• Anonym (IM)

Kan man begära kejsarsnitt?

Hej alla! Vi vill verkligen ha ett andra barn om ca 1,5 år. Min förlossning gick relativt bra, förutom att mitt blodtryck blev jättehögt och de gav mig hela tiden blodtrycksmedicin som inte hjälpte. Utöver detta föddes mitt barn med en ovanlig sjukdom (ej genetisk). 

nu är jag livrädd för att föda ett till barn. för det första har jag dödsångest. Jag ser framför mig hur jag får skyhögt blodtryck igen vilket leder till en stroke osv. För det andra är jag livrädd att få ett till sjukt barn, trots att barnets sjukdom inte är genetisk. Men allt kring att få ett sjukt barn var väldigt traumatiskt. väldigt stort operation i Stockholm direkt osv.  Jag ser även risken att barnet blir sjukt i samband med förlossningen. Tex syrebrist. Jag känner att föda vaginalt inte finns på kartan. Jag vägrar av rädsla för mig själv, samt barnet. Kan man ?kräva? kejsarsnitt?
    kan man ?kräva? extra noga kontroller på fostret på något sätt? 

för att tillägga så kan mitt nuvarande barn leva ett väldigt normalt liv. Sjukdomen är kopplad till ett organ. Men jag ser framför mig att man får ett ÄNNU sjukare barn..

• Svar på tråden Kan man begära kejsarsnitt?
  • Anonym
    Anonym (Tidigare snittad) skrev 2024-06-05 18:50:47 följande:
    Fina, det här är ej rätt forum för detta, mycket av det som skrivs stämmer inte heller. Planerat Kejsarsnitt är mycket säkrare än vaginal förlossning, de komplikationer som uppstår är pga akuta snitt som sker i sista minuten.

Gå med i gruppen ?Rätten till kejsarsnitt? på Facebook som har 7 tusen medlemmar som har samma rädslor som dig. Finns mycket bra information där. 

Jag har av liknande skäl valt planerat kejsarsnitt och fått det beviljat och det var super! Nu ska ja göra ett till snitt med mitt andra barn som också blev beviljat. 

Kort sagt ingen kan tvinga dig föda vaginalt. ingen kan tvinga dig. Stockholm brukar vara mer generös medan mindre städer ej är det. Gå med i gruppen de min bästa rekommendation du kommer få bra stöd! 
    Men ska vi vara krassa så finns ingen annan utväg än att föda vaginalt om kejsarsnittet inte utförs.
  • Anonym (Hej)

Fråga kejsaren om han erbjuder ett snitt.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-05 17:42:51 följande:
    vi har säkert redan träffats 😂
    Oj nu var du rolig .. nej jag känner ingen privat iallafall som har gjort två kejsarsnitt på grund av förlossningsrädsla så som tur är känner jag nog inte dig :) Har några vänner som har gjort kejsarsnitt men det är av medicinska skäl. 
    I jobbet vet jag inte , jag vet inte hur mycket du brukar kräva förutom kejsarsnitt men jag tror att inte du har träffat alla som jobbar inom vården i hela Stockholm . 
  • Anonym (Tidigare snittad)
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-05 19:18:07 följande:

Fråga kejsaren om han erbjuder ett snitt.

Men ingen kan tvinga dig föda vaginal, så visst kan de begå tjänstefel sånt händer :) 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Tidigare snittad) skrev 2024-06-05 18:50:47 följande:
    Fina, det här är ej rätt forum för detta, mycket av det som skrivs stämmer inte heller. Planerat Kejsarsnitt är mycket säkrare än vaginal förlossning, de komplikationer som uppstår är pga akuta snitt som sker i sista minuten.

Gå med i gruppen ?Rätten till kejsarsnitt? på Facebook som har 7 tusen medlemmar som har samma rädslor som dig. Finns mycket bra information där. 

Jag har av liknande skäl valt planerat kejsarsnitt och fått det beviljat och det var super! Nu ska ja göra ett till snitt med mitt andra barn som också blev beviljat. 

Kort sagt ingen kan tvinga dig föda vaginalt. ingen kan tvinga dig. Stockholm brukar vara mer generös medan mindre städer ej är det. Gå med i gruppen de min bästa rekommendation du kommer få bra stöd! 
    Men hur menar du med att ingen kan tvinga dig? Barnet måste ju ut och blir man inte beviljad snitt måste man ju föda vaginalt. Om inte du vet något annat sätt , isåfall får du gärna dela med dig av det. Och nej precis alla som vill föda med snitt får inte det, inte i Stockholm eller nån annanstans , så är det helt enkelt. Det är varken du eller jag eller nån annan här som bestämmer det utan behandlande läkare. 
  • Anonym
    Anonym (Tidigare snittad) skrev 2024-06-05 19:39:26 följande:
    Men ingen kan tvinga dig föda vaginal, så visst kan de begå tjänstefel sånt händer :) 
    Men ska vi vara krassa så finns ingen annan utväg än att föda vaginalt om kejsarsnittet inte utförs.

Som sagt.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-05 19:32:59 följande:
    Oj nu var du rolig .. nej jag känner ingen privat iallafall som har gjort två kejsarsnitt på grund av förlossningsrädsla så som tur är känner jag nog inte dig :) Har några vänner som har gjort kejsarsnitt men det är av medicinska skäl. 
    I jobbet vet jag inte , jag vet inte hur mycket du brukar kräva förutom kejsarsnitt men jag tror att inte du har träffat alla som jobbar inom vården i hela Stockholm . 
    Inte alla, naturligtvis, men vem säger att jag INTE har träffat dig? 🙂??️ jag har heller inte krävt snitt. Jag har bett om det och fått det beviljat. Nu tar du saker föregivet igen. Inte en bra egenskap hos någon som arbetar inom vården. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2024-06-05 20:21:36 följande:
    Inte alla, naturligtvis, men vem säger att jag INTE har träffat dig? 🙂??️ jag har heller inte krävt snitt. Jag har bett om det och fått det beviljat. Nu tar du saker föregivet igen. Inte en bra egenskap hos någon som arbetar inom vården. 
    Du får väl försöka gissa vem jag är och klaga till min arbetsgivare då :) 
    Nu tänker jag faktiskt inte svara dig mer , det är OT, hjälper inte TS eller nån annan och jag har tre barn att ta hand om.  
    Ha en bra kväll!
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-05 20:29:57 följande:
    Du får väl försöka gissa vem jag är och klaga till min arbetsgivare då :) 
    Nu tänker jag faktiskt inte svara dig mer , det är OT, hjälper inte TS eller nån annan och jag har tre barn att ta hand om.  
    Ha en bra kväll!
    Jag behöver inte klaga till din arbetsgivare. Jag säger det ju direkt till dig 😌 ha en fin kväll med kidsen!
  • BeBey

Ja, det är möjligt. Jag själv gick igenom det för 6 år sedan. Jag har jättestark rädsla från vanlig förlossning (också vanliga gyn undersökningar gör mig mycket ont, men med sex är allt ok). Jag hade också 3 MA i första trimester och vet hur mycket ont det gör för mig att bara gå igenom kontraktioner (morfin medicin som läkare ge mig fungerade inte). Ont var obeskrivligt, det var som tortyr, så jag har panikångest om det gäller att föda färdiga barn vaginalt... och att jag och min barn kan dö...

Jag gick till Aurora och pratade med huvudläkare, berättade allt som jag upplevde, jag gråt mycket där, för att jag kan inte prata på normal sätt när det gäller vanlig förlossning.

Tack läkare, hon accepterade kejsarsnitt som jag velat som alternativ till födelse. Kejsarsnitt gick perfekt, jag gick efter 5 timmar utan problem, och det var min största förtroende att jag gjorde rätt val!

Lycka till!

• Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-05 15:35:31 följande:

Vilka råd är det då? Att hota med abort som flera skrev här i nån annan tråd? Eller att överdriva hur rädd man faktiskt är? Jag är inte emot att man kan få snitt på grund av extrem förlossningsrädsla men om man får det på grund av råd man har fått i nån Facebookgrupp låter det ju inte som att man har varit helt ärlig. Varför skulle man behöva tips från en sån grupp om man har riktiga skäl till att inte föda vanligt? 
    Jag jobbar själv inom vården och tycker inte det där alls låter bra. Det låter som att man får tips för att lura sig till en stor operation som kostar skattebetalarna en massa pengar och innebär risker för både mamma och barn. 

Jag har inte förstått det så (utan snarare hjälp att få koll på rättigheter osv) men är inte själv med då jag var räddare för snitt än vaginal förlossning. 
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-06-07 13:51:13 följande:
    Jag har inte förstått det så (utan snarare hjälp att få koll på rättigheter osv) men är inte själv med då jag var räddare för snitt än vaginal förlossning. 

Men det finns ingen rättighet att få kejsarsnitt utan medicinska skäl. Man kan bli beviljad det på grund av förlossningsrädsla ja men det är ingen rättighet. 

Det är ändå en stor operation där båda mamma och barn har större risk att dö än vid vanlig förlossning, det är fakta oavsett vad du eller andra här skriver. Vanlig förslossning kanske känns läskigare för vissa men kejsarsnitt ÄR farligare. Och då har jag ändå gjort två snitt och är väldigt tacksam för att det alternativet finns när det behövs.

Men när jag väntade mitt första barn fanns det inte på kartan att välja eller begära eller kräva kejsarsnitt. Och då var jag fortfarande tonåring , tro fan att jag var rädd för att föda..men det var ju något som hör till att få barn, man är gravid sen föder man barnet och förlossningen kommer antagligen vara jättejobbig och göra jätteont.  Tycker det här med kejsarsnitt har gått lite till överdrift. . Hade till och med en kompis (utan barn än) som sa att hon funderar på om hon ska välja kejsarsnitt eller att föda vanligt. Och såna Facebookgrupper som den du tipsar om gör ju inte saker bättre direkt. 

• Anonym (Anna)

Jag skulle råda dig att läsa socialstyrelsens riktlinjer och att skilja på de medicinska och psykosociala skälen. Du kan även kolla upp hur många snitt som utförs i din region i förhållande till andra regioner. 

1. Att det objektivt finns risk för en viss sjukdom om du föder vaginalt, kan vara ett skäl till snitt.

2. Att du TYCKER att det finns en risk trots att det inte objektivt gör det, utgör i sig inte ett skäl.

3. Om du har förlossningsfobi/en stark irrationell rädsla för att föda barn, så kan det utgöra ett skäl. 

Uppfattar läkaren ditt problem som nummer 2 när det i själva verket är nummer 3, så kan det leda till att du felaktigt blir nekad snitt. Upplever läkaren att nr 2 är orsaken till nr 3 så kan du också bli nekad, eftersom det handlar om rädsla baserad på en felaktig uppfattning snarare än irrationell rädsla/fobi. Så fundera igenom om du uppfyller nummer 3.

Nej, man kan inte kräva vård. Det du kan göra för att öka chanserna är att söka dig till en privat klinik i ett annat rum-land, samtidigt som du försöker få ett snitt beviljat här i Sverige. 

• Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-07 14:11:26 följande:

Men det finns ingen rättighet att få kejsarsnitt utan medicinska skäl. Man kan bli beviljad det på grund av förlossningsrädsla ja men det är ingen rättighet. 

Det är ändå en stor operation där båda mamma och barn har större risk att dö än vid vanlig förlossning, det är fakta oavsett vad du eller andra här skriver. Vanlig förslossning kanske känns läskigare för vissa men kejsarsnitt ÄR farligare. Och då har jag ändå gjort två snitt och är väldigt tacksam för att det alternativet finns när det behövs.

Men när jag väntade mitt första barn fanns det inte på kartan att välja eller begära eller kräva kejsarsnitt. Och då var jag fortfarande tonåring , tro fan att jag var rädd för att föda..men det var ju något som hör till att få barn, man är gravid sen föder man barnet och förlossningen kommer antagligen vara jättejobbig och göra jätteont.  Tycker det här med kejsarsnitt har gått lite till överdrift. . Hade till och med en kompis (utan barn än) som sa att hon funderar på om hon ska välja kejsarsnitt eller att föda vanligt. Och såna Facebookgrupper som den du tipsar om gör ju inte saker bättre direkt. 

Du argumenterar för samma saker jag redan skrivit så jag håller med dig i sak. Sen gav jag ts ett tips som hon efterfrågade.

Däremot är det stor skillnad på förlossningsrädsla och ?ja, det är jobbigt? så sista delen av ditt inlägg blir väldigt förringande. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2024-06-07 14:36:17 följande:

rum-land

EU-land!
  • Anonym (C)
    Anonym (Anna) skrev 2024-06-07 14:37:52 följande:
    EU-land!
    Ja, vi glömmer ofta i Sverige att privat vård existerar. Om det nu är 1,5 år innan det blir aktuellt att skaffa ett barn till, spara pengar för att ha möjligheten att föda i ett annat land. Tror att jag har läst om att någon gjorde det i Norge. Sedan kan det ju vara så att en svensk läkare beviljar kejsarsnitt inom ramen för offentlig vård och då har ni ju de sparade pengarna att lägga på annat. Jag själv har gjort många privata behandlingar för att slippa vårdköer och känner att det var helt rätt.

Det beror ju lite på vilken ekonomi man har, men bara att slippa vara helt utelämnad till en läkares beslut och veta att det finns en plan B som inte innebär att man behöver genomgå något man känner att man inte klarar, är ju ganska skönt.

Sedan håller jag med andra kommentatorer att det kan vara värt att läsa på ordentligt om risker och fördelar med både vaginal födsel och kejsarsnitt.
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2024-06-07 14:36:52 följande:
    Du argumenterar för samma saker jag redan skrivit så jag håller med dig i sak. Sen gav jag ts ett tips som hon efterfrågade.

Däremot är det stor skillnad på förlossningsrädsla och ?ja, det är jobbigt? så sista delen av ditt inlägg blir väldigt förringande. 
    Jag kände inte bara att ?ja det blir jobbigt ? så det du skriver är faktiskt förringande. Jag var 18 år gammal och ja jag var väldigt rädd. Har en mamma som har fött flera barn naturligt och det var väl hon som lyckades lugna mig lite. Sen blev det iallafall sugklocka och jag kom in för sent för annat än lustgas så det blev en jobbig upplevelse.. men det viktigaste var ju att barnet mådde bra. Det finns såklart de som är ännu räddare men du har faktiskt ingen aning om hur jag kände.. 
  • Anonym (Övertalad att inte göra det)

Jag var extremt rädd för att föda vaginalt med mitt första barn, jag sade det till min barnmorska flera gånger. Tillslut gick jag med att föda vaginalt. Jag var så rädd att spricka. Så vad var det som hände,jag sprack, det va så illa så jag med sövd så de kunde laga mig. Jag kom på ett återbesök till samma barnmorska och berättade om förlossningen. Jag sade som det var, och hon sade -oj (och kollade i journalen) 

• Anonym
    Anonym (Övertalad att inte göra det) skrev 2024-06-07 15:49:25 följande:

Jag var extremt rädd för att föda vaginalt med mitt första barn, jag sade det till min barnmorska flera gånger. Tillslut gick jag med att föda vaginalt. Jag var så rädd att spricka. Så vad var det som hände,jag sprack, det va så illa så jag med sövd så de kunde laga mig. Jag kom på ett återbesök till samma barnmorska och berättade om förlossningen. Jag sade som det var, och hon sade -oj (och kollade i journalen) 

Undrar om det inte vore bättre att göra som det gjordes förr... med mitt första barn (tidigt 80-tal) klippte dem mig så det skulle bli lättare att sy ihop efteråt.
    Det gjordes med lokalbedövning, ingen som helst fara i sammanhanget.
Svar på tråden Kan man begära kejsarsnitt?