• Innocent

Drömmannen med mardrömskroppen

Jag har ett jättestort dilemma som jag skäms otroligt mycket för. För ca 8 månader sedan träffade jag en man på en dejtingsida efter att ha varit singel i flera år och med ett par kassa förhållanden innan dess. Vi klickade direkt när vi skrev till varandra. Vi skrev länge och väl och jag kände att den här mannen är ju precis en sån man jag har drömt om. Efter några veckor hördes vi på telefon och det sa klick. Vi kunde knappt sluta prata med varandra och jag kände hur mina känslor blev väldigt starka för honom. Jag längtade efter att få träffa honom och tillslut kunde vi styra upp en dejt. 

Dock när vi äntligen sågs så var besvikelsen total. Han hade bara haft ansiktsbilder på dejtingsidan och det slog mig aldrig att fråga om en helkroppsbild. När jag öppnade dörren då han plingade på i mitt hem så såg jag att han var stor, alltså väldigt kraftig och kutryggad. Jag har ingenting emot kraftiga människor men jag tänder inte på den kroppstypen. Jag blev chockad och viste inte hur jag skulle reagera (vi pratar inte om några kilos övervikt utan en rejäl sådan). 

Då han åkt ganska många mil för att träffa mig så hade jag inte mage att skicka hem honom direkt. Jag genomförde dejten och slogs av att han är en väldigt fin person. Han har alla kvaliteter som jag önskar hos en man (förutom kroppen då) och vi har kul ihop. Tveksamt har jag gått med på att fortsätta träffa honom och vi hamnade även i säng väldigt tidigt (jag hade då inte haft sex på länge och var utsvulten efter närhet). Han var/är väldigt bra på att tillfredsställa mig men även där finns ett dilemma. Han har en väldigt liten penis. Så pass liten så den knappt syns eller känns. Jag känner mig så hemsk och ytlig som inte kan se förbi hans övervikt, håriga kutrygg och obefintliga penis. För mig är sex och passion väldigt viktigt och pga hans vikt kan vi inte göra vissa ställningar som jag tidigare har tyckt mycket om tillsammans med andra män. Hans bilringar och valkar är i vägen och penisen når liksom inte in i mig som jag önskar vilket resulterar i frustration. Men han är en sån fin person och han får mig att känna mig älskad och jag saknar honom när jag inte är med honom.

Nu har vi som sagt dejtat i 8 månader och han vill att vi ska bli ett par. Men jag kan inte säga ja till det. Jag vill så gärna för han är verkligen min drömman på många sätt och vis. Jag har försökt att lite försiktigt ta upp problematiken med honom men han blir lätt sårad och jag märker att han tycker att det är jobbigt att prata om. Till saken hör också att han redan har förlorat ganska mycket i vikt vilket resulterat i att han nu har mycket hängade och lös hud. Förlorar han ännu mer i vikt kommer huden att hänga ännu mer. Jag tycker inte det är sexigt.

Vad ska jag göra? Jag börjar bli till åren och vill gärna ha barn vilket han också vill ha. Vi klickar som sagt väldigt bra och kompletterar varandra. Han förstår mig och jag honom. Vi tycker verkligen om varandra. Hans har ett fint ansikte men attraktionen, för min del, finns inte pga hans kropp. Jag har försökt att tänka vad det är jag egentligen känner för honom - om det är äkta känslor eller om jag bara är rädd för att bli ensam. Det enda jag kan komma fram till är att om han bara hade haft en ?normal? kropp så hade han varit ALLT jag önskat och drömt om. 

Jag vet att jag är ytlig men vad ska jag göra? Ska jag acceptera att jag inte tänder på hans kropp (och skäms lite för den då vi är ute bland folk) men allt annat är bra eller ska jag sluta träffa honom och då gå miste av alla de fina egenskaper han besitter? Återigen, jag tycker ju om honom? Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Drömmannen med mardrömskroppen
  • Anonym (M)

Vore väl smart om du hädanefter lade till redan i din dejtingpresentation att det är en normalviktig man du söker?

Det är inte ytligt att föredra en partner som man har en framtid med heller vilket du inte lär få med en slashas som struntar i sin hälsa och sitt utseende. 

Hade dumpat direkt om det dök upp en överviktig man vid min dörr. Fast då är jag också klar och tydlig från start med vad jag kräver i en relation. 

• Anonym (Lisa)

Ja alltså man kan ju inte tvinga sig själv att tända på nån..  Jag minns att mitt äldsta barns pappa gick upp väldigt mycket när jag var gravid , hade lite svårt att tända på honom då.. fast det berodde absolut på annat också, det var dåligt mellan oss och vi bråkade mycket. Sen när vi gjorde slut gick han ner i vikt igen haha .. 

Hur gammal är du? Har sett en del här som har skrivit att det är superstress att skaffa barn även i ett dåligt förhållande och så är de bara strax över 30,, sån stress är det faktiskt verkligen inte oavsett vad vissa här säger. Är du däremot 40 förstår jag.. 

Vet inte vad jag ska ge för råd men det är ju bra att han har börjat gå ner i vikt.. tror du han skulle kunna göra något åt att huden hänger ? Det går ju att operera. OM du väljer att fortsätta med honom kan du kanske försöka få med honom på typ träning och promenader och sånt. 
    Men det är nog bara du som kan avgöra .. 

• Anonym (Stackare)

Så ledsamt och läsa hur du ser på hans kropp. 

Du kände ju direkt när ni sågs att du inte var attraherad av honom pga detta, då borde du avstått från att hoppa i säng med honom. 

• Anonym (.)

Du har inte bara problem med hans problem dvs hans kraftiga övervikt (som HAN måste ta tag i. Också operation efter viktminskning för det som hänger löst finns), du har också problem med en för liten penis. Penisen vet jag inte precis om det går att göra något åt. 

Han har något allvarlig problematik som han duckar för, inte tror sig kunna lösa. Han måste komma till punkten där han faktiskt tar till sig allvaret främst för sin egen hälsas skull, men också om ni överhuvudtaget ska fortsätta.

Nu vet du inte om du ska fortsätta, så det här blir ju svårt för mig att då säga åt dig vad du ska göra. Men jag tycker så här: DU måste fatta ett beslut först. Om han säger JA till att gå ner i vikt, och gör det, han kommer behöva professionell hjälp med detta skulle jag tro annars hade han klarat det på egen hand innan och sedan gör operation för det som hänger, och du klarar dig fint ändå med den penis han har, då har ni en framtid, då kan ni fortsätta. DU måste alltså först fatta ditt beslut innan du kan presentera det för honom. 

Vad jag märker i din text är att du vill ju inte bli ihop med honom för att han har den kropp han har men du vågar dig inte närma det fullt ut då han blir sårad. Om du bestämmer dig till 100% att du vill inte då får du avsluta relationen. 

Jag hade också försökt lukta mig till om där finns någon beroendeproblematik i hans familj, familjs historik. Med mitt ex som utvecklade ett beroende som han inte ville ha hjälp med (förnekelse, inget stöd fick jag från hans familj, till slut hände något och jag var tvungen att avsluta) fanns där andra beroenden hos hans föräldrar, dock två olika, men ändå. Vikten normaliserades då föräldern ifråga aldrig lyckades ta tag i det här. Man fick inte säga något för då kunde föräldern bli sårad.

Jag tror tyvärr det ofta kan bli så: Att två vuxna personer med någon slags problematik, beroende (tröstätning etc) hittar varandra och då kan de fortsätta med det som de gör fel mot sig själva, och fel mot andra. Vi som inte har någon sådan problematik har valet att antingen stanna och ta det här, inte säkert det löses, eller gå.

Hans livsstil fungerade bra för mig från början då jag var ung, van vid fester, van vid att alla drack, men jag själv var inte någon som drack värst mycket, och med tiden förvärrades han, när alla andra lugnat ner sig eller var på väg att lugna ner sig, då var han redan fast.

Den han var då i slutet av vår relation hade jag inte valt att ingå i en relation med, jag trodde jag gick in i en relation med en man som inte var alkoholist. Och till hans försvar det var han inte då men på god väg att bli. Och han blev det.

Du har här gått in i en relation med en man där du synligt kan se hans problematik fullt ut.

Jag hade alltså om jag tagit beslutet att stanna om han fixar till sig sagt det till honom att det är det enda alternativet vi har.

Jag hade lagt fram det att jag är orolig för din hälsa, för det du ser på ytan, huden, det är ingenting mot hur det ser ut där inne, i "maskineriet", kroppen är en tickande bomb, det här är misshandel, självdestruktivt, mot hans egen kropp. Han har någon slags problematik, annars blir det inte så här.

Du har bara känt honom i 8 månader, det är ingenting egentligen. Du har bara fått se det fina än så länge. Där är något under ytan, jag skulle tro att han självmedicinerar med sitt missbruk av maten, något han mår mycket dåligt över, som han egentligen behöver hjälp att ta tag i med en psykolog, terapeut, kurator.

Han måste alltså angripa både det emotionella och det fysiska för att det ska bli något resultat, och också för att han inte ska återgå till gamla mönster. Det är han som måste ta tag i det innan det är för sent, för hans skull. Och för er om du då vill fortsätta med honom. 

Jag har förlåtit mitt knasiga ex för att det blev så här då jag vet i hans fall var den smärtan kom ifrån och den hade ingenting med oss att göra utan i hans förflutna, men det förstörde hans nutid och det förstörde hans framtid, tills det ögonblicket han tog makten över det, tog tag i det, genomgick behandling, då stod han på klippans brant, kan jag säga, vet inte hur många röda stoppljus han passerat innan dess (jag, vi var ett av dem), att jag lämnade honom fick inte honom att vakna, utan då istället använde han sig av att han blivit övergiven som en ursäkt varför nu andra började upptäcka att han drack mer, han använde mig alltså som ett kort för det här vilket jag ogillar för det var inte mitt fel, och det var precis p.g.a det som jag lämnade, men ofta blir det väl så, att den som lämnar, överger, blir boven i dramat, ingen som frågar varför eller tycker man har skäl nog till det.

Där är också något manipulativt hos den som är beroende, vill bara varna dig för det, tycka-synd-om, andras-fel, osv, och den kan ju också lura sin omgivning med det här, jag vet han lurade sin, men han lurade inte mig. Så se upp! Vill jag väl också tillägga här. 

• Anonym (.)

Hade jag varit dig hade jag också föreslagit om han tittat på möjligheten för en gastric by pass. 

Man kan få beviljat, att operationen betalas av offentliga medel, det är något ni kan kolla upp? Detta då det känns som att han har kämpat väldigt länge med sin kraftiga övervikt, fetma, utan att komma i mål. 

Det är inte bara den fysiska operationen som ska till utan jag hade tryckt på att han behöver gå i någon behandling (psykiatri, kurator, vem det nu än må vara, en läkare kan dirigera honom rätt) så att han inte sedan förstör operationen genom att gå upp i vikt. Vet de som har lyckats trotsa en gastric by pass genom att sedan återvända till övervikt, de har inte tagit sig an det psykiska problemet bakom varför de sedan äter upp sig igen. 

Jag ångrar inte att jag hoppade av min relation med mitt ex då han inte var tillräckligt motiverad, och skulle inte bli det förrän han som sagt stod vid klippans kant, vid det laget hade jag levt ett stabilt och lyckligt liv, år som han bara förlorat för sin egen del i sitt liv. Han måste alltså själv nå till den insikten, göra det valet. Du kan bara säga ditt. En väg dit är heller aldrig så lätt. Jag vet att mitt ex hade flera återfall, han gjorde något försök när vi var ihop att sluta helt, sedan börja igen, begränsa det, sedan kunde han inte hålla begränsningen.... lång resa, som sagt. Jag tror det är en livslång kamp för de som lider av ett missbruk, och din nästan-pojkvän har ett sådant i botten. 

Vet de par där båda har fetma där de kan börja tjafsa om vem som har mest av det, som om det vore problemet. Man verkar inte gå djupare än så VARFÖR man äter för mycket ,utan man skrapar bara lite på ytan så är det bra med det, men där är ju en motor bakom hela skiten som fortsätter om man inte går till botten med det och stannar den. 

• Anonym (Linda)

Det största problemet jag ser här är att du inte vågar stå upp för dig själv och vad du vill ha i ett förhållande och inte heller tycks klara av att varken vara ärlig eller ställa krav. Är inte direkt någon bra utgångsläge för en lycklig relation eller hur?

Skulle du bli gravid oplanerat med denna man skulle ni få en komplicerad relation eftersom det verkar som att då är ert sexliv över. Vill du leva så här? 

Man kan tycka väldigt bra om en människa och till och med älska någon utan att det måste betyda att man är ihop. Du är inte skyldig denna man ett förhållande.  

Som jag ser det är du inte kär och nej han är inte din drömman. Du blev intresserad av din egen fantasi om honom, du hoppades att han var din drömman  och valde att inte reagera på dom röda flaggor som dök upp. Att missa att fråga om om bilder köper jag inte riktigt.  

Nu får du faktiskt agera vuxet och stå upp för dig själv här och avbryta detta.  

• Anonym (Leif)

Ni har träffats åtta månader och börjar fundera på hur du ska lägga fram på bästa sätt att karln måste banta?
    Hur känner han för dig?sitt livs kärlek?
    Tyvärr är det kört även om du skulle kunna anstränga dig att faktiskt se förbi det ytliga så kommer det skava både i och utanför sovrummet.. 

• Anonym (Badbollen)
    Innocent skrev 2024-05-30 23:47:53 följande:

Jag vet att jag är ytlig men vad ska jag göra? Ska jag acceptera att jag inte tänder på hans kropp (och skäms lite för den då vi är ute bland folk) men allt annat är bra eller ska jag sluta träffa honom och då gå miste av alla de fina egenskaper han besitter? Återigen, jag tycker ju om honom? Snälla hjälp mig!

Positivt att du åtminstone medger att du är ytlig. Många kvinnor gör inte det. Om man inte tänder på nån så gör man inte det. Skillnaden är att du som kvinna får rata män som du inte gillar kroppen på. Män får inte göra det, utan ska istället fokusera på hennes inre egenskaper. 
    Jag är lite överviktig nu, men förut var jag inte det och jag var i bättre form, både sprang och kunde lyfta tyngre. Jag hade synliga magrutor, många kvinnor tycker det är snyggt. Jag var ändå inte tillräcklig enligt flera kvinnor som klankade ner på min kropp.
  • Anonym (Man och make)

Ta ett seriöst snack med honom. Förklara att du tycker han är en underbar personlighet och att du vill leva tillsammans med honom och skaffa barn tillsammans med honom men för att det ska kunna fungera måste han göra en livsresa och skaffa lite grand typ ett nytt liv. 

Att han har liten snopp är bara att acceptera. Gör du inte det så funkar det inte.
    Att han behöver göra en resa som kommer innebära stora uppoffringar och utmaningar för honom för att få en kropp i övrigt som mår bra är helt klart. För att få ett sunt och hållbart liv behöver han verkligen göra stora förändringar.

Är han beredd på det och du också beredd på det - lycka till. 
    Är du eller han inte beredd på att det är det som krävs - drop it!

• Anonym (Man)

Jag vill bara tillägga att även penisen kommer ju bli mer framträdande om all övervikt försvinner. Är han så kraftigt överviktig som du får det att framstå så kan ju flertalet cm komma fram i takt med att bukfettet försvinner.

Svar på tråden Drömmannen med mardrömskroppen