Inlägg från: Mamma980915 |Visa alla inlägg
  • Mamma980915

Är vi barn hemska?

Hej

Ny här och undrar om jag kan ställa lite frågor.
    Min pappa gick bort i februari och har lite frågor om huset han bodde i.
    Han var omgift med en kvinna och de hade inga gemensamma barn. Vi är tre systrar. 
    Denna kvinna har alltid avskytt oss barn men trots det har vi försökt att ha ett bra förhållande till vår pappa. Vi barn höll kontakt. Vår pappa tyckte att det var upp till oss barn att hålla kontakten medan han själv ringde högst en gång om året när vi fyllde år.
    Men det är en annan hoistoria så åter till problemet :
    Min pappa köpte huset för 33 år sedan flr ca 300.000 kr och betalade av lånet, han betalade även alla driftkostnader och fsk. Kvinnan betalade enbart mat för två personer. De hade alltså ingen gemensam ekonomi.
    När han gick bort så vägrade kvinnan delge iss deras testamente förrän vi träffade jurist för bouppteckning. 
    I testamentet så önskar de att vi särkullsbarn ska vänta med arvslotten tills kvinnan gått bort men om vi tog vår laglott så var vi inte berättigad till någotmer arv vare sig pengar eller saker.
    Vi barn förstår ju att han ville att kvinnan skulle bo kvar och vi försöker följa hans önskan. 
    Så vi gav henne ett förslag att skriva kontrakt med oss barn att om hon säljer huset så får vi vår arvslott. Huset är värderat till 2,5 miljoner idag.
    Men hon hon vägrar skriva på något så vi barn kommer troligen kräva ut våra laglotter vilket gör att hon kommer tvingas att sälja huset flr att kunna betala oss. Är vi hemska som försöker säkra vårt arv och låta henne bo kvar, hon kan inte bo billigare än vad hon gör. Men säljer hon huset så kan hon spendera hela vårt arv och när hon går bort så kanske inte det finns en krona kvar ? Är vi henska som vill skriva ett kontrakt med henne ? Är vi hemska som tar ut laglotterna om hon inte skriver på ? 

• Svar på tråden Är vi barn hemska?
  • Mamma980915
    Anonym (Berget) skrev 2024-05-31 18:43:20 följande:

Hänger inte riktigt med MEN tycker ni kan vänta lite att trycka på henne. Februari var ju inte jättelängesen.

Vi har 6 månader på oss efter vi tagit del av testamentet sedan är det försent att ta laglotterna. Handlar inte om att trycka på, vi vill säkra våra arvslotter så det inte försvinner.
    Kvinnan är inte guds bästa barn, innan pappa dog så satt hon och berättade, inför oss barn medan vi vakade, att HON skulle få allting, allting skulle skrivas över på henne och vilka hon hade tänkt att ge pappas saker till. Vi barn skulle inte få något enligt henne. Pappa låg och hörde allt detta utan att kunna kommunicera. 
    Hon har gjort mycket skit efter pappas bortgång och ändå försöker vi följa pappas önskan men vi vill ha en försäkran att om huset säljs så måste hon ge oss våra arvslotter.  
  • Mamma980915
    Jemp skrev 2024-05-31 18:56:47 följande:

Det är väl ganska rimligt att hon inte vill skriva på?
    Varför skulle hon inte kunna köpa ut er med laglotten? 

Hur är det rimligt ? Hon kan bo där tills hon dör men säljer hon huset så kan hon spendera hela vårt arv och vi kan inte göra ett skit åt det. Därav vill vi skriva kontrakt. 
  • Mamma980915

Hur är det rimligt ? Hon kan bo där tills hon dör men säljer hon huset så kan hon spendera hela vårt arv och vi kan inte göra ett skit åt det. Därav vill vi skriva kontrakt. 

Hon har inte råd att betala alla tre laglotterna. Visst kan hon ta lån på huset men då kommer kostnaderna öka mycket för henne och hon har inte jobbat på många år så hennes pension är ganska liten. 
  • Mamma980915
    fornminne skrev 2024-05-31 18:56:56 följande:

I det här fallet gör ni inte fel. Låter ju snarare som hon försöker sno åt sig ert arv?

Varför vill hon inte skriva på? Ni har rätt att ärva er pappa. Hon får välja. Antingen bo kvar och garantera er laglotten, eller ge er laglotten nu och sälja.

Precis så vi barn känner det, hon vill ha allting. Vi barn ska inte få något. 
    Vi vet att hon inte tycker om oss barn alls och har aldrig gjort. 
    Vi fårstår inte heller varför hon inte vill skriva på, det säkrar våra arvslotter och hon kan bo kvar i huset med enbart driftkostnader att betala.
    Vi kan ju inte "lura" henne på mer pengar heller än vad vi är berättigad till så ingen av oss förstår henne. 
  • Mamma980915
    fornminne skrev 2024-05-31 19:07:47 följande:
    Med tanke på vad du skriver här, borde ni inte ens tveka. Kräv ut era laglotter nu. Då får ni det ni har rätt till och slipper ha med den giriga häxan att göra sen.
    Kommer troligen att bli så. Vi kommer ge henne 3 månader till att ändra sig sedan kräver vi ut laglotterna. Då har det gått 5 månader sedan vi fick ta del av testamentet.
    Vi väntar enbart för att vi försöker respektera pappas önskan. Men hade han vetat hon hade betett sig och helst efter hans bortgång hade han vänt sig i graven. 
  • Mamma980915
    Anonym (huldra) skrev 2024-05-31 18:09:03 följande:

Nej, jag tycker att ni gör helt rätt. Jag och mina syskon är i samma situation fast det gäller vår mamma och hennes man. Vi tänker göra precis som ni.

Skönt att man inte är ensam. Beklagar din mammas bortgång. 
  • Mamma980915
    Jemp skrev 2024-05-31 19:17:41 följande:

För att hon enligt testamentet har rätt att sälja huset och behålla/använda pengarna. Jag förstår att det inte är vad du vill höra, men ni vill ju att hon ger er pengar hon enligt testamentet har rätt till. 

Ja det var just lån jag syftade på, men hennes ekonomi har jag ju inte insyn i. 

Hon kan aldrig ta bort rätten till våra laglotter men hon har själv sagt att om vi kräver dom så tvingas hon sälja huset då hon inte kommer att ha råd att betala driftkostnader, fsk och lån. 

Enligt testamente så så är det önskan att vi avvaktar våra arv tills hon går bort så hon kan bo kvar i huset.
    Självklart vill vi låta henne bo kvar men varför ska vi barn inte kunna säkerhetsställa att hon inte  slösa bort de miljoner hon får om hon säljer huset ? Varför ska vi riskera 1,3 miljoner från vårt arv ? Hon har inte lagt en krona på huset alls, det är enbart vår pappa som gjort det. 
    Ja de var gifta och hon har rättigheter men det har vi barn också oavsett vad testamente säger. 
  • Mamma980915
    Anonym (H) skrev 2024-05-31 19:18:29 följande:

Men har hon ej rätt att vänta med att ge er något efter hon dött?

min mamma och hennes man (ej vår pappa) ägde ett hus. Efter hon dog så sålde han huset. Vi hade rätt till hälften av husets värde. men han ville inte ge oss något. Vi kontaktade advokat som sa att vi inte kan göra något åt detta, vi får pengarna när han dött om det finns kvar.

Kan lägga till denne mannen är väldigt rik och har extremt hög pension. Vilket gör att han inte behöver pengarna. Men han ger det ej för han är snål. Trots att vi barn båda är sjukskrivna och hade kunnat få ett mycket bättre liv med dessa pengar. Hemskt är det.

Du sitter tydligen i den sitsen som vi är på väg till. 
    Men laglotten har ni väl fått ? För den kan de aldrig ta bort men man har tyvärr bara 6 månader på sig att begära ut den, efter 6 månader så är man illa tvungen att vänta tills make/makan dör. 
    Har ni inte begärt laglotten så kan den mannen slösa bort alla pengar innan han dör och ni får inte så mycket eller inget alls. Det enda han inte kan göra är att testamentera bort ert arv men allting annat jan han göra med det. 
    Tråkigt att ni sitter i den sitsen :( 
  • Mamma980915
    Anonym (Berget) skrev 2024-05-31 19:19:18 följande:
    Om hon har bettet sig så skulle jag inte reflektera över om jag var hemsk eller inte. Hon gick över gränsen, blir äcklad ärligt talat. Gör vad ni måste göra för att få något arv. 
    Ja vi kommer nog att ta våra laglotter, bättre att få hälften av arvslotten nu än inget av arvslotten senare. 
  • Mamma980915
    Jemp skrev 2024-05-31 19:55:38 följande:
    Men är det laglotten ni vill ha om/när hon säljer huset, eller mer? 
    1,3 handlar väl inte laglotterna om för övrigt, även om det är en parantes? 
    Det är arvslotterna vi vill ha OM hon säljer huset. Det är det kontraktet handlar om.
    Skriver hon på det och inte säljer huset så ärver vi vår pappas halva när hon går bort. Arvlotterna är ca 1,3 miljoner just nu sammanlagt, det kan ändras till mindre eller mer när hon gått bort. Man vet ju aldrig om huset sjunkit i värde eller ökat när hon går bort.
    Laglotterna är hälften av arvslotterna och vi har rätt att kräva ut de inom 6 månader efter vi delgivits testamente. Men då får vi inget när hon går bort, då ärver hennes dotter hälften av vårt arv. 
    Känns inte sådär roligt att ge bort halva sitt arv till någon som avskyr oss vilken hon och hennes dotter gör trots att vi systrar har hjälpt dom så mycket med huset, läkarbesök, handling mm.
    Vi har verkligen ställt upp för både pappa och hans fru i många år.

Hon ansåg att allt skulle skrivas över på henne direkt efter pappa gick bort och att om hon nu skulle sälja huset så hade hon tänkt ge oss barn vars 100.000.....(sagt av henne med elak underton)
    Resten skulle vara hennes ansåg hon.
    Egentligen skiter jag i pengarna, hade hon behandlat oss barn bra under deras äktenskap och efter pappas bortgång hade vi aldrig bett om ett kontrakt. Då hade vi inte sagt ett ljud och låtit henbe bo kvar i orubbat bo.
    Men vi litar helt enkelt inte på henne eller hennes dotter.
  • Mamma980915
    Anonym (Malin) skrev 2024-05-31 20:03:17 följande:

Jag och mina syskon var i exakt samma situation i våras. I testamentet var det bägges önskan att den överlevande maken/makan skulle få sitta i orubbat bo tills denne också avled. Vi hade samma val som du, laglott direkt, kontrakt om arv efter husförsäljning eller agera enligt testamentets vilja.

Men där slutar likheten. Hon har alltid varit vänlig mot oss och hon har tagit hand om pappa som haft dålig hälsa i många år. Deras ekonomi var dålig så huset är enda värdet. Så för oss var valet givet, agera enligt testamentet. Men vi räknar kallt med att inte få ut någon nämvärd summa efter hennes död. Hon har också ett särkullsbarn.

Så med tanke på det du skriver om hennes agerande innan och efter hans död gör ni helt rätt som säkrar upp er laglott!

Precis, hade hon varit vänlig under dessa år hade vi aldrig bett om ett kontrakt. 
  • Mamma980915
    Anonym (L) skrev 2024-05-31 20:07:26 följande:

Finns inget som hindrar henne att sätta sprätt på allt och dessutom göra sig av med huset innan hon dör så ni inte får något alls i slutändan. Dessutom kanske hon blir 105 år och överlever er. Självklart ska ni ha er laglott nu!

Det är så vi tänker också. 
    Hade hon bara behandlat oss barn bra från början hade vi aldrig bett om kontraktet men vi litar inte på henne alls, inte heller hennes dotter som är ännu girigare. 
  • Mamma980915
    Anonym (N) skrev 2024-05-31 20:44:52 följande:

Borde ni inte påbörja den processen redan nu om han dog i feb och ni bara har sex månader på er? Tänk om allt drar ut på tiden och så förlorar ni ert arv. 

Räcker att vi har bevis på att vi sagt till henne att vi vill ha våra laglotter. Tex skrifligt rekommenderat brev eller sms. Gör vi det inom de 6 månaderna och hon låtsas om ingenting så kan vi lämna jämkningansökan till tingsrätten med bevisen att vi har begärt våra laglotter från henne. 
    Så hon kommer inte undan med att låtsas att vi inte sagt något till henne den dagen vi gör det. 
  • Mamma980915
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-05-31 20:44:57 följande:
    Din pappa ville att hon skulle få bo kvar i huset. 
    Alternativ 1 - ni tar ut era laglotter nu, hon kan inte bo kvar, ni förlorar pengar
    Alternativ 2 - ni tar ut era arvslotter när hon dör, hon kan bo kvar, eventuellt förlorar ni massor av pengar
    Alternativ 3 - ni tar ut era arvslotter när hon säljer huset, eller när hon dör, hon kan bo kvar, ni förlorar inga pengar. 

Naturligtvis är Alternativ 3 bäst för er, såvida ni inte är i stort behov av pengar nu, vilket skulle innebära att Alternativ 1 är bäst eftersom Alt 2 är osäkert och kanske ligger långt i framtiden. För henne är Alternativ 2 bäst, näst bäst är Alternativ 3 och värst är Alternativ 1. Eftersom ni inte går med på Alt 2, borde hon ju gå med på Alt 3. 

Kör på! 
    Du tänker exakt som vi gör :) 
  • Mamma980915
    Anonym (N) skrev 2024-05-31 21:00:01 följande:
    Okej det var skönt att höra! Du verkar ha koll på läget :) 
    Min syster lärde sig mycket när hennes sons pappa omkom i en olycka. 
    Så jag har fått lära mig mycket av henne hur det går till med allt 
  • Mamma980915
    Anonym (Kl) skrev 2024-06-01 14:27:10 följande:

Hur länge levde de ihop? Om de levde ihop i 33 år så har hon kanske lagt runt miljonen på mat till dem, just saying...

Jag tycker ni ska respektera pappas sista vilja. Det var hans egendom och hans beslut. 

Har ingen betydelse hur länge de levde ihop. Hade hon behandlat oss bra så hade vi litat på henne men nu gör vi inte det.
    Vi barn är bröstarvingar och har rätten att ta ut våra laglotter oavsett vad testamente säger. 
    Vi försöker följa min pappas vilja men svårt att göra det när hon beter sig som en girig häxa och vill att vi barn inte ska ärva något alls. 
    Vet med säkerhet att min far hade blivit skogstokig på henne om han var i livet. Han hade aldrig tolererat hennes beteende. 
    Mat kostar absolut inte lika mkt till 2 äldre så som el, vatten, sopor, försäkringar, bensin, wifi, tvpaket och bolån gör på en månad
Svar på tråden Är vi barn hemska?