• Anonym (Hur?)

"Han kommer fixa det på något sätt"

Mitt ex har bokat tid för att göra pass till barnen. Han har inte sagt något om det till mig, utan jag har fått höra det från barnen. Jag kommer inte godkänna det, men mitt barn säger "då kommer han fixa det på annat sätt".

Går det verkligen? Isf hur? Måste han förfalska min underskrift eller finns det andra vägar? Blir det någon skillnad i form av konsekvenser för honom om jag kontaktar polisen proaktivt eller om jag gör det efter de varit där och ansökt?

• Svar på tråden "Han kommer fixa det på något sätt"
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (M) skrev 2024-05-27 10:53:09 följande:

Varför har han barnen överhuvudtaget om han inte är lämplig? 

De är tonåringar, de kan bestämma själva. 

För de vågar inte vägra, de vill inte göra honom ledsen.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (nnm) skrev 2024-05-27 10:57:19 följande:
    Det viktiga är att du inte verkar vara orolig för dina tonåriga barns skull utan att det handlar om att din relation till honom.
    Va? Självklart är det barnen jag oroar mig för.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 11:01:59 följande:
    För de vågar inte vägra, de vill inte göra honom ledsen.

Och du hjälper dom inte?

• Anonym (Nja)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 10:52:07 följande:
    Det finns det definitivt, men om du försöker provocera mig till att berätta dem så blir du besviken.
    Nej jag försöker inte provocera dig och jag bryr mig inte om vad du tror att du har för skäl. Jag vet däremot vilka regler som gäller och du kan omöjligt ha tillräckligt goda skäl för att ägna dig åt vad Tingsrätten skulle kalla samarbetssvårigheter. Och en varning, just samarbetssvårigheter är sådant rätten ser allvarligt på gällande vårdnadstvister. Nu lär det väl inte gå så långt, poängen är att du är den som gör fel om du nekar barnen att få pass.
  • Anonym (P)

Är det svenska pass det handlar om?

För är han medborgare i något annat land kan han eventuellt skaffa pass till sina barn på ambassaden, och då är det det landets lagar och regler som gäller. Det kanske räcker med att han kan visa att han är medborgare och far till barnen för att barnen ska få pass.

• Anonym (ahlqvist)
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-27 11:18:30 följande:
    Nej jag försöker inte provocera dig och jag bryr mig inte om vad du tror att du har för skäl. Jag vet däremot vilka regler som gäller och du kan omöjligt ha tillräckligt goda skäl för att ägna dig åt vad Tingsrätten skulle kalla samarbetssvårigheter. Och en varning, just samarbetssvårigheter är sådant rätten ser allvarligt på gällande vårdnadstvister. Nu lär det väl inte gå så långt, poängen är att du är den som gör fel om du nekar barnen att få pass.
    Men du har ju inte den blekaste aning om vad saken handlar om så varför låtsas du att Ts kommer förlora vårdnaden? Det handlar dessutom om tonåringar så de kommer höras separat i ett vårdnadsärende och välja själva var de vill bo. 

Det handlar ju bara om den frågan som TS ställde i början. 
  • Anonym (Daisy)
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-27 11:18:30 följande:
    Nåja, det är inte lag på att man måste godkänna att ens barn har ett pass.
    Det du skriver han absolut ingen bäring.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (ahlqvist) skrev 2024-05-27 11:29:22 följande:
    Men du har ju inte den blekaste aning om vad saken handlar om så varför låtsas du att Ts kommer förlora vårdnaden? Det handlar dessutom om tonåringar så de kommer höras separat i ett vårdnadsärende och välja själva var de vill bo. 

Det handlar ju bara om den frågan som TS ställde i början. 
    Därför att jag vet hur rätten resonerar. Ts har redan sagt att det inte handlar om kidnappningsrisk och jag har inte låtsas om någonting utan informerat om hur det fungerar rent lagmässigt. Faktum är att ts visar samarbetssvårigheter om hon nekar pass och det kan vara bra att veta.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Daisy) skrev 2024-05-27 11:37:46 följande:
    Nåja, det är inte lag på att man måste godkänna att ens barn har ett pass.
    Det du skriver han absolut ingen bäring.
    Jag sa inte att ts begår ett lagbrott. Däremot räknas det som samarbetssvårigheter, vilket kan få andra följder.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-27 12:27:52 följande:
    Därför att jag vet hur rätten resonerar. Ts har redan sagt att det inte handlar om kidnappningsrisk och jag har inte låtsas om någonting utan informerat om hur det fungerar rent lagmässigt. Faktum är att ts visar samarbetssvårigheter om hon nekar pass och det kan vara bra att veta.
    Och jag har väldigt konkreta skäl till att neka.
  • Anonym (Annan orsak)

Finns ju många anledningar till att inte vilja att den andre föräldern åker utomlands med de gemensamma barnen.
    Ett exempel är ju att de inte är ansvarsfulla och drar med barnen på en resa där föräldern väljer att festa som en tok och låter barnen sköta sig själva.
    Sker samma sak hemma i Sverige så kan du ju som den andra föräldern åtminstone ha möjlighet att hämta dom

• Cathariiina

Vilket land kommer han ifrån? Är barnen medborgare i det landet? Om han kommer från ett extremmuslimskt land kan det vara så illa, att han låter fixa pass till barnen på hemlandets ambassad. Där efterfrågas nämligen inte mammans underskrift, då endast patriarken får fatta sådana beslut för klanens barn och kvinnor. 

• Cathariiina
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-27 12:28:39 följande:
    Jag sa inte att ts begår ett lagbrott. Däremot räknas det som samarbetssvårigheter, vilket kan få andra följder.
    Nej det gör det inte. Ingen domstol skulle använda detta faktum emot en förälder.  Det är ingen självklarhet att barnen ska resa utomlands alls innan de blir myndiga och väljer detta själva. Utlandsresor är en lyx.
  • Agda90

Fast han måste ju hämta ut passen efter att ha ansökt och om TS anmäler innan passen är klara så lär han ju inte få dem, eller?

Anonym (?) skrev 2024-05-27 08:53:19 följande:
    I så fall vänta till efter han ansökt om passet så det blir tydligt att det kommit in en urkundsförfalskning.

Risken är då naturligtvis att han hinner åka utomlands innan allt är rättsligt avgjort.
  • Egon den stora

Jättelätt.  Bara skriva under med ditt namn och fixa två vittnen som skrivet på att det är din namnunderskrif På pappret. 

• Agda90
    Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 02:54:47 följande:
    "Han kommer fixa det på något sätt"

Mitt ex har bokat tid för att göra pass till barnen. Han har inte sagt något om det till mig, utan jag har fått höra det från barnen. Jag kommer inte godkänna det, men mitt barn säger "då kommer han fixa det på annat sätt".

Går det verkligen? Isf hur? Måste han förfalska min underskrift eller finns det andra vägar? Blir det någon skillnad i form av konsekvenser för honom om jag kontaktar polisen proaktivt eller om jag gör det efter de varit där och ansökt?

Jag googlade lite och hittade den här texten från ett gammalt inlägg på FL:

ANG FÖRFALSKNING AV DEN ICKE NÄRVARANDE VÅRDNADSHAVARENS UNDERSKRIFT:
    Om tex mamman är rädd för att pappan som vill få ut ett pass, förfalskar mammans namnunderskrift och hämtar ut ett pass utan hennes vetskap eller godkännande kan hon hos passpolisen "blockera" barnets namn. Det krävs då att mamman personligen närvarar, och räcker då inte med en bevittnad underskrift. Personalen ser då en varning på datorn när de slår in barnets personnummer och ringer mamman på mobilen.
    Blockeringen gäller i 6 månader och måste förnyas

TS, ta kontakt med polisen och ta reda på vad som gäller idag. Kan du gå ditt och blockera som det står i texten så är det toppen. Om inte så får du ha koll på när han tar med barnen till polisen för att fixa pass och helt enkelt polisanmäla honom efter det. Det tar ändå några veckor innan passen är färdiga så lite tid på dig har du.
Svar på tråden "Han kommer fixa det på något sätt"