• Jemp

Är vi barn hemska?

Det är väl ganska rimligt att hon inte vill skriva på?
    Varför skulle hon inte kunna köpa ut er med laglotten? 

• Jemp
    Mamma980915 skrev 2024-05-31 19:03:15 följande:
    Hur är det rimligt ? Hon kan bo där tills hon dör men säljer hon huset så kan hon spendera hela vårt arv och vi kan inte göra ett skit åt det. Därav vill vi skriva kontrakt. 

För att hon enligt testamentet har rätt att sälja huset och behålla/använda pengarna. Jag förstår att det inte är vad du vill höra, men ni vill ju att hon ger er pengar hon enligt testamentet har rätt till. 

Ja det var just lån jag syftade på, men hennes ekonomi har jag ju inte insyn i. 

• Jemp
    Mamma980915 skrev 2024-05-31 19:40:09 följande:
    Hon kan aldrig ta bort rätten till våra laglotter men hon har själv sagt att om vi kräver dom så tvingas hon sälja huset då hon inte kommer att ha råd att betala driftkostnader, fsk och lån. 

Enligt testamente så så är det önskan att vi avvaktar våra arv tills hon går bort så hon kan bo kvar i huset.
    Självklart vill vi låta henne bo kvar men varför ska vi barn inte kunna säkerhetsställa att hon inte  slösa bort de miljoner hon får om hon säljer huset ? Varför ska vi riskera 1,3 miljoner från vårt arv ? Hon har inte lagt en krona på huset alls, det är enbart vår pappa som gjort det. 
    Ja de var gifta och hon har rättigheter men det har vi barn också oavsett vad testamente säger. 
    Men är det laglotten ni vill ha om/när hon säljer huset, eller mer? 
    1,3 handlar väl inte laglotterna om för övrigt, även om det är en parantes? 
  • Jemp
    Mamma980915 skrev 2024-05-31 20:22:53 följande:
    Det är arvslotterna vi vill ha OM hon säljer huset. Det är det kontraktet handlar om.
    Skriver hon på det och inte säljer huset så ärver vi vår pappas halva när hon går bort. Arvlotterna är ca 1,3 miljoner just nu sammanlagt, det kan ändras till mindre eller mer när hon gått bort. Man vet ju aldrig om huset sjunkit i värde eller ökat när hon går bort.
    Laglotterna är hälften av arvslotterna och vi har rätt att kräva ut de inom 6 månader efter vi delgivits testamente. Men då får vi inget när hon går bort, då ärver hennes dotter hälften av vårt arv. 
    Känns inte sådär roligt att ge bort halva sitt arv till någon som avskyr oss vilken hon och hennes dotter gör trots att vi systrar har hjälpt dom så mycket med huset, läkarbesök, handling mm.
    Vi har verkligen ställt upp för både pappa och hans fru i många år.

Hon ansåg att allt skulle skrivas över på henne direkt efter pappa gick bort och att om hon nu skulle sälja huset så hade hon tänkt ge oss barn vars 100.000.....(sagt av henne med elak underton)
    Resten skulle vara hennes ansåg hon.
    Egentligen skiter jag i pengarna, hade hon behandlat oss barn bra under deras äktenskap och efter pappas bortgång hade vi aldrig bett om ett kontrakt. Då hade vi inte sagt ett ljud och låtit henbe bo kvar i orubbat bo.
    Men vi litar helt enkelt inte på henne eller hennes dotter.
    Ja alltså, jag förstår er. Men jag förstår också att hon inte väljer att skriva på ett kontrakt om att ge er dubbelt så mycket pengar än hon behöver göra. 
Svar på tråden Är vi barn hemska?