• Anonym (Pitbull)

Familjemedlem har köpt en pitbull

En familjemedlem som vi träffar regelbundet har skaffat en pitbullvalp. Hon har uttryckt oro för mig över hans beteende; Jag sa att det kunde vara åldern eller rasen, och nämnde pitbulls som ibland attackerade sina ägare utan förvarning.

Jag har en dotter på 7 månader och hon har två väldigt små barn själv. Jag är väldigt obekväm att ha mitt barn runt hunden - åtminstone när han blir äldre. Jag vet att de allra flesta pitbulls inte skadar någon, men de som gör det kan göra det i extrem grad. Vi har 7 hundar själva men de är arbetande eller pensionerade jakthundar. På grund av tidigare livserfarenheter blir jag skrämd av hundar som jag inte känner.

Hur skulle du hantera den här situationen när tiden går och hunden växer i styrka och mognad? Jag antar att några av er har varit i liknande omständigheter.
  • Svar på tråden Familjemedlem har köpt en pitbull
  • Anonym (T)

En kompis hade en stor och opålitlig hund, jag hälsade på henne själv utan barnen och hon hälsade på oss - utan hunden. Skulle aldrig ha mina barn i närheten av en hund jag inte litar 100% på.

• Anonym (Jag)

Skulle ej låta små barn vara nära och klättra på eller hantera hunden. Eller vara med hunden obevakat. . och barn måste lära sig att respektera hunden. Det är främst i situationer där hunden blir skrämd som de riskerar att attackera. Men om ni alltid är i närheten är det nog ingen fara. 

• Anonym (dv)

Har själv en blandras pitbull. Finare och klokare hund får man ju leta efter.

Men, det är en känslosam hund som kräver mycket ifrån sin ägare. 

Att vara en mamma åt ett litet barn och mobilen i andra handen fungerar inte.

Hon har ingen förståelse för vad hunden kräver och redan uttryckt oro över hunden.

Det bästa hon kan göra är att finna ett bra hem till den.

I övrigt tycker jag att du verkar en aningen skum ts. Du har 7 egna hundar men klarar inte av en valp p ga vilken ras den har? OM det är någon som kan ge den ett bättre hem som även har en "gedigen självutnämnd" erfarenhet av hundar så är det ju du ts. Men du "litar" alltså inte på hunden och kommer med skräck scenarion. Dvs att du dömer hunden p ga sitt rykte och oförstånd. 

Så du skulle vara helt fel som ägare med. Men de äldre hundarna kanske hade kunnat lära den om hur man blir en lugn hund. 

Men oavsett vilket så är en ensamstående mamma med fokus på allting annat än för hunden i ca 15 min om dagen helt fel som ägare till en sådan hund.

• Anonym (A)

Givetvis ska man inte ha barn i närhet av hundar som är avlade för att slåss. Sen kan folk komma och försvara bäst de vill, bryr man sig om sina barn tar man inte den risken.

• Anonym (dv)
    Anonym (A) skrev 2024-06-11 21:13:33 följande:

Givetvis ska man inte ha barn i närhet av hundar som är avlade för att slåss. Sen kan folk komma och försvara bäst de vill, bryr man sig om sina barn tar man inte den risken.

Jävla skitsnack.

Sluta käka gröt om du ändå spyr upp det.

• Anonym (Sandra)

Usch. min fyraåriga dotter hade den aldrig fått nosa på. Alla möten med denna familjemedlem skulle vara hundfria, annars hade det blivit telefonsamtal efter att hunden kommit.

• Mia448
    Anonym (dv) skrev 2024-06-11 21:17:21 följande:

Jävla skitsnack.

Min lilla tax blev nästan dödad av en sådan ras och jag förlorade en bit av min tand
  • Anonym

Jag skulle inte ha mina barn i närheten av en pitbull
    När hon kommer och hälsar på er får hunden stanna hemma.
    Ta inte med barnen till henne

• Anonym (Mamma till 3 och hundägare)

Barn och hundar ska inte lämnas utan uppsikt oavsett ras.
    Barn ska lära sig att respektera hundens spade och hunden ska lära sig att respektera barnens spade.
    Vi har haft schäfrar , golden retrivrar, cavalier och amerikan bulle XL.
    Den mest coola var amerikan bullyn och den minst pålitliga ena golden.

Hundar är hundar och behöver mycket kärlek, tydliga ramar och regler, de behöver aktiveras och få utlopp för sin kreativa sida.

Är du inte trygg med din väns hund så får hon lämna den hemma.

• molly50
    Anonym (dv) skrev 2024-06-11 21:17:21 följande:

Jävla skitsnack.

Om hon redan har uttryckt oro för hundens beteende så är det kanske inte rätt ras att ha tillsammans med barn.
    En sådan hund som en pitbull ska man veta hur man hanterar.
Svar på tråden Familjemedlem har köpt en pitbull