Mamma980915 skrev 2024-05-31 20:22:53 följande:
Det är arvslotterna vi vill ha OM hon säljer huset. Det är det kontraktet handlar om.
Skriver hon på det och inte säljer huset så ärver vi vår pappas halva när hon går bort. Arvlotterna är ca 1,3 miljoner just nu sammanlagt, det kan ändras till mindre eller mer när hon gått bort. Man vet ju aldrig om huset sjunkit i värde eller ökat när hon går bort.
Laglotterna är hälften av arvslotterna och vi har rätt att kräva ut de inom 6 månader efter vi delgivits testamente. Men då får vi inget när hon går bort, då ärver hennes dotter hälften av vårt arv.
Känns inte sådär roligt att ge bort halva sitt arv till någon som avskyr oss vilken hon och hennes dotter gör trots att vi systrar har hjälpt dom så mycket med huset, läkarbesök, handling mm.
Vi har verkligen ställt upp för både pappa och hans fru i många år.
Hon ansåg att allt skulle skrivas över på henne direkt efter pappa gick bort och att om hon nu skulle sälja huset så hade hon tänkt ge oss barn vars 100.000.....(sagt av henne med elak underton)
Resten skulle vara hennes ansåg hon.
Egentligen skiter jag i pengarna, hade hon behandlat oss barn bra under deras äktenskap och efter pappas bortgång hade vi aldrig bett om ett kontrakt. Då hade vi inte sagt ett ljud och låtit henbe bo kvar i orubbat bo.
Men vi litar helt enkelt inte på henne eller hennes dotter.
Ja alltså, jag förstår er. Men jag förstår också att hon inte väljer att skriva på ett kontrakt om att ge er dubbelt så mycket pengar än hon behöver göra.