• Anonym (Arg)

Bestrida bevittnad underskrift

Så tydligen ska jag ha skrivit på ett papper och dessutom haft två vittnen till detta, något som inte alls stämmer. Det är anmält, men de hävdar att jag visst skrev under, men bara vill förstöra genom att påstå att de förfalskat min signatur.

Ord står mot ord och jag upplever att inget händer. Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Bestrida bevittnad underskrift
  • Anonym (Li)
    Anonym (Arg) skrev 2024-06-02 11:34:46 följande:
    Oberoende hur? Står inget om att de måste vara oberoende, däremot ska de ange adress etc.

Tex om vittnena är familj eller släkt till den andra personen. 

Det är inte ok om pappret enbart är till den andres fördel.

Tex om de kommer med ett papper där du påstås ge bort något eller sälja något väldigt billigt och vittnena enbart är den andre personens familj så kommer bevittningen inte gälla eftersom vittnena inte är oberoende.

• Anonym (Asdf)
    Anonym (Arg) skrev 2024-06-02 11:41:15 följande:

Om domstolen skulle döma till deras fördel, vad skulle kunna hända mig då?

Då gäller pappret. Ta reda på vilka som är vittnen. Är det typ make/maka/svåger till din motpart så är det inte ok.
  • Anonym (M)

Kan också flika in det här med "oberoende vittnen", det gäller bara om personerna får egen vinning av avtalet eller inte. Det spelar ingen roll på så sätt om det är någons brorsa, bästis eller liknande, om de inte personligen tjänar på avtalet på ett direkt sätt så gäller deras underskrift som bevittning.

• Anonym (Arg)
    Anonym (Asdf) skrev 2024-06-02 17:18:58 följande:
    Då gäller pappret. Ta reda på vilka som är vittnen. Är det typ make/maka/svåger till din motpart så är det inte ok.
    Det är vänner till flickvännen, så ingen direkt koppling till honom antar jag...
  • Anonym (Arg)

Så sjukt att det ska kunna gå till såhär... att han ska kunna komma undan med att förfalska, fast jag gång på gång sagt att jag inte kommer gå med på det. Vore det inte rimligare att säga att kontraktet inte är giltigt då, än att riskera sånt här?

• Anonym (X)

Vilka är de som bevittnat? Vad har de för relation till er? Skulle de ljuga för någon av er?

Blir utfallet till enbart den enas fördel?

• Anonym (M)
    Anonym (Arg) skrev 2024-06-02 17:44:32 följande:

Så sjukt att det ska kunna gå till såhär... att han ska kunna komma undan med att förfalska, fast jag gång på gång sagt att jag inte kommer gå med på det. Vore det inte rimligare att säga att kontraktet inte är giltigt då, än att riskera sånt här?

Fast man ska ju kunna bevisa också att det inte är din underskrift. Konfrontera personen öga mot öga (ditt ex?) och spela in samtalet. Säg att han (?) mycket väl vet att det där inte är din underskrift osv. Får du personen att erkänna så har du en stark fördel!

Vad handlar kontraktet om?
  • Anonym (J)
    Anonym (Arg) skrev 2024-06-02 17:44:32 följande:

Han behöver inte komma undan. Bestrid avtalet. Blir det domstol hävda förfalskning. Kalla de som bevittnat
  • Anonym (Arg)
    Anonym (X) skrev 2024-06-02 17:46:12 följande:

Vilka är de som bevittnat? Vad har de för relation till er? Skulle de ljuga för någon av er?

Blir utfallet till enbart den enas fördel?

Jag känner dem inte och ja det blir bara till hans fördel.
Svar på tråden Bestrida bevittnad underskrift