• Anonym (Hur?)

"Han kommer fixa det på något sätt"

Mitt ex har bokat tid för att göra pass till barnen. Han har inte sagt något om det till mig, utan jag har fått höra det från barnen. Jag kommer inte godkänna det, men mitt barn säger "då kommer han fixa det på annat sätt".

Går det verkligen? Isf hur? Måste han förfalska min underskrift eller finns det andra vägar? Blir det någon skillnad i form av konsekvenser för honom om jag kontaktar polisen proaktivt eller om jag gör det efter de varit där och ansökt?

• Svar på tråden "Han kommer fixa det på något sätt"
  • Anonym (Kvinna)

Jag hade nog ringt och rådfråga polisen.
    Är han tex kriminell så kan han ordna falska pass/förfalska din namnteckning osv.
    Är det en hotbild om att han ska ta dem med sig till hemland etc så hade jag ansökt om enskildvårdnad.

• Anonym (?)

Fördelen med att du gör det proaktivt är att du kan förhindra resan med större sannolikhet. 

• Anonym (SL)

Den enda möjligheten på lagligt sätt få igenom pass när den andre säger nej är ju att hävda synnerliga skäl.
    Anses det föreligga synnerliga skäl kan pass till minderårig utfärdas utan den andres underskrift.
    Vad jag förstår är dock synnerliga skäl just synnerliga, dvs det räcker inte med att man är oense och vill åka på utlandssemester.

• Anonym (Hur?)

Spärras inte passen om jag anmäler att han inte hade godkännande att utfärda dem?

• Anonym (?)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 07:29:15 följande:

Spärras inte passen om jag anmäler att han inte hade godkännande att utfärda dem?

Kolla med polisen hur det funkar. 
  • Anonym (Varför?)

Men varför ska du stoppa honom från att göra pass till barnen? 

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-05-27 07:48:26 följande:

Men varför ska du stoppa honom från att göra pass till barnen? 

Jag har fullt rimliga skäl till det, men det är inte det jag vill diskutera här.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 07:57:43 följande:
    Jag har fullt rimliga skäl till det, men det är inte det jag vill diskutera här.
    Knappast. Då skulle han inte berätta för barnen. 
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (M) skrev 2024-05-27 08:18:30 följande:
    Knappast. Då skulle han inte berätta för barnen. 
    Klart barnen måste veta att de ska göra pass, hur tänker du annars att det ska gå till? Det var mitt barn som sa att han kommer fixa det på något sätt om jag nekar, hon sa inte att han sagt så. Jag misstänker att han kommer förfalska min signatur.
  • Anonym

Läs någon vettig info om det istället för att starta trådar här.

Svar på tråden "Han kommer fixa det på något sätt"