• Anonym (Mama)

Han anmälde henne!?

Idag fick jag frågan från dotterns lärare varför jag inte ska vara med på skolavslutningen, sa att klart jag ska det. Tydligen får bara två vuxna per familj vara med och hennes pappa har fyllt i sin flickvän!? Jag frågade om det spelar roll vems namn som är anmält och jo, de kommer checka av så det inte blir för många i salen och tydligen kan de inte ändra nu efter anmälningstiden gått ut!? Mailat rektorn och väntar på svar. Någon som varit med om det här??

• Svar på tråden Han anmälde henne!?
  • Agda90
    Anonym (Gryning) skrev 2024-05-28 18:57:39 följande:
    Föräldrar abdikerar dagligen, tyck vad du vill om det. De har inte behandlat föräldrarna likvärdigt. Resultatet av att bara skicka en blankett ser vi ju här. Skolan borde rimligen korrigera sitt misstag.
    När man skaffar barn så vet man att det barnet är ens ansvar oavsett om man fortsätter att leva med partnern eller inte. Det är föräldrarnas ansvar att saker och ting sköts rätt och snyggt, inte skolans. 

Om skolan skickar med en blankett då får föräldrarna kommunicera. I detta fallet var det PAPPAN som brast i sin kommunikation då han valde att INTE kommunicera med mamman. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Alice) skrev 2024-05-29 02:58:16 följande:

Jag har varit med om att min exman släpade med sig sin dåvarande flickvän för att titta på vår dotters luciatåg, ja. Skolan begränsande inte antalet vuxna som fick komma, men HAN visste att jag inte ville träffa flickvännen (lång och tråkig historia), så det var samma sak som att bestämma att jag inte kunde gå på vår dotters uppträdande. Detta retar jag mig på än idag. Det var även fruktansvärt respektlöst av flickvännen att gå dit, hon visste ju också att det skulle innebära att jag inte ville/kunde komma. Gud ske lov tog det snart slut mellan dem...

Angående ditt fall, så tänker jag att skolan MÅSTE kunna ändra. Vad är det för dumheter? Skolans värld är alltid så stelbent, så tungrodd. Man stöter alltid på denna attityd: "nej det går absolut inte". Självklart ska skolavslutningar, föräldramöten, luciatåg och andra uppträdanden vara för de båda biologiska föräldrarna i första hand, om antalet är begränsat! Det borde inte ens vara något att diskutera! Och ska det göras undantag, så ska det finnas papper från domstol/polis/socialen på att den ena föräldern är farlig för barnet eller något liknande.  

Där valde du ju att sätta ditt eget ego och sårade känslor före ditt barn. Inte speciellt vuxet, förstår att du ångrar dig idag.
  • Farsanbalou

Gå dit ändå. Du är förälder, inte en chans att de kan neka. Om de gör det så gör en stor scen och ring polisen då de håller ditt barn från dig.

• Anonym (Alice)
    Anonym (M) skrev 2024-05-29 09:02:25 följande:
    Där valde du ju att sätta ditt eget ego och sårade känslor före ditt barn. Inte speciellt vuxet, förstår att du ångrar dig idag.
    Jag ångrar ingenting. Och jag har själv haft relationer med män som haft barn sedan förr. Jag skulle aldrig komma på tanken att bara efter några månaders bekantskap börja springa i barnens skola, och tränga mig in i sammanhang som jag inte har att göra med. Och speciellt om jag visste att biomamman inte skulle vilja komma i så fall. Det är oförskämt.
  • Goneril

Otroligt, adrenalinet rusade när jag läste detta, jag har aldrig hört på maken till fräckhet! Om det nu är så att antalet vuxna är begränsat är det väl självklart att föräldrarna kommer i första rummet, separerade eller ej.                                                                                                     I TS ställe hade jag bara gått dit, inte frågat någon. När jag hade anlänt hade jag gått fram till flickvännen och högt och ljudligt inför alla frågat flickvännen: "Vad gör du här, gå hem!" Skulle kännas skönt, men det som kan bli bekymmersamt är att barnet får lida. Kanske skulle jag inte säga något till flickvännen utan nöja mig med att stirra ilsket på henne, men under alla omständigheter, gå dit, ta på dig dina dyraste och finaste kläder! Alltid retar det någon ...                                                                                      

• Anonym (Gryning)
    Agda90 skrev 2024-05-29 08:36:35 följande:
    När man skaffar barn så vet man att det barnet är ens ansvar oavsett om man fortsätter att leva med partnern eller inte. Det är föräldrarnas ansvar att saker och ting sköts rätt och snyggt, inte skolans. 

Om skolan skickar med en blankett då får föräldrarna kommunicera. I detta fallet var det PAPPAN som brast i sin kommunikation då han valde att INTE kommunicera med mamman. 
    Pappan är naturligtvis ett rövhål. Ta vilken aktivitet som helst, föräldramöte t ex. Även här är det skolans ansvar att se till att informationen når fram till rätt personer. Till var och en av föräldrarna. Skolan har begått ett misstag och de kan ju inte vägra ts att komma på avslutningen då hon borde vara den självklara gästen.

skolan behöver friskriva sig genom att ge båda föräldrarna informationen.
  • Agda90
    Anonym (Gryning) skrev 2024-05-29 12:39:59 följande:
    Pappan är naturligtvis ett rövhål. Ta vilken aktivitet som helst, föräldramöte t ex. Även här är det skolans ansvar att se till att informationen når fram till rätt personer. Till var och en av föräldrarna. Skolan har begått ett misstag och de kan ju inte vägra ts att komma på avslutningen då hon borde vara den självklara gästen.

skolan behöver friskriva sig genom att ge båda föräldrarna informationen.
    Ponera då att skolan hade skickat med TVÅ blanketter till detta barn. Vad säger att båda blanketter hade kommit fram? TS skrev att barnet var hos pappan den veckan. Han hade lika gärna kunnat ha tagit båda blanketterna. 

Även om skolan ska informera båda vh så är det ändå vh som måste kommunicera med varandra. 
  • Anonym (Li)
    Anonym (Alice) skrev 2024-05-29 11:30:54 följande:
    Jag ångrar ingenting. Och jag har själv haft relationer med män som haft barn sedan förr. Jag skulle aldrig komma på tanken att bara efter några månaders bekantskap börja springa i barnens skola, och tränga mig in i sammanhang som jag inte har att göra med. Och speciellt om jag visste att biomamman inte skulle vilja komma i så fall. Det är oförskämt.
    Du hatade alltså flickvännen mer än vad du ville se din dotters luciatåg?

Hur mycket man än avskyr andra så är det bara du som valde att inte gå på din egen dotters luciatåg för att det var en människa där du inte ville träffa. Det hade väl bara varit att sätta sig på andra sidan rummet för dig?

Men du valde bort din dotter och skyller på pappans val, fast det var ditt eget val att inte gå.
  • Anonym (M)
    Anonym (Alice) skrev 2024-05-29 11:30:54 följande:
    Ändå kunde du inte vara vuxen, inte ens för ditt barns skull. Jag 
  • Anonym (Alice)
    Agda90 skrev 2024-05-29 13:00:59 följande:
    Ponera då att skolan hade skickat med TVÅ blanketter till detta barn. Vad säger att båda blanketter hade kommit fram? TS skrev att barnet var hos pappan den veckan. Han hade lika gärna kunnat ha tagit båda blanketterna. 

Även om skolan ska informera båda vh så är det ändå vh som måste kommunicera med varandra. 
    På många skolor går informationen ut elektroniskt nuförtiden, så föräldrarna behöver bara se till att komma med på mailinglistan, så får de all information. Men vissa skolor ligger efter, och då blir det många lappar som försvinner...
Svar på tråden Han anmälde henne!?