• Anonym (IM)

    Kan man begära kejsarsnitt?

    Hej alla! Vi vill verkligen ha ett andra barn om ca 1,5 år. Min förlossning gick relativt bra, förutom att mitt blodtryck blev jättehögt och de gav mig hela tiden blodtrycksmedicin som inte hjälpte. Utöver detta föddes mitt barn med en ovanlig sjukdom (ej genetisk). 


    nu är jag livrädd för att föda ett till barn. för det första har jag dödsångest. Jag ser framför mig hur jag får skyhögt blodtryck igen vilket leder till en stroke osv. För det andra är jag livrädd att få ett till sjukt barn, trots att barnets sjukdom inte är genetisk. Men allt kring att få ett sjukt barn var väldigt traumatiskt. väldigt stort operation i Stockholm direkt osv.  Jag ser även risken att barnet blir sjukt i samband med förlossningen. Tex syrebrist. Jag känner att föda vaginalt inte finns på kartan. Jag vägrar av rädsla för mig själv, samt barnet. Kan man ?kräva? kejsarsnitt?
    kan man ?kräva? extra noga kontroller på fostret på något sätt? 


    för att tillägga så kan mitt nuvarande barn leva ett väldigt normalt liv. Sjukdomen är kopplad till ett organ. Men jag ser framför mig att man får ett ÄNNU sjukare barn..

  • Svar på tråden Kan man begära kejsarsnitt?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-04 08:30:57 följande:

    På rutin? Tycker inte det är fel om man har extrem förlossningsrädsla men tror inte snitt är på rutin direkt. Jobbar själv inom vården. Det är en stor operation som medför risker också och kostar mycket.
    Och efter ett snitt är det ju förresten lättare att få det igen.
    Kan tänka mig att det är olika i olika regioner också. 


    Förstår om man vill ha snitt om man är rädd men är man så rädd att man absolut inte kan föda vanligt alls tycker jag man ska vänta med barn tills man har bearbetat det för det är nog sällan man får nån garanti INNAN man blir gravid om man inte har medicinska skäl. 


    Har sett riktigt sjuka saker här som folk som säger att man ska hota med abort om man inte får snitt. För det första , hota vem?  Är absolut inte emot abort men ska man ta bort ett friskt önskat barn dessutom långt in i graviditeten på grund av det tycker jag inte man borde bli gravid alls förrän man har fått hjälp med sin rädsla .. eller helst låta bli helt helst för det är riktigt läskigt att tänka så. 


    Jag uttryckte mig klantigt. Ursäkta. Jag menade rutin som att många kejsarsnitt utförs och kunskapen kring operationen är mycket hög inom vården. Inte rutin som att alla springer och gör det. 
  • Momentum

    Först lite fakta innan jag går vidare: Sett till både barn och födande är risken för allvarliga komplikationer mycket lägre med vaginal födsel än med snitt, särskilt för andragångsföderskor. Risken för syrebrist/andningssvårigheter är mycket högre med snitt än en vaginal förlossning. Är minimal risk det du eftersträvar är alltså en vaginal förlossning det allra säkraste för dig och det som med största sannolikhet kommer innebära kortast återhämtningstid. MEN.. 

    Risk och rädsla är ju två helt olika saker. Att du som mamma får vara medbestämmande och må psykiskt bra är det allra viktigaste. Känner du att du inte vill/kan föda vaginalt igen pga stark rädsla så måste ditt val respekteras. 


    Däremot tycker jag du ska ge dig själv en chans att möta och granska din rädsla i sömmarna innan du gör ditt val. Du har gått igenom ett trauma och det flyter upp till ytan nu när du drömmer om ännu ett barn. Det här behöver du få chans att tala om och ta dig igenom, och jag tror personligen inte att du behöver komma igenom allt innan du blir gravid igen. För saker tenderar ändå att flyta upp när du står där i skarpt läge. Om du plussar rekommenderar jag därför att du så snart som möjligt går på Aurorasamtal för att bearbeta och bättre förstå din förlossningsrädsla. Därefter kan du med större säkerhet välja det som i slutänden känns rätt för dig. Du förtjänar att själv få styra och göra ett upplyst val efter det du upptäcker på vägen. 

    Stort lycka till oavsett vilken väg du tar. 
  • Anonym (qwerty)

    Nej du kan inte KRÄVA ett snitt. Du kan fråga men läkaren bedömer och i samband med hur sjukvården ser ut nu så är det endast livshotande operationer som görs.

    Om du är så rädd så ska du inte skaffa ett barn till. Du har redan ett barn, var nöjd. Det finns en stor risk att du får ett nej av sjukvården avseende snitt och hur ska du få ut barnet då, genom magi?

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-04 10:49:29 följande:
    Jag uttryckte mig klantigt. Ursäkta. Jag menade rutin som att många kejsarsnitt utförs och kunskapen kring operationen är mycket hög inom vården. Inte rutin som att alla springer och gör det. 

    Ja så är det. Men det är nog väldigt ovanligt att det går till som det gjorde för dig , så är det inte i de flesta regionerna iallafall.  Bara att säga att man är rädd , sen ett informationsmöte och så är det klart. Har aldrig hört talas om det. Ska man få det pga förlossningsrädsla brukar man få träffa psykologer och kuratorer och gå på många samtal vad jag har hört , först försöker de ju få kvinnan att känna sig trygg med att föda vanligt. 

    Oavsett vad du tycker så ÄR det bäst för mamman och barnet att föda vanligt om man kan. Och jag tycker att har man sån förlossningsrädsla (och inga medicinska skäl till snitt) att det inte alls finns på kartan att föda vanligt så är det bättre att försöka bearbeta det och vänta med barn. För man får inga garantier innan man blir gravid och hur ska man göra då om man får avslag? Abort? Det är ju absolut inte omöjligt att få snitt pga extrem förlossningsrädsla men det är inte garanterat att man får det, det är läkare som bestämmer. När jag väntade tredje barnet fick jag veta helt säkert att jag skulle få planerat snitt när jag var i vecka 20 nånting. Då hade jag alltså gjort ett akutsnitt innan och hade medicinska skäl. Man brukar inte få besked om det direkt när man plussar. 


    Barn är faktiskt ingen rättighet och speciellt när man redan har ett barn som behöver en fungerande mamma som inte bryter ihop helt tycker jag att om man är i TS situation ser man till att få hjälp med sin rädlsa och sitt mående innan man skaffar ett barn till. 

  • Anonym (IM)

    Har läst era svar. De flesta verkar helt emot kejsarsnitt Och tycker jag är psykiskt sjuk känns det som. Och absolut inte borde ha ett till barn? ni vet absolut inte hur jag mår. Vi/jag har det stabilt men jag har förlossningsrädsla. Känns inte som att dessa svar skulle komma om ni inte visste något om bakgrunden. Vilket också är lite konstigt? 

    hur som helst gällande kejsarsnitt. I USA utför de extremt många kejsarsnitt, eftersom det kan hända så mycket fel just under en vaginal förlossning. som leder till att de kan bli stämda väldigt ofta. Därför köper jag inte riktigt att ett kejsarsnitt är sååå dåligt och att vaginalt är fantastiskt. 


    Innan jag ens blir gravid ska jag absolut prata med MVC för att se vad jag kan få för stöd och hjälp. 

  • Anonym (IM)

    Vill tillägga att jag är extremt rädd eftersom mitt blodtryck blev väldigt högt under förlossningen. Är det konstigt att jag är rädd att få en stroke eller annat?

  • Anonym (Jag)
    Anonym (IM) skrev 2024-06-05 11:32:33 följande:

    Har läst era svar. De flesta verkar helt emot kejsarsnitt Och tycker jag är psykiskt sjuk känns det som. Och absolut inte borde ha ett till barn? ni vet absolut inte hur jag mår. Vi/jag har det stabilt men jag har förlossningsrädsla. Känns inte som att dessa svar skulle komma om ni inte visste något om bakgrunden. Vilket också är lite konstigt? 

    hur som helst gällande kejsarsnitt. I USA utför de extremt många kejsarsnitt, eftersom det kan hända så mycket fel just under en vaginal förlossning. som leder till att de kan bli stämda väldigt ofta. Därför köper jag inte riktigt att ett kejsarsnitt är sååå dåligt och att vaginalt är fantastiskt. 


    Innan jag ens blir gravid ska jag absolut prata med MVC för att se vad jag kan få för stöd och hjälp. 


    Anonym (IM) skrev 2024-06-05 11:35:21 följande:

    Vill tillägga att jag är extremt rädd eftersom mitt blodtryck blev väldigt högt under förlossningen. Är det konstigt att jag är rädd att få en stroke eller annat?



    Det handlar inte om att det ena är dåligt och det andra är fantastiskt. Mycket kan gå fel både under kejsarsnitt och vanlig förlossning. Jag har ju själv gjort två snitt , jag tycker verkligen inte det är dåligt att det alternativet finns om det behövs. Men kan man föda vanligt är det faktiskt bäst för mamman och barnet, det finns ingen läkare som skulle säga något annat. 

    Och i USA är det såklart skillnad för där betalar man själv (eller genom försäkring). Då har man fler valmöjligheter än om skattebetalarna ska stå för notan. Så är det bara .. 

    Och när det gäller risken för stroke och blodpropp är den mycket högre vid kejsarsnitt än en vanlig förlossning. 


  • Anonym (Jag)
    Anonym (IM) skrev 2024-06-05 11:35:21 följande:

    Vill tillägga att jag är extremt rädd eftersom mitt blodtryck blev väldigt högt under förlossningen. Är det konstigt att jag är rädd att få en stroke eller annat?


    Länk till artikeln: https://www.vardfokus.se/nyheter/radsla-framsta-orsaken-till-kejsarsnitt/


    Går att hitta mycket annat om det också. Rekommenderar att du läser på om det om det är just stroke du är rädd för i samband med förlossning för då är nog verkligen inte kejsarsnitt det bästa alternativet. Det var just det som jag var rädd för när jag skulle göra snitt , har haft släktingar som har fått blodpropp. 


    Men prata med MVC och med en psykolog eller kurator också tycker jag. 

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-05 09:52:14 följande:

    Ja så är det. Men det är nog väldigt ovanligt att det går till som det gjorde för dig , så är det inte i de flesta regionerna iallafall.  Bara att säga att man är rädd , sen ett informationsmöte och så är det klart. Har aldrig hört talas om det. Ska man få det pga förlossningsrädsla brukar man få träffa psykologer och kuratorer och gå på många samtal vad jag har hört , först försöker de ju få kvinnan att känna sig trygg med att föda vanligt. 

    Oavsett vad du tycker så ÄR det bäst för mamman och barnet att föda vanligt om man kan. Och jag tycker att har man sån förlossningsrädsla (och inga medicinska skäl till snitt) att det inte alls finns på kartan att föda vanligt så är det bättre att försöka bearbeta det och vänta med barn. För man får inga garantier innan man blir gravid och hur ska man göra då om man får avslag? Abort? Det är ju absolut inte omöjligt att få snitt pga extrem förlossningsrädsla men det är inte garanterat att man får det, det är läkare som bestämmer. När jag väntade tredje barnet fick jag veta helt säkert att jag skulle få planerat snitt när jag var i vecka 20 nånting. Då hade jag alltså gjort ett akutsnitt innan och hade medicinska skäl. Man brukar inte få besked om det direkt när man plussar. 


    Barn är faktiskt ingen rättighet och speciellt när man redan har ett barn som behöver en fungerande mamma som inte bryter ihop helt tycker jag att om man är i TS situation ser man till att få hjälp med sin rädlsa och sitt mående innan man skaffar ett barn till. 


    Fast det vet du ju inte om jag gjorde. Bara sa att jag var rädd och fick det godkänt direkt. Nu spekulerar du bara och baserar dina svar till mig på det. Det var långt ifrån så det gick till, men jag fick heller inte stånga mig blodig. Jag vet inte vilken region du befinner dig i men här i stockholm är kejsarsnitt sällan svårt att få beviljat, även om du vill hävda på det. ja, Man behöver gå igenom samtal och psykologisk bedömning - en gång. EN. och i TS fall tror jag inte hon skulle bli nekad. 


    naturligtvis får man inga garantier, men får man det på något i livet? En vaginal förlossning kan leda till allvarliga hjärnskador på barnet och svåra skador på mamman, precis som kejsarsnitt kan leda till kraftiga blödningar och problem med andningen hos barnet. Det känns som att det är dina egna känslor och tankar kring kejsarsnitt som får lite för mycket spelrum här Och som genomsyrar dina svar. Kan man få hjälp med sin rädsla är det fantastiskt om man kan känna sig trygg med en vaginal förlossning igen. Det håller jag med om.

    Ingen har sagt att barn är en rättighet. varför Var den kommentaren relevant här?

  • Jemp
    Anonym (IM) skrev 2024-06-04 00:34:40 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Men samtidigt inte. Det är som att säga till någon med förlossningsrädsla ?ska du verkligen ha barn då???. Skulle aldrig vilja ha ett till barn om mitt nuvarande skulle bli sjuk, eller liknande. Utan endast om allt ser bra ut och är stabilt. Det enda allt handlar om är en rädsla kring förlossning och vad som kan hända? 

    Fast det du är orolig för är ju fullt relevanta saker som du behöver aktivt ta ställning till innan ni bestämmer er för ett till barn. 


    Om barn nr 2 också skulle bli sjukt, klarar/orkar ni med två sjuka barn? Har du koll på vilka risker som du är extra benägen för i graviditet nr 2 utifrån hur det gick sist? 


    Jag säger inte att ni inte ska skaffa syskon, men däremot att det är ju reella ställningstaganden och inte obefogad oro.

    Utöver det har du ju trauman som du kan och bör bearbeta innan du blir gravid. Det finns också fint stöd för förlossningsrädsla under graviditeten. Man kan få kejsarsnitt pga rädsla men det verkar inte vara garanterat eller en rättighet. Jag vet att det finns facebookgrupper där det delas råd om hur man får snitt beviljat. 

Svar på tråden Kan man begära kejsarsnitt?