• Anonym (Hur?)

"Han kommer fixa det på något sätt"

Mitt ex har bokat tid för att göra pass till barnen. Han har inte sagt något om det till mig, utan jag har fått höra det från barnen. Jag kommer inte godkänna det, men mitt barn säger "då kommer han fixa det på annat sätt".

Går det verkligen? Isf hur? Måste han förfalska min underskrift eller finns det andra vägar? Blir det någon skillnad i form av konsekvenser för honom om jag kontaktar polisen proaktivt eller om jag gör det efter de varit där och ansökt?

• Svar på tråden "Han kommer fixa det på något sätt"
  • Anonym (Hur?)
    Anonym skrev 2024-05-27 08:22:48 följande:

Läs någon vettig info om det istället för att starta trådar här.

Jag har googlat, vill höra andras erfarenhet och sen bestämma om jag ska säga till polisen i förväg eller efter han isf gjort något olagligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 08:22:21 följande:
    Klart barnen måste veta att de ska göra pass, hur tänker du annars att det ska gå till? Det var mitt barn som sa att han kommer fixa det på något sätt om jag nekar, hon sa inte att han sagt så. Jag misstänker att han kommer förfalska min signatur.

Han behöver inte berätta förrän de är hos polisen. Då får du inte reda på det förrän det redan har hänt. Han kanske t om mutat barnen att inte säga något. 

Så om det handlar om att ta dom med sig olovligen till sitt hemland så hade han inte berättat innan. 

• Anonym (Hur?)
    Anonym (M) skrev 2024-05-27 08:31:46 följande:

Han behöver inte berätta förrän de är hos polisen. Då får du inte reda på det förrän det redan har hänt. Han kanske t om mutat barnen att inte säga något. 

Så om det handlar om att ta dom med sig olovligen till sitt hemland så hade han inte berättat innan. 

Jag har inte sagt att han ska ta dem till sitt hemland heller. Han har säkert sagt åt dem att inte säga något, men han inser nog inte att de berättar allt för mig oavsett.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 08:24:23 följande:
    Jag har googlat, vill höra andras erfarenhet och sen bestämma om jag ska säga till polisen i förväg eller efter han isf gjort något olagligt.
    Det beror på vad du vill uppnå
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (?) skrev 2024-05-27 08:46:01 följande:
    Det beror på vad du vill uppnå
    Det som skulle bita honom hårdast.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 08:48:58 följande:
    I så fall vänta till efter han ansökt om passet så det blir tydligt att det kommit in en urkundsförfalskning.

Risken är då naturligtvis att han hinner åka utomlands innan allt är rättsligt avgjort.
  • Anonym (I)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 08:48:58 följande:
    Du straffar inte honom. Du straffar dina barn. För hur du än gör så kommer han i slutänden ta ut det på barnen. Som kommer känna skuld. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 08:37:12 följande:
    Jag har inte sagt att han ska ta dem till sitt hemland heller. Han har säkert sagt åt dem att inte säga något, men han inser nog inte att de berättar allt för mig oavsett.

Nej, det tror jag inte heller. 

Du skriver själv att du vill jävlas med honom, inget om att skydda dina barn. 

Men detta kommer även att drabba barnen. 

• Anonym (Hur?)
    Anonym (I) skrev 2024-05-27 08:56:08 följande:
    Du straffar inte honom. Du straffar dina barn. För hur du än gör så kommer han i slutänden ta ut det på barnen. Som kommer känna skuld. 
    Barnen straffas visst inte, de vet mycket väl hur han är. Det är inte småbarn det gäller, utan tonåringar.

Men nej, det är inte jag som straffar honom heller, det får rättsväsendet stå för.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hur?) skrev 2024-05-27 09:00:41 följande:
    Barnen straffas visst inte, de vet mycket väl hur han är. Det är inte småbarn det gäller, utan tonåringar.

Men nej, det är inte jag som straffar honom heller, det får rättsväsendet stå för.
    Så de vill inte åka på semester med honom? 
Svar på tråden "Han kommer fixa det på något sätt"