• Anonym (Hur?)

"Han kommer fixa det på något sätt"

Mitt ex har bokat tid för att göra pass till barnen. Han har inte sagt något om det till mig, utan jag har fått höra det från barnen. Jag kommer inte godkänna det, men mitt barn säger "då kommer han fixa det på annat sätt".

Går det verkligen? Isf hur? Måste han förfalska min underskrift eller finns det andra vägar? Blir det någon skillnad i form av konsekvenser för honom om jag kontaktar polisen proaktivt eller om jag gör det efter de varit där och ansökt?

• Svar på tråden "Han kommer fixa det på något sätt"
  • Anonym (Hur?)

Spärras inte passen om jag anmäler att han inte hade godkännande att utfärda dem?

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-05-27 07:48:26 följande:

Men varför ska du stoppa honom från att göra pass till barnen? 

Jag har fullt rimliga skäl till det, men det är inte det jag vill diskutera här.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (M) skrev 2024-05-27 08:18:30 följande:
    Knappast. Då skulle han inte berätta för barnen. 
    Klart barnen måste veta att de ska göra pass, hur tänker du annars att det ska gå till? Det var mitt barn som sa att han kommer fixa det på något sätt om jag nekar, hon sa inte att han sagt så. Jag misstänker att han kommer förfalska min signatur.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym skrev 2024-05-27 08:22:48 följande:

Läs någon vettig info om det istället för att starta trådar här.

Jag har googlat, vill höra andras erfarenhet och sen bestämma om jag ska säga till polisen i förväg eller efter han isf gjort något olagligt.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (M) skrev 2024-05-27 08:31:46 följande:

Han behöver inte berätta förrän de är hos polisen. Då får du inte reda på det förrän det redan har hänt. Han kanske t om mutat barnen att inte säga något. 

Så om det handlar om att ta dom med sig olovligen till sitt hemland så hade han inte berättat innan. 

Jag har inte sagt att han ska ta dem till sitt hemland heller. Han har säkert sagt åt dem att inte säga något, men han inser nog inte att de berättar allt för mig oavsett.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (?) skrev 2024-05-27 08:46:01 följande:
    Det beror på vad du vill uppnå
    Det som skulle bita honom hårdast.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (I) skrev 2024-05-27 08:56:08 följande:
    Du straffar inte honom. Du straffar dina barn. För hur du än gör så kommer han i slutänden ta ut det på barnen. Som kommer känna skuld. 
    Barnen straffas visst inte, de vet mycket väl hur han är. Det är inte småbarn det gäller, utan tonåringar.

Men nej, det är inte jag som straffar honom heller, det får rättsväsendet stå för.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (M) skrev 2024-05-27 09:00:07 följande:

Nej, det tror jag inte heller. 

Du skriver själv att du vill jävlas med honom, inget om att skydda dina barn. 

Men detta kommer även att drabba barnen. 

Jag har inte skrivit att jag vill jävlas med honom, för det vill jag inte. Väljer han att bryta mot lagen är det hans val, det är inte mitt ansvar. Han har förfalskat min signatur tidigare och den gången lät jag det passera efter att ha sagt ifrån, men pass är något helt annat. Självklart är det barnen det handlar om och det är dem jag skyddar.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (M) skrev 2024-05-27 09:03:28 följande:
    Så de vill inte åka på semester med honom? 
    Han är inte en snäll människa och mer än så vill jag inte gå in på det.

Jag vill bara diskutera det jag frågade om.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-27 10:42:27 följande:

Om han förfalskar din namnteckning så ska du polisanmäla honom. Om han går den lagliga vägen och kallar dig till samtal hos Familjerätten eller liknande så kommer du antagligen vara den som hamnar i dålig dager. Du förklarar ju inte vilka skäl du har till att neka annat än att han inte är snäll (väldigt vagt!) men säger ändå att det inte är så att han tänkt ta barnen till sitt hemland (kidnappning typ), så jag kan verkligen inte se något godtagbart skäl varför du skulle neka barnen att ha ett pass. Du måste förstå att om du nekar så är det du som gör mest fel här, och det kan bita dig i röven rent rättsligt.

Bara för att du inte kan komma på fler skäl betyder det inte att det inte finns. Jag tänker inte gå in på dem här, men jag är inte det minsta orolig för familjerätten. Det tror jag dock inte att han skulle våga.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-27 10:50:30 följande:
    Om jag säger så här - det finns inte om man inte misstänker att han kommer att kidnappa barnen, ok? Så nej, du behöver inte gå in på det men du måste fatta att du är den som gör fel om du nekar barnen pass.
    Det finns det definitivt, men om du försöker provocera mig till att berätta dem så blir du besviken.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (M) skrev 2024-05-27 10:53:09 följande:

Varför har han barnen överhuvudtaget om han inte är lämplig? 

De är tonåringar, de kan bestämma själva. 

För de vågar inte vägra, de vill inte göra honom ledsen.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (nnm) skrev 2024-05-27 10:57:19 följande:
    Det viktiga är att du inte verkar vara orolig för dina tonåriga barns skull utan att det handlar om att din relation till honom.
    Va? Självklart är det barnen jag oroar mig för.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-27 12:27:52 följande:
    Därför att jag vet hur rätten resonerar. Ts har redan sagt att det inte handlar om kidnappningsrisk och jag har inte låtsas om någonting utan informerat om hur det fungerar rent lagmässigt. Faktum är att ts visar samarbetssvårigheter om hon nekar pass och det kan vara bra att veta.
    Och jag har väldigt konkreta skäl till att neka.
Svar på tråden "Han kommer fixa det på något sätt"