Är vi barn hemska?
Hej
Ny här och undrar om jag kan ställa lite frågor.
Min pappa gick bort i februari och har lite frågor om huset han bodde i.
Han var omgift med en kvinna och de hade inga gemensamma barn. Vi är tre systrar.
Denna kvinna har alltid avskytt oss barn men trots det har vi försökt att ha ett bra förhållande till vår pappa. Vi barn höll kontakt. Vår pappa tyckte att det var upp till oss barn att hålla kontakten medan han själv ringde högst en gång om året när vi fyllde år.
Men det är en annan hoistoria så åter till problemet :
Min pappa köpte huset för 33 år sedan flr ca 300.000 kr och betalade av lånet, han betalade även alla driftkostnader och fsk. Kvinnan betalade enbart mat för två personer. De hade alltså ingen gemensam ekonomi.
När han gick bort så vägrade kvinnan delge iss deras testamente förrän vi träffade jurist för bouppteckning.
I testamentet så önskar de att vi särkullsbarn ska vänta med arvslotten tills kvinnan gått bort men om vi tog vår laglott så var vi inte berättigad till någotmer arv vare sig pengar eller saker.
Vi barn förstår ju att han ville att kvinnan skulle bo kvar och vi försöker följa hans önskan.
Så vi gav henne ett förslag att skriva kontrakt med oss barn att om hon säljer huset så får vi vår arvslott. Huset är värderat till 2,5 miljoner idag.
Men hon hon vägrar skriva på något så vi barn kommer troligen kräva ut våra laglotter vilket gör att hon kommer tvingas att sälja huset flr att kunna betala oss. Är vi hemska som försöker säkra vårt arv och låta henne bo kvar, hon kan inte bo billigare än vad hon gör. Men säljer hon huset så kan hon spendera hela vårt arv och när hon går bort så kanske inte det finns en krona kvar ? Är vi henska som vill skriva ett kontrakt med henne ? Är vi hemska som tar ut laglotterna om hon inte skriver på ?