• Anonym (Nja)

"Han kommer fixa det på något sätt"

Om han förfalskar din namnteckning så ska du polisanmäla honom. Om han går den lagliga vägen och kallar dig till samtal hos Familjerätten eller liknande så kommer du antagligen vara den som hamnar i dålig dager. Du förklarar ju inte vilka skäl du har till att neka annat än att han inte är snäll (väldigt vagt!) men säger ändå att det inte är så att han tänkt ta barnen till sitt hemland (kidnappning typ), så jag kan verkligen inte se något godtagbart skäl varför du skulle neka barnen att ha ett pass. Du måste förstå att om du nekar så är det du som gör mest fel här, och det kan bita dig i röven rent rättsligt.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 10:48:26 följande:
    Bara för att du inte kan komma på fler skäl betyder det inte att det inte finns. Jag tänker inte gå in på dem här, men jag är inte det minsta orolig för familjerätten. Det tror jag dock inte att han skulle våga.
    Om jag säger så här - det finns inte om man inte misstänker att han kommer att kidnappa barnen, ok? Så nej, du behöver inte gå in på det men du måste fatta att du är den som gör fel om du nekar barnen pass.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 10:52:07 följande:
    Det finns det definitivt, men om du försöker provocera mig till att berätta dem så blir du besviken.
    Nej jag försöker inte provocera dig och jag bryr mig inte om vad du tror att du har för skäl. Jag vet däremot vilka regler som gäller och du kan omöjligt ha tillräckligt goda skäl för att ägna dig åt vad Tingsrätten skulle kalla samarbetssvårigheter. Och en varning, just samarbetssvårigheter är sådant rätten ser allvarligt på gällande vårdnadstvister. Nu lär det väl inte gå så långt, poängen är att du är den som gör fel om du nekar barnen att få pass.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (ahlqvist) skrev 2024-05-27 11:29:22 följande:
    Men du har ju inte den blekaste aning om vad saken handlar om så varför låtsas du att Ts kommer förlora vårdnaden? Det handlar dessutom om tonåringar så de kommer höras separat i ett vårdnadsärende och välja själva var de vill bo. 

Det handlar ju bara om den frågan som TS ställde i början. 
    Därför att jag vet hur rätten resonerar. Ts har redan sagt att det inte handlar om kidnappningsrisk och jag har inte låtsas om någonting utan informerat om hur det fungerar rent lagmässigt. Faktum är att ts visar samarbetssvårigheter om hon nekar pass och det kan vara bra att veta.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Daisy) skrev 2024-05-27 11:37:46 följande:
    Nåja, det är inte lag på att man måste godkänna att ens barn har ett pass.
    Det du skriver han absolut ingen bäring.
    Jag sa inte att ts begår ett lagbrott. Däremot räknas det som samarbetssvårigheter, vilket kan få andra följder.
Svar på tråden "Han kommer fixa det på något sätt"