Inlägg från: Anonym (Pittie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pittie)

Familjemedlem har köpt en pitbull

Om hunden växer upp, från valpstadie, med barnen, så är det en helt annan "femma" än att barnen växer upp med en redan vuxen hund.

Det krävs ett riktigt dåligt psyke på hunden i det fall att den skulle bli aggressiv på familjemedlemmarna och nära bekanta, aldrig varit med om det. Givetvis behöver man sätta upp ordentliga gränser oavsett, barnen i växande ålder får ej ges möjlighet till att bete sig hur som helst osv. kring vovven.

Förstår dock oron i och med allt skriveri på nyheterna och dylikt.

Det är en oerhört kraftfull ras rent fysiskt, jag hade å andra sidan varit lika orolig oavsett ras, såväl liten som stor, eftersom "alla" hundar utgöra en fara, särskilt när det gäller barn som inte kan försvara sig mot endera storlek på hund.

Angående att käkarna låser sig: Nej, du kan bokstavligen bända upp dem med relativt enkel handkraft.

• Anonym (Pittie)
    Anonym (J) skrev 2024-06-13 11:02:57 följande:

Tycker alla dessa kamphundar är så obehagliga. Spelar ingen roll hur snälla dom är. Det är enbart kamphundar som betett sig illa mot hundar och människor i området  där jag bor. min blev attackerad av en stor bully nyligen med. 

vet att man inte säger kamphund men ni förstår vilka jag menar. Jag kallar även staffar för kamphundar. Och vi har en sån i familjen, jättebra stamtavla och aldrig gjort nåt, ska vara så snäll mot barn. 

men jag tycker att hon lätt går upp i spinn. Min golden t.ex. varvar Också upp lätt, däremot lugnar han ner sig på en sek. Men staffen blir så hetsig, så med sin stora käft hade jag inte låtit småbarn komma nära. 

Här på "området" så är det enbart Golden, Labrador, Schäfer, Jämthund och Drever som attackerat andra hundar, åtminstone vad jag känner till.

Håller dock med om att man gärna undviker andra "kamphundar", fastän man själv har en Staffe eller dylikt, då de allt som oftast promenerar med "fel" ägare.
Svar på tråden Familjemedlem har köpt en pitbull