sådan ras och jag förlorade en bit av min tand

OK. Jag blev huggen i ansiktet av en bordier collie som 5 åring. Inte snackar folk om att bordier collies är farliga? Nej. Och vi blev nära vänner efter detta. Likaså, så toppade ju Golden Ritrivens statistiken, tror det var 2007. Inte gapar folk över golden retriviers.

Tråkigt att höra om det ni var med om. Men det är ägaren som skulle ha sett till att det inte hände. Finns många små hundar som är överdrivet aggressiva, men då de inte skadar lika stort så blundar man ju för det. Det är ju hyckleri faktiskt. För det handlar om beteendet hos den individuella hunden. Inte som ras. 

Gick runt ett hörn en gång och där satt en kopplad Chefer utanför en liten hörn butik. Såg den inte försen jag kände vinddraget av hugget vid min högra kind. Det handlade om 2 millimeter. Inte spyr folk galla över chefers. Tvärtom. 

Det handlar om ägarna. Man måste ta sig tiden för att motionera en pittbull / amstaff. Sedna är pittbulls amstaff rent generellt ensamhundar. Det är kanske inte helt sant, men många gillar att få vara ensam hund. Och det handlar om att människan förstår det och lär sig gränserna för hundens triggerpunkter i antal meter (i relation till sin djupa kontakt med hunden). En hund som springe över 50 meter till annan hund har ägaren misslyckats totalt med som exempelvis att få kontakt och en relation med. 

Man kan inte (gäller ALLA hundar) gå och titta konstant i mobilen och stå kvar på asfalten och dra i dom efter att endast ha hunnit få lukta i 2 sekunder. Sedan straffas de för att människan fick stå stilla i 2-5 sekunder de närmaste 40 meterna. Ser det hela tiden i stan. 

Många har även övertro på sin hund med i relation till sin egna reaktions förmåga. 

• Anonym (dv)
    Anonym (Inte dömande) skrev 2024-06-11 22:45:57 följande:

Om ni har ni sett "Pit Bulls and Parolees" med den underbara kvinnan Tia, så förstår ni varför hon alltid säger att detta är världens mest missförstådda hundras. Det är gängkriminella, och människor som älskar hundslagsmål, som har förstört ryktet för denna ras. Dessutom så har de klippt deras öron för att de ska se värre ut. Tia har blivit biten en enda gång, och hon har haft tusentals hundar.

Med en bra stamtavla, och en bra uppfostran, så är detta en underbar och lojal ras som älskar barn. Men tyvärr så har de fått ett mycket rykte då de har hamnat i helt fel händer, och sedan har okunniga människor spridit rykten fast de egentligen inte vet någonting.

Tax toppar listan när det gäller hundbett, och även små raser. De får ofta ingen uppfostran, och beter sig därefter.

Jag brukar inte skriva här eftersom det är ständiga påhopp, och jag tänker inte svara heller. Men döm inte utan att inte veta någonting. Hunden kan bli en helt underbar familjehund. Umgås med den från att den är valp och blir vuxen, och ni kommer att få en underbar vän.

Trevligt inlägg!! Uppskattat

Vill bara påpeka, min hund har inte en ren stamtavla. Uppfödd av en kriminell idiot som försökte knuffa ner mig framför tåget när jag var 15. Och den hade ingen bra uppväxt. Jag tog den innan den skulle avlivas då ingen klarade av den. Den kom in i mitt liv av en slump. Skulle själv ta mitt liv. Men jag valde att rädda hunden och den räddade mig i sin tur. Trots allt detta så leker den jättebra med barn.

Svar på tråden Familjemedlem har köpt en pitbull