Inlägg från: Anonym (Trams) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trams)

Familjemedlem har köpt en pitbull

Anonym (Inte dömande) skrev 2024-06-11 22:51:52 följande:

Jag skrev fel, det är långhårig collie, pudel och dvärgschnauzer som toppar listan aggressiva hundar. Det står även att det är små hundar som är mest aggressiva.

Jag förmodar att det är Illustrerad Vetenskap artikel du har läst. 

Eller ja. Ögnat igenom utan att läsa ordentligt. För det är nämligen två olika saker dom blandat i den artikeln. Den ene handlar om en studie där några stundandet försökt mäta aggressivt beteende hos olika hundar, och den andra delen handlar om faktisk statistik inhämtad ifrån verkligheten. 

Pitbulls och andra kanphundstyper toppar listorna på dödligt våld mot både människor och andra djur. Dvs, dom är involverade i händelser där utgången resulterat i död för människan eller det andra djuret (oftast hund). Dom toppar även listan för antal attacker, samt attacker med stora skador som följd. 

Jag har ett riktigt stort problem med folk som förnekar det genetiska arvet bakom dessa hundtyper. Inom hund så styrs väldigt mycket av just genetiken. Eller förminskar dess risk potential, i olika situationer. Dessvärre tenderar det att vara den sortens folk som dras till dessa hundar. Den naiva okunniga idioten som inte vet vad dom har i snöret och drar runt med floskler om att hundtypen är den snällaste som finns, och bara är missförstådd. Samt kriminella som verkligen vet vad dom har i snöret, och därför också har införskaffat den. 

I TS fall här så tycks ju hunden även komma ifrån en oseriös köksavlare, och då finns där verkligen anledning till att bekymra sig. Den sortens uppfödare bryr sig sällan om att avla på vettiga hundar, och bryr sig sällan om att försäkra sig om att valpköparna dom säljer till. Verkligen är rätt typ av hem, som har kunskap och förmåga att hantera valpen och sedermera den vuxna hund individen. 

Svar på tråden Familjemedlem har köpt en pitbull