Anonym (Alice) skrev 2024-05-29 11:30:54 följande:
Jag ångrar ingenting. Och jag har själv haft relationer med män som haft barn sedan förr. Jag skulle aldrig komma på tanken att bara efter några månaders bekantskap börja springa i barnens skola, och tränga mig in i sammanhang som jag inte har att göra med. Och speciellt om jag visste att biomamman inte skulle vilja komma i så fall. Det är oförskämt.
Alice, förlåt jag hoppar in här. Jag hoppas jag kan få dig att tänka om, även om det här säkert var ett bra tag sedan, om vi säger så.
Jag är själv barn till skilda föräldrar.
Det var en period där som tyvärr den andre föräldern valde att inte gå, precis som du valde, och jag kan säga att det sårade mig, för det var min dag, mitt ögonblick, och jag hade önskat att föräldern kunnat ta sig förbi de mentala hinder där var. Inte tänka på vilka andra som var där denna dag, utan tänka att jag ville ha min förälder där denna dag. Att jag var mer viktigare än det.
Jag är ledsen att behöva säga det, men jag tycker du har agerat fel gentemot ditt barn. Mer fel än vad ditt ex gjort som tagit med sin partner till något för sitt barn.
Jag har ett struligt ex som ställt till det för mig, men jag har haft mycket dålig koll på om han just då var i ett förhållande, vad för slags förhållande, hur länge osv, och helt ärligt, jag hade inte med det att göra. Inte med det att göra. En gräns där.
Jag visste att jag kunde ha massa åsikter om både honom och hans liv och hans beslut, men man måste veta med sig när man går över någon annans gräns.
Jag fick behålla mina åsikter för mig själv. Jag hade inte rätten att yppa dem. Och han hade inte skyldigheten att behöva lyssna på dem.
Man har valt separata liv av en anledning.
Sedan att man har någon gemensamt, sitt barn, det är något annat.
Fast man kan tycka ens ex är ett dumt kräk till exempel har även han rätt till sina beslut.
Jag håller med dig, jag skulle själv aldrig introducera en partner så tidigt i mitt barns liv, än mindre delaktig i skolan och andra aktiviteter, högtider, men det är ju något jag får stå för i mitt liv. Han får stå för sitt.
Då jag vet hur det känns att vara barnet den där dagen specifikt som jag tänker på skulle jag aldrig vilja utsätta mitt eget barn för det.
Jag vet det varit andra högtider jag varit på där folk inte tål varandra, men vet du vad? Då får man ta en djup inandning och tänka om igen på varför man är där, inte göra om det till sitt eget, utan vem är man där för, vad ska firas, och så får man låta den eller de man inte tål bli som skuggfigurer, inte låta de ta av ens energi.
Jag kan vända på det och säga att jag hade tyckt det var oförskämt om mitt ex skulle lägga sig i vem jag skulle ta med mig eller inte, oförskämt mot mig, oförskämt mot min partner.
Tycker inte man ska känna sig som ett offer för att ett ex tar med sig någon annan eller inte, vem det än må vara. Enda offret är barnet.