• Anonym (IM)

Kan man begära kejsarsnitt?

Hej alla! Vi vill verkligen ha ett andra barn om ca 1,5 år. Min förlossning gick relativt bra, förutom att mitt blodtryck blev jättehögt och de gav mig hela tiden blodtrycksmedicin som inte hjälpte. Utöver detta föddes mitt barn med en ovanlig sjukdom (ej genetisk). 

nu är jag livrädd för att föda ett till barn. för det första har jag dödsångest. Jag ser framför mig hur jag får skyhögt blodtryck igen vilket leder till en stroke osv. För det andra är jag livrädd att få ett till sjukt barn, trots att barnets sjukdom inte är genetisk. Men allt kring att få ett sjukt barn var väldigt traumatiskt. väldigt stort operation i Stockholm direkt osv.  Jag ser även risken att barnet blir sjukt i samband med förlossningen. Tex syrebrist. Jag känner att föda vaginalt inte finns på kartan. Jag vägrar av rädsla för mig själv, samt barnet. Kan man ?kräva? kejsarsnitt?
    kan man ?kräva? extra noga kontroller på fostret på något sätt? 

för att tillägga så kan mitt nuvarande barn leva ett väldigt normalt liv. Sjukdomen är kopplad till ett organ. Men jag ser framför mig att man får ett ÄNNU sjukare barn..

• Svar på tråden Kan man begära kejsarsnitt?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (IM) skrev 2024-06-05 11:32:33 följande:

Har läst era svar. De flesta verkar helt emot kejsarsnitt Och tycker jag är psykiskt sjuk känns det som. Och absolut inte borde ha ett till barn? ni vet absolut inte hur jag mår. Vi/jag har det stabilt men jag har förlossningsrädsla. Känns inte som att dessa svar skulle komma om ni inte visste något om bakgrunden. Vilket också är lite konstigt? 

hur som helst gällande kejsarsnitt. I USA utför de extremt många kejsarsnitt, eftersom det kan hända så mycket fel just under en vaginal förlossning. som leder till att de kan bli stämda väldigt ofta. Därför köper jag inte riktigt att ett kejsarsnitt är sååå dåligt och att vaginalt är fantastiskt. 

Innan jag ens blir gravid ska jag absolut prata med MVC för att se vad jag kan få för stöd och hjälp. 

Sverige är inte USA. I USA betalar din försäkring alla kostnader och inte skattebetalare, de utför också fler snitt för att de har ont om platser och det är lättare att planera in snitt på löpande band, samma sak i flera länder, i Brasilien föds över 90% av alla barn med snitt, det har inget mer att göra att snitt skulle vara bättre.
    I Sverige görs kejsarsnitt i väldigt liten omfattning och de ska vara till de som verkligen är i behov av dem, de som är sjuka eller där barnet måste räddas. Låt de personerna som är i behov av operationsplatserna få dem.

Om du är orolig för blodproppar ska du ABSOLUT INTE ha snitt för risken för proppar är mycket högre då, du kommer få blodförtunnande där med. 
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-06-05 12:36:33 följande:

Fast det du är orolig för är ju fullt relevanta saker som du behöver aktivt ta ställning till innan ni bestämmer er för ett till barn. 

Om barn nr 2 också skulle bli sjukt, klarar/orkar ni med två sjuka barn? Har du koll på vilka risker som du är extra benägen för i graviditet nr 2 utifrån hur det gick sist? 

Jag säger inte att ni inte ska skaffa syskon, men däremot att det är ju reella ställningstaganden och inte obefogad oro.

Utöver det har du ju trauman som du kan och bör bearbeta innan du blir gravid. Det finns också fint stöd för förlossningsrädsla under graviditeten. Man kan få kejsarsnitt pga rädsla men det verkar inte vara garanterat eller en rättighet. Jag vet att det finns facebookgrupper där det delas råd om hur man får snitt beviljat. 

Vilka råd är det då? Att hota med abort som flera skrev här i nån annan tråd? Eller att överdriva hur rädd man faktiskt är? Jag är inte emot att man kan få snitt på grund av extrem förlossningsrädsla men om man får det på grund av råd man har fått i nån Facebookgrupp låter det ju inte som att man har varit helt ärlig. Varför skulle man behöva tips från en sån grupp om man har riktiga skäl till att inte föda vanligt? 
    Jag jobbar själv inom vården och tycker inte det där alls låter bra. Det låter som att man får tips för att lura sig till en stor operation som kostar skattebetalarna en massa pengar och innebär risker för både mamma och barn. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-06-05 13:50:42 följande:
    Sverige är inte USA. I USA betalar din försäkring alla kostnader och inte skattebetalare, de utför också fler snitt för att de har ont om platser och det är lättare att planera in snitt på löpande band, samma sak i flera länder, i Brasilien föds över 90% av alla barn med snitt, det har inget mer att göra att snitt skulle vara bättre.
    I Sverige görs kejsarsnitt i väldigt liten omfattning och de ska vara till de som verkligen är i behov av dem, de som är sjuka eller där barnet måste räddas. Låt de personerna som är i behov av operationsplatserna få dem.

Om du är orolig för blodproppar ska du ABSOLUT INTE ha snitt för risken för proppar är mycket högre då, du kommer få blodförtunnande där med. 
    Precis , så är det. Det låter helt upp och ner att vara rädd för stroke och blodproppar och vilja göra snitt istället för att föda vanligt på grund av det. Någon läkare eller barnmorska måste ju kunna förklara för TS att risken är mycket högre. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-05 12:08:24 följande:

Fast det vet du ju inte om jag gjorde. Bara sa att jag var rädd och fick det godkänt direkt. Nu spekulerar du bara och baserar dina svar till mig på det. Det var långt ifrån så det gick till, men jag fick heller inte stånga mig blodig. Jag vet inte vilken region du befinner dig i men här i stockholm är kejsarsnitt sällan svårt att få beviljat, även om du vill hävda på det. ja, Man behöver gå igenom samtal och psykologisk bedömning - en gång. EN. och i TS fall tror jag inte hon skulle bli nekad. 

naturligtvis får man inga garantier, men får man det på något i livet? En vaginal förlossning kan leda till allvarliga hjärnskador på barnet och svåra skador på mamman, precis som kejsarsnitt kan leda till kraftiga blödningar och problem med andningen hos barnet. Det känns som att det är dina egna känslor och tankar kring kejsarsnitt som får lite för mycket spelrum här Och som genomsyrar dina svar. Kan man få hjälp med sin rädsla är det fantastiskt om man kan känna sig trygg med en vaginal förlossning igen. Det håller jag med om.

Ingen har sagt att barn är en rättighet. varför Var den kommentaren relevant här?

Jag bor och jobbar också i Stockholm. Förhoppningvis slipper jag träffa dig privat eller i jobbet för jag tycker inte du svarar speciellt trevligt. 

Ja den kommentaren är relevant när man pratar om att kräva och begära kejsarsnitt. 

• Anonym

Och så kommer jag som inte för mitt liv kan begripa hur man kan välja att frivilligt genomgå en bukoperation.

Enligt min mening ska inga snitt utan medicinskt skäl beviljad. Noll.

• Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-05 15:43:01 följande:

Jag bor och jobbar också i Stockholm. Förhoppningvis slipper jag träffa dig privat eller i jobbet för jag tycker inte du svarar speciellt trevligt. 

Ja den kommentaren är relevant när man pratar om att kräva och begära kejsarsnitt. 

"Kräva och begära "?
    Det är alltid, till 100% läkares beslut. Oavsett hur mycket det krävs och begärs.
  • Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2024-06-05 16:10:32 följande:
    "Kräva och begära "?
    Det är alltid, till 100% läkares beslut. Oavsett hur mycket det krävs och begärs.
    Jo det är det jag menar. Man kan inte kräva det. Det var därför jag skrev att barn är ingen rättighet , kan man inte skaffa barn utan att tänka att man ska kräva en stor operation som innebär stora risker för mamma och barn och kostar skattebetalarna en massa pengar utan några medicinska grunder kanske man inte borde skaffa barn alls eller iallafall vänta . För det finns inga garantier för att läkaren beviljar snitt. 
  • AndreaBD

Det är inte ovanligt att man är ganska chockad efter första förlossningen. Hur länge sedan är det som du fick första? 

Det var lite så för mig också efter första barnet,  jag var som traumatiserad. Och då gick förlossningen ändå bra (tyckte DE, jag tyckte det hemskt). Men minnet och de negativa tankarna försvann långsamt , men säkert.

Jag fick andra barnet först 6 år senare, men det var av andra skäl. Men andra gången var jag mycket lugnare, jag visste helt enkelt bättre vad som händer. Det är alltid jobbigt, men det gick ganska bra. Och tredje barnet likaså. 

Jag skulle tro att du inte kommer att vara lika rädd om ett och ett halvt år. Och det brukar ju vara bättre för både mamman och barnet, så att oroa sig att det skulle hända barnet något, är ju lite orealistiskt. Förutom om någon kris skulle uppstå, då får man förstås göra kejsarsnitt. Men annars.... Efteråt är det stor skillnad. Har du haft någon operation förut? Jag har själv blivit opererad för ljumsbråck. Jag skulle inte ha valt kejsarsnitt, eftersom man då har ont ett bra tag. Och ärr kvar som syns i bikini. Och risken att få för mycket ärrvävnad som ställer till senare. 

Det vore bra om du lämnar det öppet och inte tänker att det måste bli kejsarsnitt. Du kan säkert också prata med andra, barnmorska eller vad det kan finnas annars..... 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-05 15:43:01 följande:

vi har säkert redan träffats 😂
  • Anonym (Tidigare snittad)
    Anonym (IM) skrev 2024-06-05 11:32:33 följande:

Har läst era svar. De flesta verkar helt emot kejsarsnitt Och tycker jag är psykiskt sjuk känns det som. Och absolut inte borde ha ett till barn? ni vet absolut inte hur jag mår. Vi/jag har det stabilt men jag har förlossningsrädsla. Känns inte som att dessa svar skulle komma om ni inte visste något om bakgrunden. Vilket också är lite konstigt? 

hur som helst gällande kejsarsnitt. I USA utför de extremt många kejsarsnitt, eftersom det kan hända så mycket fel just under en vaginal förlossning. som leder till att de kan bli stämda väldigt ofta. Därför köper jag inte riktigt att ett kejsarsnitt är sååå dåligt och att vaginalt är fantastiskt. 

Innan jag ens blir gravid ska jag absolut prata med MVC för att se vad jag kan få för stöd och hjälp. 

Fina, det här är ej rätt forum för detta, mycket av det som skrivs stämmer inte heller. Planerat Kejsarsnitt är mycket säkrare än vaginal förlossning, de komplikationer som uppstår är pga akuta snitt som sker i sista minuten.

Gå med i gruppen ?Rätten till kejsarsnitt? på Facebook som har 7 tusen medlemmar som har samma rädslor som dig. Finns mycket bra information där. 

Jag har av liknande skäl valt planerat kejsarsnitt och fått det beviljat och det var super! Nu ska ja göra ett till snitt med mitt andra barn som också blev beviljat. 

Kort sagt ingen kan tvinga dig föda vaginalt. ingen kan tvinga dig. Stockholm brukar vara mer generös medan mindre städer ej är det. Gå med i gruppen de min bästa rekommendation du kommer få bra stöd! 
Svar på tråden Kan man begära kejsarsnitt?